Wykonanie nowego mostu kolejowego nad Odrą to część szerszej, wartej łącznie 275 mln zł inwestycji - modernizacji linii kolejowej E-30 od stacji w Groszowicach aż do Opola Zachodniego. Wykonawcą jest warszawska firma Intop. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisała z nią umowę w tej sprawie na początku listopada minionego roku.
Okolica mostu kolejowego od strony Pasieki została wygrodzona w drugiej połowie grudnia. Pod konstrukcją można przejść tylko jedną z alejek, prowadzącą od przystani statku wycieczkowego do Parku Nadodrzańskiego.
Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK, wskazuje, że to element przygotowań do budowy nowego mostu kolejowego nad Odrą.
- Zasadnicze prace rozpoczną się na przełomie stycznia i lutego. Wykonawca przygotuje tzw. ścianki szczelne, które będą zabezpieczeniem wykopów pod fundamenty nowego mostu - mówi.
- Obecne wygrodzenie terenu budowy będzie się stopniowo zwiększało, w miarę postępu robót. Obszar będzie związany z zapewnieniem bezpieczeństwa. Wykonawca - jeśli będzie to możliwe ze względów bezpieczeństwa – zapewni przejście w obszarze budowanego mostu - zapowiada Mirosław Siemieniec.
Rzecznik PKP PLK zaznacza, że wygrodzenia pojawią się też po zachodniej stronie Odry. - Nastąpi to przed rozpoczęciem wykopów pod posadowienie mostu nad Odrą - informuje.
Okoliczni mieszkańcy oraz osoby spacerujące nad Odrą w rejonie mostu zwracają uwagę na to, że pobliskie drzew obłożono deskami. Ludzie obawiają się o to, że z czasem będą one wycięte oraz że ciężki sprzęt budowlany naruszy zabytkowy park.
- Zgodnie wymogami oraz decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach, wykonawca robót wykonał zabezpieczenia drzew w pobliżu robót. Wykonawca jest zobowiązany wykonywać wszystkie prace zgodnie z ustaleniami, z należytą dbałością o środowisko - przekonuje Mirosław Siemieniec.
Istniejący most kolejowy nad Odrą ma być zachowany. Obecnie są na nim dwa tory. Jeden z nich przeniesiony będzie na nową konstrukcję. Starszą przeprawę czeka modernizacja. Obejmować ma:
- oczyszczenie przęseł oraz częściowa wymiana elementów stalowych nowe zabezpieczenie antykorozyjne konstrukcji stalowej,
- dostosowanie podpór do nowego położenia modernizowanego toru
- umocnienie skarp nasypów,
- wymiana toru na obiekcie w ramach modernizacji linii
Rzecznik PKP PLK zapowiada, że prace budowlane w rejonie Odry mają być wykonane do końca 2022 roku. Natomiast cała inwestycja na odcinku pomiędzy stacjami w Groszowicach i Opolem Zachodnim ma potrwać do 2023 roku.
- Oprócz rozbudowy mostu nad Odrą zostaną wyremontowane trzy kolejowe przeprawy: nad Młynówką, nad kanałem Ulgi oraz nad Suchodołem. Zaplanowane są też prace na trzech wiaduktach - nad ul. Powstańców Śląskich, ul. Krapkowicką i ul. Prószkowską. Odnowione obiekty zapewnią sprawny przejazd pociągów z większą prędkością - do 160 km/godz. dla pociągów pasażerskich - wylicza Mirosław Siemieniec.
- Przebudowa wiaduktu nad ul. Krapkowicka jest inwestycją prowadzoną we współpracy z Miastem Opole na podstawie podpisanego porozumienia. Przebudowa wiaduktu umożliwi rozbudowę drogi i usprawnienie komunikacji drogowej w tym rejonie - wskazuje rzecznik PKP PLK.
Przejazd pod torami nad ul. Krapkowicką ma być poszerzony, więcej ma też być przestrzeni w pionie. Ratusz chce, aby pod wiaduktem mogły przejeżdżać autobusy komunikacji miejskiej, które mogłyby się zatrzymywać w zatoce na parkingu zaplanowanym przy moście pieszo-rowerowym im. Joachima Halupczoka nad Kanałem Ulgi.
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?