O jakim szefie marzą Polacy?

Magdalena Prus [email protected]
Dobry menedżer traktuje swoich ludzi jak drużynę, słucha swoich pracowników, jest komunikatywny, otwarty na ich pomysły. (fot. sxc)
Dobry menedżer traktuje swoich ludzi jak drużynę, słucha swoich pracowników, jest komunikatywny, otwarty na ich pomysły. (fot. sxc)
O pewnym siebie fachowcu. Jeśli chcesz stworzyć z zespołu oddaną drużynę – słuchaj, jakie ludzie mają pomysły i nie bój się podejmować decyzji.

Człowiek na stanowisku menedżera przede wszystkim powinien posiadać fachową wiedzę i doświadczenie.

Zobacz: Zostań dobrym menedżerem

– Idealna sytuacja to taka, w której wiedza ta wynika z doświadczenia w wykonywaniu analogicznych do obecnych zadań – tłumaczy Urszula Hryszkiewicz, psycholog z Grupy Konsultacyjnej.

Oczywiście dobrze też jest, kiedy doświadczenie poparte jest kierunkowym wykształceniem. Ale, zwłaszcza w dzisiejszych czasach widać to wyraźnie, nie jest to oczywiście warunek konieczny, ponieważ ukończony kierunek studiów nie zawsze idzie w parze z wykonywanym następnie zawodem.

Jednak sama wiedza i doświadczenie, choć bardzo ważne, nie są w stanie zapewnić sukcesu na stanowisku menedżerskim. Ostatnio przeprowadzono wiele badań, z których wynika, że bardzo ważna jest umiejętność współpracy z zespołem.

– Co z tego, jeśli szef ma ogromną wiedzę i doświadczenie, ale nie słucha swojego zespołu, lubi w każdej sytuacji stawiać na swoim i bezwzględnie forsuje jedynie własny pogląd na ważne kwestie? – mówi psycholog. – Istnieje ryzyko, że tego typu menedżer zostanie w trudnej sytuacji sam. A bez wsparcia zespołu, którym zarządza nie będzie mógł odnieść sukcesu. Za to z oddaną grupą, która stoi po jego stronie, można przenosić góry.

Zobacz: Dobry szef, czyli jaki?

Dobry menedżer traktuje swoich ludzi jak drużynę, słucha swoich pracowników, jest komunikatywny, otwarty na ich pomysły. Potrafi też zmotywować ich do działania. Dzięki temu, że umie słuchać i zna swoich pracowników, umie przydzielić każdemu odpowiednie zadania do realizacji – stosowne do ich doświadczenia, wiedzy i posiadanych cech osobowości.

Bardzo istotne jest również, żeby menedżer sprawnie radził sobie z podejmowaniem decyzji. Pracownicy pytani o to, jaki powinien być ich idealny szef, często zaznaczają, że musi to być ktoś fachowy, ale jednocześnie pewny siebie.

– Zatem dobry menedżer nie boi się podejmować decyzji i brać za nie odpowiedzialności – mówi Urszula Hryszkiewicz. – Dzięki temu łatwiej mu zbudować wśród pracowników autorytet.

Opinia

Urszula Hryszkiewicz, psycholog z Grupy Konsultacyjnej:

Dobry menedżer jest elastyczny. Potrafi skutecznie działać w różnych, zmieniających się warunkach, zewnętrznych (ekonomicznych, rynkowych czy finansowych), jak i wewnętrznych, zaistniałych w firmie lub zespole, którym zarządza.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska