Nowy most nad Odrą w Opolu. Budowa drugiej przeprawy kolejowej rozpocząć ma się na przełomie stycznia i lutego

Piotr Guzik
Piotr Guzik
Budowa drugiej przeprawy kolejowej nad Odrą w Opolu rozpocząć ma się na przełomie stycznia i lutego
Budowa drugiej przeprawy kolejowej nad Odrą w Opolu rozpocząć ma się na przełomie stycznia i lutego PKP PLK
Wygrodzono teren w rejonie mostu kolejowego nad Odrą w Opolu. To element przygotowań do budowy nowej przeprawy, w sąsiedztwie tej istniejącej. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na przełom stycznia i lutego. Starą konstrukcję czeka modernizacja. Na tym prace na linii kolejowej pomiędzy stacjami Opole Główne i Opole Zachodnie się nie skończą.

Wykonanie nowego mostu kolejowego nad Odrą to część szerszej, wartej łącznie 275 mln zł inwestycji - modernizacji linii kolejowej E-30 od stacji w Groszowicach aż do Opola Zachodniego. Wykonawcą jest warszawska firma Intop. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisała z nią umowę w tej sprawie na początku listopada minionego roku.

Okolica mostu kolejowego od strony Pasieki została wygrodzona w drugiej połowie grudnia. Pod konstrukcją można przejść tylko jedną z alejek, prowadzącą od przystani statku wycieczkowego do Parku Nadodrzańskiego.

Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK, wskazuje, że to element przygotowań do budowy nowego mostu kolejowego nad Odrą.

- Zasadnicze prace rozpoczną się na przełomie stycznia i lutego. Wykonawca przygotuje tzw. ścianki szczelne, które będą zabezpieczeniem wykopów pod fundamenty nowego mostu - mówi.

- Obecne wygrodzenie terenu budowy będzie się stopniowo zwiększało, w miarę postępu robót. Obszar będzie związany z zapewnieniem bezpieczeństwa. Wykonawca - jeśli będzie to możliwe ze względów bezpieczeństwa – zapewni przejście w obszarze budowanego mostu - zapowiada Mirosław Siemieniec.

Rzecznik PKP PLK zaznacza, że wygrodzenia pojawią się też po zachodniej stronie Odry. - Nastąpi to przed rozpoczęciem wykopów pod posadowienie mostu nad Odrą - informuje.

Okoliczni mieszkańcy oraz osoby spacerujące nad Odrą w rejonie mostu zwracają uwagę na to, że pobliskie drzew obłożono deskami. Ludzie obawiają się o to, że z czasem będą one wycięte oraz że ciężki sprzęt budowlany naruszy zabytkowy park.

- Zgodnie wymogami oraz decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach, wykonawca robót wykonał zabezpieczenia drzew w pobliżu robót. Wykonawca jest zobowiązany wykonywać wszystkie prace zgodnie z ustaleniami, z należytą dbałością o środowisko - przekonuje Mirosław Siemieniec.

Istniejący most kolejowy nad Odrą ma być zachowany. Obecnie są na nim dwa tory. Jeden z nich przeniesiony będzie na nową konstrukcję. Starszą przeprawę czeka modernizacja. Obejmować ma:

  • oczyszczenie przęseł oraz częściowa wymiana elementów stalowych nowe zabezpieczenie antykorozyjne konstrukcji stalowej,
  • dostosowanie podpór do nowego położenia modernizowanego toru
  • umocnienie skarp nasypów,
  • wymiana toru na obiekcie w ramach modernizacji linii

Rzecznik PKP PLK zapowiada, że prace budowlane w rejonie Odry mają być wykonane do końca 2022 roku. Natomiast cała inwestycja na odcinku pomiędzy stacjami w Groszowicach i Opolem Zachodnim ma potrwać do 2023 roku.

- Oprócz rozbudowy mostu nad Odrą zostaną wyremontowane trzy kolejowe przeprawy: nad Młynówką, nad kanałem Ulgi oraz nad Suchodołem. Zaplanowane są też prace na trzech wiaduktach - nad ul. Powstańców Śląskich, ul. Krapkowicką i ul. Prószkowską. Odnowione obiekty zapewnią sprawny przejazd pociągów z większą prędkością - do 160 km/godz. dla pociągów pasażerskich - wylicza Mirosław Siemieniec.

- Przebudowa wiaduktu nad ul. Krapkowicka jest inwestycją prowadzoną we współpracy z Miastem Opole na podstawie podpisanego porozumienia. Przebudowa wiaduktu umożliwi rozbudowę drogi i usprawnienie komunikacji drogowej w tym rejonie - wskazuje rzecznik PKP PLK.

Przejazd pod torami nad ul. Krapkowicką ma być poszerzony, więcej ma też być przestrzeni w pionie. Ratusz chce, aby pod wiaduktem mogły przejeżdżać autobusy komunikacji miejskiej, które mogłyby się zatrzymywać w zatoce na parkingu zaplanowanym przy moście pieszo-rowerowym im. Joachima Halupczoka nad Kanałem Ulgi.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska