Nowy most w Brzegu? Droga wciąż bardzo daleka

Jarosław Staśkiewicz
Jarosław Staśkiewicz
Działania samorządowców, w tym blokada drogi krajowej, nie posunęły dotąd sprawy budowy mostu ani o krok.
Działania samorządowców, w tym blokada drogi krajowej, nie posunęły dotąd sprawy budowy mostu ani o krok. Jarosław Staśkiewicz
- Na temat drugiej przeprawy mostowej dużo się mówiło, ale jeśli chodzi o działania - wciąż drepczemy w miejscu - ocenia burmistrz Jerzy Wrębiak, który był gospodarzem dzisiejszego spotkania poświęconego budowie mostu na Odrze i obwodnicy północ-południe.

Brzeg ma obwodnicę wschód-zachód, natomiast problemem jest droga krajowa nr 39 prowadząca z Namysłowa w kierunku autostrady i dalej do Nysy i granicy państwa, która przecina miasto na pół.

Najgorzej jest w samym centrum, bowiem krajówka prowadzi na jedyny w promieniu prawie 20 kilometrów most na Odrze. W godzinach szczytu tworzą się korki, a gdy dochodziło do problemów na moście w sąsiedniej Oławie, auta praktycznie blokowały miasto.

Oława ma podobny problem, dlatego samorządowcy z obu powiatów postanowili zjednoczyć siły w walce o drugi most, który pomógłby rozwiązać komunikacyjne zatory.

- Mamy badania, które pokazują, że w najbliższych latach natężenie ruchu będzie rosło i dlatego - wspólnie z wójtami sąsiednich gmin, burmistrzem Oławy i starostami obu powiatów - musimy zrobić wszystko, żeby rozwiązać ten problem - dodawał burmistrz Wrębiak.

Na razie samorządowcy są w tym osamotnieni, bowiem opierający się na swoich wynikach pomiarów drogowcy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wykazują, że natężenie ruchu jest zbyt małe, by inwestycja miała szanse znaleźć się w rządowym programie budowy dróg.

Tymczasem spotkanie pokazało, że nawet wyniki pomiarów znacznie się różnią. Według przedstawiciela GDDKiA średnio na dobę przejeżdża krajówką niecałe 12,2 tysiąca aut. Z kolei miasto posługuje się badaniami z 2008 roku, które wykazały 16 tysięcy aut. I prognozami, według których tych aut za pięć lat będzie już około 21 tysięcy.

- W listopadzie 2010 roku na zlecenie GDDKiA krakowska firma wykonała pomiar dobowy, który dał wynik 14,4 tys. - przypominał drogowcom Bartłomiej Kostrzewa, wiceburmistrz Brzegu.

Różnice wynikają zapewne z punktu pomiaru - te wykonywane co 5 lat na zlecenie dyrekcji dróg krajowych, prowadzone są ponad kilometr od mostu, a wyższe natężenie wykazują ruchu badania wykonywane w pobliżu samej przeprawy przez Odrę.

- Ta różnica to efekt ruchu lokalnego i żadna obwodnica biegnąca 4 kilometry od centrum tego nie rozwiąże - tłumaczył Grzegorz Giewanowicz z opolskiego oddziału GDDKiA.

Niezależnie od tych sporów, samorządowcy postanowili zacząć działać wspólnie. Idąc za radą Antoniego Hasenbecka, który stał na czele społecznego komitetu do spraw budowy obwodnic Nysy i Niemodlina, chcą stworzyć komitet z udziałem wójtów, burmistrzów i starostów.

- Ważne jest, żeby zaangażować w sprawę siłę społeczną, mieszkańców i przedsiębiorców, którzy będą działać niezależnie od opcji politycznej - podkreślał Antoni Hasenbeck.

Na razie most i obwodnica nie są w żadnych rządowych planach - wniosek Brzegu złożony do programu budowy dróg krajowych i autostrad został odrzucony przez urzędników z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.

Według szacunków sprzed kilku lat inwestycja może kosztował blisko 360 milionów złotych. - To kwota przekraczająca możliwości województwa, to jest ewidentnie zadanie rządowe - podkreślał wiceburmistrz Kostrzewa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska