Nowy most nad Odrą w Opolu. Budowa drugiej przeprawy kolejowej rozpocząć ma się na przełomie stycznia i lutego

Piotr Guzik
Piotr Guzik
Budowa drugiej przeprawy kolejowej nad Odrą w Opolu rozpocząć ma się na przełomie stycznia i lutego PKP PLK
Wygrodzono teren w rejonie mostu kolejowego nad Odrą w Opolu. To element przygotowań do budowy nowej przeprawy, w sąsiedztwie tej istniejącej. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na przełom stycznia i lutego. Starą konstrukcję czeka modernizacja. Na tym prace na linii kolejowej pomiędzy stacjami Opole Główne i Opole Zachodnie się nie skończą.

Wykonanie nowego mostu kolejowego nad Odrą to część szerszej, wartej łącznie 275 mln zł inwestycji - modernizacji linii kolejowej E-30 od stacji w Groszowicach aż do Opola Zachodniego. Wykonawcą jest warszawska firma Intop. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisała z nią umowę w tej sprawie na początku listopada minionego roku.

Okolica mostu kolejowego od strony Pasieki została wygrodzona w drugiej połowie grudnia. Pod konstrukcją można przejść tylko jedną z alejek, prowadzącą od przystani statku wycieczkowego do Parku Nadodrzańskiego.

Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK, wskazuje, że to element przygotowań do budowy nowego mostu kolejowego nad Odrą.

- Zasadnicze prace rozpoczną się na przełomie stycznia i lutego. Wykonawca przygotuje tzw. ścianki szczelne, które będą zabezpieczeniem wykopów pod fundamenty nowego mostu - mówi.

- Obecne wygrodzenie terenu budowy będzie się stopniowo zwiększało, w miarę postępu robót. Obszar będzie związany z zapewnieniem bezpieczeństwa. Wykonawca - jeśli będzie to możliwe ze względów bezpieczeństwa – zapewni przejście w obszarze budowanego mostu - zapowiada Mirosław Siemieniec.

Czytaj także

Rzecznik PKP PLK zaznacza, że wygrodzenia pojawią się też po zachodniej stronie Odry. - Nastąpi to przed rozpoczęciem wykopów pod posadowienie mostu nad Odrą - informuje.

Okoliczni mieszkańcy oraz osoby spacerujące nad Odrą w rejonie mostu zwracają uwagę na to, że pobliskie drzew obłożono deskami. Ludzie obawiają się o to, że z czasem będą one wycięte oraz że ciężki sprzęt budowlany naruszy zabytkowy park.

- Zgodnie wymogami oraz decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach, wykonawca robót wykonał zabezpieczenia drzew w pobliżu robót. Wykonawca jest zobowiązany wykonywać wszystkie prace zgodnie z ustaleniami, z należytą dbałością o środowisko - przekonuje Mirosław Siemieniec.

Czytaj także

Istniejący most kolejowy nad Odrą ma być zachowany. Obecnie są na nim dwa tory. Jeden z nich przeniesiony będzie na nową konstrukcję. Starszą przeprawę czeka modernizacja. Obejmować ma:

  • oczyszczenie przęseł oraz częściowa wymiana elementów stalowych nowe zabezpieczenie antykorozyjne konstrukcji stalowej,
  • dostosowanie podpór do nowego położenia modernizowanego toru
  • umocnienie skarp nasypów,
  • wymiana toru na obiekcie w ramach modernizacji linii

Rzecznik PKP PLK zapowiada, że prace budowlane w rejonie Odry mają być wykonane do końca 2022 roku. Natomiast cała inwestycja na odcinku pomiędzy stacjami w Groszowicach i Opolem Zachodnim ma potrwać do 2023 roku.

- Oprócz rozbudowy mostu nad Odrą zostaną wyremontowane trzy kolejowe przeprawy: nad Młynówką, nad kanałem Ulgi oraz nad Suchodołem. Zaplanowane są też prace na trzech wiaduktach - nad ul. Powstańców Śląskich, ul. Krapkowicką i ul. Prószkowską. Odnowione obiekty zapewnią sprawny przejazd pociągów z większą prędkością - do 160 km/godz. dla pociągów pasażerskich - wylicza Mirosław Siemieniec.

Czytaj także

- Przebudowa wiaduktu nad ul. Krapkowicka jest inwestycją prowadzoną we współpracy z Miastem Opole na podstawie podpisanego porozumienia. Przebudowa wiaduktu umożliwi rozbudowę drogi i usprawnienie komunikacji drogowej w tym rejonie - wskazuje rzecznik PKP PLK.

Przejazd pod torami nad ul. Krapkowicką ma być poszerzony, więcej ma też być przestrzeni w pionie. Ratusz chce, aby pod wiaduktem mogły przejeżdżać autobusy komunikacji miejskiej, które mogłyby się zatrzymywać w zatoce na parkingu zaplanowanym przy moście pieszo-rowerowym im. Joachima Halupczoka nad Kanałem Ulgi.

Pomoc dla firm od 1 lutego

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mirek

Na Kluczbork I Nyse kasy juz nie ma ,wiadomo opole stolyca!!

G
Gość
8 stycznia, 14:39, Gość:

Co z tego będą mieli mieszkańcy Opola, skoro nie ma mostu przez Odrę dla obwodnicy - kiedy będzie do Strzeleckiej i dwupasmowa?

Przy takim podejściu obwodnica za naszego życia chyba nie doczeka się drugiego pasa most przez Odrę też miał powstać ale lepiej jest wywalić kasę na stadion czy sterowanie ruchem (chyba korkami) kasa zabrana okolicznym gminą po prostu gdzieś znika

G
Gość

Co z tego będą mieli mieszkańcy Opola, skoro nie ma mostu przez Odrę dla obwodnicy - kiedy będzie do Strzeleckiej i dwupasmowa?

Dodaj ogłoszenie