Nowy Seat Ibiza - auto w hiszpańskim stylu

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Produkowany fabryce w Martorell koło Barcelony model jest już czwartą i bez wątpienia najbardziej imponującą generacją tego auta.
Produkowany fabryce w Martorell koło Barcelony model jest już czwartą i bez wątpienia najbardziej imponującą generacją tego auta. fot. Seat
Nowa ibiza jest większa i ładniejsza od poprzedniej. Samochód, który wjechał właśnie do salonów, można mieć za 36 990 zł.

Produkowany fabryce w Martorell koło Barcelony model jest już czwartą i bez wątpienia najbardziej imponującą generacją tego auta, zaprojektowanego pod kierownictwem Luka Donckerwolke, m.in. autora projektu lamborghini murcie lago.

Samochód otrzymał nowy przód, muskularne tylne błotniki i wyraźnie zaznaczone nadkola. Z kolei lusterka boczne zamocowane poniżej krawędzi szyb oraz potężny wlot powietrza pod przednim zderzakiem nadają ibizie zdecydowanie sportowy i młodzieńczy wizerunek.

Seat gruntownie przebudował też przedział pasażerski. Istotne są zmiany głównych wymiarów samochodu, zarówno z zewnętrz, jak i wewnątrz, co pozwoliło na znaczne zwiększenie funkcjonalności pięciodrzwiowej wersji.

Wymiary ibizy zbudowanej na nowej platformie to: 4052 mm długości, 1693 mm szerokości i 1445 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2469 mm i jest o 7 mm większy niż w poprzedniej generacji modelu. Z kolei rozstawy kół zwiększono o 30 mm z przodu i 33 mm z tyłu, do 1465 mm i 1457 mm.
Większy jest nie tylko przedział pasażerski. Bagażnik auta urósł o całe 25 litrów, dzięki czemu nowa ibiza jest niekwestionowanym liderem w swoim segmencie, oferując 292 litry przestrzeni bagażowej.

Początkowo gama jednostek napędowych będzie obejmować trzy wersje benzynowe (o pojemności 1,2 l i mocy 70 KM; 1,4 l i 85 KM oraz 1,6 l i 105 KM) oraz trzy wysokoprężne (1.9 TDI o mocy 105 KM, wyposażoną w filtr cząstek stałych DPF, 1.4 TDI o mocy 80 KM oraz 90-konny silnik 1.9 TDI). Wszystkie jednostki współpracują z 5-biegową mechaniczną skrzynią biegów i charakteryzują się niezwykle niskim poziomem emisji CO2, wynoszącym poniżej 160 g/km w przypadku wersji benzynowych oraz poniżej 120 g/km w przypadku silników Diesla.

Dane techniczne

Dane techniczne

Silnik 1,2 benzyna
Moc 70 KM, przyśpieszenie od 0 do 100 km/h 15 s, v-max. 163 km/h, średnie zużycie paliwa 5,9 litra na 100 km.

Silnik 1,4 benzyna
Moc 85 KM, przyśpieszenie od 0 do 100 km/h 12,2 s, v-max. 175 km/h, średnie zużycie paliwa 6,2 litra na 100 km.

Silnik 1,6 benzyna
Moc 105 KM, przyspieszenie od 0 do 100 km/h 10,5 s, v-max. 187 km/h, średnie zużycie paliwa 6,6 litra na 100 km.

Silnik 14 TDI
Moc 80 KM, przyśpieszenie od 0 do 100 km/h 13,1 s, v-max. 169 km/h, średnie zużycie paliwa 4,3 litra na 100 km.

Silnik 1,9 TDI
Moc 90 KM, przyśpieszenie od 0 do 100 km/h 12,2 s, v-max. 176 km/h, średnie zużycie paliwa 4,5 litra na 100 km.

Silnik 1,9 TDI
Moc 105 KM, przyśpieszenie od 0 do 100 km/h 10,6 s, v-max. 187 km/h, średnie zużycie paliwa 4,5 litra na 100 km.

W środku gruntownie zmodernizowano przedział pasażerski. Nowa kabina nie przypomina tej z poprzedniego modelu. Projektanci zwrócili szczególną uwagę na jakość wykonania i spasowania elementów, zastosowane materiały i kolory tapicerki. Efekt ich pracy to zdecydowanie sportowa kabina, której najważniejszym elementem jest zwrócona ku kierowcy deska rozdzielcza z nowo zaprojektowanymi kratkami wentylacyjnymi.

Nowa ibiza wyposażona jest standardowo w dwie czołowe poduszki powietrzne oraz nowe poduszki boczne z przodu, chroniące jednocześnie klatkę piersiową i głowę. Można także zamówić osobną poduszkę ochraniającą głowę.

Samochód ma też ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania EBD i wspomaganiem hamowania awaryjnego EBA, a także elektroniczny program stabilizujący ESP i układ kontroli trakcji TCS.
Ciekawostką jest to, że auto wyposażone jest też w układ Hill Holder Control, który ułatwia ruszanie pod górę. Układ blokuje toczenie się pojazdu przez dwie sekundy po zwolnieniu pedału hamulca, a przed naciśnięciem pedału przyspieszenia.

W pojeździe zastosowano funkcję sterowania kierunkiem świecenia lamp przeciwmgielnych, która znacznie poprawia widoczność w zakrętach. Mechanizm sterowania wiązką światła uruchamia się przy prędkości poniżej 40 km/h po włączeniu kierunkowskazu albo kiedy kąt skrętu kierownicy przekracza określoną wartość progową.

Nowa ibiza ma także dobre właściwości jezdne. Uzyskano je dzięki większym rozmiarom pojazdu oraz większemu rozstawowi osi i kół. W przedniej osi, a w szczególności w zawieszeniu wprowadzono znaczne modyfikacje, zwiększające precyzję prowadzenia i zwrotność, jednocześnie gwarantujące wysoki komfort jazdy.

Z kolei nowe oprogramowanie elektryczno-hydraulicznego wspomagania układu kierowniczego zapewnia bardziej płynną i progresywną pracę układu oraz jego bardziej bezpośrednią charakterystykę.
Nową ibizę można mieć już za 39 990 złotych. Będzie to samochód z 70-konnym trzycylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,2 litra w podstawowej wersji Reference.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska