Obowiązkowe OC kierowcy: 23.10.2019 r. Zmieniły się przepisy prawa: obowiązkowe OC znów podrożeje - wyjaśnia ekspert

AIPZaktualizowano 
Przepisy niedawno zaakceptowane przez Sejm, Senat i Prezydenta mają znaczenie przede wszystkim dla ofiar wypadków drogowych sprzed lat. Piotr Krzyżanowski/Polska Press
Czy będzie nowy powód do podwyżki składek OC? Niedawno zmieniły się przepisy dotyczące wyczerpywalności sum gwarancyjnych z OC. Jaki wpływ będzie to miało na składki obowiązkowych polis?

Wyniki lipcowego barometru Ubea.pl wskazują, że w pierwszym miesiącu wakacji obowiązkowe polisy OC dla kierowców dość znacząco podrożały. Mowa o wzroście z 87% do 90% średniej styczniowej składki. Ten wzrost oznaczał powrót cen obowiązkowego OC do poziomu z lutego oraz maja bieżącego roku.

W obliczu takiej zmiany pojawiają się obawy, że koszty ubezpieczeń OC dla posiadaczy samochodów osobowych znów zaczną rosnąć. Wspomniane obawy narastają dodatkowo w kontekście ustawy dotyczącej wyczerpywalności sum gwarancyjnych z OC. Tę ustawę z 19 lipca 2019 r. niedawno podpisał Prezydent.

W związku z wysokim wzrostem płący minimalnej, od 1 stycznia 2020 r. podrożeją też kary za brak OC. - Najczęściej karani posiadacze samochodów osobowych w 2020 r. będą musieli zapłacić już 5200 zł (o 700 zł więcej) za przerwę obowiązkowej ochrony wynoszącą powyżej 14 dni. „Pokaźna będzie też kara dla właściciela auta w przypadku nieposiadania OC przez 4 dni - 14 dni. Mówimy o kwocie 2600 zł, która wzrośnie o 350 zł w porównaniu z bieżącym rokiem. Nawet bardzo krótka przerwa ubezpieczeniowa wynosząca do 3 dni włącznie, niebawem będzie oznaczała konieczność zapłacenia aż 1040 zł przez właściciela samochodu osobowego” - wylicza Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl wyjaśniają, czy wspomniana ustawa rzeczywiście może wpłynąć na ceny obowiązkowych polis OC.

Nowe regulacje dotyczą ofiar wypadków sprzed lat

Na samym wstępie warto podkreślić, że przepisy niedawno zaakceptowane przez Sejm, Senat i Prezydenta mają znaczenie przede wszystkim dla ofiar wypadków drogowych sprzed lat. W kwietniu 2016 roku Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił uwagę, że niskie limity odpowiedzialności ubezpieczycieli obowiązujące np. w połowie lat 90 - tych stanowią obecnie problem dla osób poważnie poszkodowanych na drodze.
„Takie osoby na wskutek długotrwałej choroby lub rehabilitacji wyczerpały bowiem limit odpowiedzialności ubezpieczyciela, który obowiązywał przed laty” - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Pracodawcy walczą między sobą o dobrych pracowników oferując im poza wyższą płacą dodatkowe przywileje. Pakiet medyczny to już standard, podobnie jak karnet na siłownię. Co teraz jest największym hitem> Kliknij po prostu w ten tekst, a dowiesz się wszystkiego!

W tym kontekście warto przypomnieć, że suma gwarancyjna OC dla kierowców z połowy lat 90 - tych wynosiła równowartość 600 000 euro (ecu) w odniesieniu do jednego zdarzenia. Taki limit, nawet po uwzględnieniu inflacji, wydaje się niewielki w porównaniu do analogicznych kwot, które obecnie przewiduje ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych.
„Trzeba nadmienić, że niskie limity odpowiedzialności ubezpieczycieli w ramach OC obowiązywały również po wejściu w życie wspomnianej ustawy z 2003 r. Te limity w 2003 r. wynosiły odpowiednio: 350 000 euro na jednego poszkodowanego (szkody osobowe) i 200 000 euro na jedno zdarzenie (szkody majątkowe)” - wymienia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

UFG poniesie ciężar wyższych świadczeń

Podpisana niedawno przez Prezydenta ustawa z 19 lipca 2019 r. (o szczególnych uprawnieniach osób poszkodowanych w przypadku wyczerpania sumy gwarancyjnej na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem 1 stycznia 2006 roku) stanowi odpowiedź na problem zasygnalizowany trzy lata temu przez RPO. Warto pokrótce przybliżyć rozwiązania wprowadzane przez ten akt prawny. Reguluje on nie tylko kwestię wyczerpywalności sum gwarancyjnych z OC dla kierowców.

„Niedawno uchwalona ustawa zapewnia również dodatkowe finansowanie roszczeń związanych z obowiązkowymi polisami OC rolników. Znaczenie takiej regulacji dla całego rynku ubezpieczeniowego i podmiotu obciążonego kosztami (UFG) będzie jednak o wiele mniejsze niż w przypadku OC kierowców” - podkreśla Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Jeżeli chodzi o obowiązkowe polisy komunikacyjne to nowe przepisy przewidują zastosowanie obecnego limitu świadczeń za szkody osobowe (5,21 mln euro za jedno zdarzenie), jeżeli umowa OC z wyczerpaną sumą ubezpieczenia została zawarta przed 1 stycznia 2006 r. Taki podwyższony limit (5,21 mln euro) dotyczy również szkód wyrządzonych przed 1 stycznia 2006 r. przez nieznanego lub nieubezpieczonego kierowcę.
Warto podkreślić, że dodatkowe finansowanie świadczeń wedle podwyższonych limitów będzie dotyczyło jedynie wypłaty rent. Roszczenia poszkodowanych mają obejmować tylko okres po wejściu w życie nowych przepisów.
„Takie rozwiązania ograniczają koszty, które poniesie Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, czyli instytucja finansująca uzupełnienie wyczerpanych sum gwarancyjnych” - zwraca uwagę Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl

Jaki będzie wpływ nowej ustawy na składki OC?

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny przy pomocy swoich dochodów pokryje wydatki związane z zastosowaniem aktualnych sum gwarancyjnych do wypłaty „starych” rent. Część kosztu nowych regulacji mogą ponieść ubezpieczyciele poprzez wyższe obowiązkowe wpłaty na rzecz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki Ubea.pl podkreśla jednak, że do ustalenia takich wyższych wpłat potrzebne byłoby odpowiednie rozporządzenie Ministra Finansów. Obecne rozporządzenie ustala roczną składkę na UFG jako 1,3% przypisanej składki brutto z ubezpieczeń OC posiadaczy pojazdów mechanicznych i OC rolników.

„Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny na razie zadeklarował, że ta obowiązkowa stawka nie ulegnie zmianie. Nie można jednak wykluczyć jej wzrostu w kolejnych latach” - informuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Informacje zebrane przez senackich ekspertów wskazują, że do 2027 r. maksymalny koszt uchwalonych niedawno przepisów wyniesie około 75 mln zł. Przyszłoroczne szacunki mówią o kwocie wynoszącej co najwyżej 7,4 mln zł. Nawet przy założeniu takiego maksymalnego poziomu rocznych kosztów i jego pełnego pokrycia przez ubezpieczycieli okazuje się, że cena każdej z 25 mln obowiązkowych polis OC powinna wzrosnąć tylko o 30 groszy.
Ten wynik pokazuje, że skutki ustawy z 19 lipca 2019 r. nie mogą mieć istotnego wpływu na ceny obowiązkowych polis OC” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

A może polubisz nas na Facebooku? Po co? Dostaniesz zawsze na swoją oś czasu zwiastun każdego naszego ciekawego materiału. Kliknij, przejdź na nasz fanpage i tam kliknij "polub". DZIĘKUJEMY!

polecane: Porozumienie PKO Banku Polskiego z PFRON to nowe miejsca pracy

Wideo

Materiał oryginalny: Obowiązkowe OC kierowcy: 23.10.2019 r. Zmieniły się przepisy prawa: obowiązkowe OC znów podrożeje - wyjaśnia ekspert - Strefa Biznesu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 37

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kupiec

Przeciez idioci z dizlamj mowie ze im zawsze pali 5 l bez wzgledu na predkosc warunki teren i gabaryt auta nie wiecie o tym ha ha ha ps kupie kazde auto ktore spali mi 5 oczywiscie warunek miasto zimny silnik stoja jade 1 z pasow autostrada normalnie czyli 170 kazda kase daje za takie auto o gabarycie kombi naped na 4

K
Ksiaz sl

Zapomniales kolego dodac ze ci wiochmeni pseudo zielona nowa jezdza jak swinie niemyte brudasy i ofermy jedz np zatonie zielona trzeba byc [wulgaryzm]tym zeby jechac tamtedy 80 100 i jest ok jakies psychole smierdzace ochla to samo i inne teraz FZ ale wies w czlowieku zostaje dizelek moj pali 5 tylkk szkoda ze jezdzisz 70 na 5 za miastem idioto ze wsi bo okazuje sie ze jak jedziesz jak czlowiek to spala duzo gaz se kup palancie 1 z 2 gim

Z
Zyga
23 października, 19:38, Zawodowy kierowca:

Najbardziej zle jezdza fkr fza i fnw wystarczy pojezdzic u nas i ciagnie sie za miastem 70 itd itp prawko za loda z instruktorem bo brat egzaminator itd itp i potem jezdza mameje po drogach wkoncu sie wk..i na 3 wyprzedza i na ciaglych przez takie sw...ie zasrr...ne rozumie jak jest po 2 pasy i mozna wyprzedzac np dk27 prawie caly czas ciagla tkzw droga smierci ...nie to pedryle smierdzace fza tak jezdza przeciez jak by jechal jeden z drugim 100 jak nalezy to by wszyscy jezdzili jak trzeba tak ze pamietajcie ktos syf zamiast mozgu czyli FKR,FZA ,FNW sa sprawcami zycze im ejc raka kily dla nich i ich bliskich

Dokladnie ktos prawde napisal

Z
Zawodowy kierowca

Najbardziej zle jezdza fkr fza i fnw wystarczy pojezdzic u nas i ciagnie sie za miastem 70 itd itp prawko za loda z instruktorem bo brat egzaminator itd itp i potem jezdza mameje po drogach wkoncu sie wk..i na 3 wyprzedza i na ciaglych przez takie sw...ie zasrr...ne rozumie jak jest po 2 pasy i mozna wyprzedzac np dk27 prawie caly czas ciagla tkzw droga smierci ...nie to pedryle smierdzace fza tak jezdza przeciez jak by jechal jeden z drugim 100 jak nalezy to by wszyscy jezdzili jak trzeba tak ze pamietajcie ktos syf zamiast mozgu czyli FKR,FZA ,FNW sa sprawcami zycze im ejc raka kily dla nich i ich bliskich

J
Jajaja
9 września, 16:19, 32 lata bez wypadku:

Co mnie interesuje że kończą się im fundusze, niech przyznają sobie mniejsze wynagrodzenia np. dla Prezesa, Wiceprezesa itd. Ja płacę od 32 lat OC i nigdy nie byłem sprawcą nawet najmniejszej kolizji, czyli te wpłacone składki były wyrzucone przysłowiowe „błoto". Dlaczego mam mieć ciągle podwyżki za OC!!!??? Niech płacą Ci co są sprawcami i to będzie wtedy sprawiedliwe!

Uj.....nie kierowca zero szkod kaszkiet okulary i 70 poza miastem i na autostradzie

P
Pan
16 października, 23:16, Gdynia:

Wiecej za OC powinni palcic ci ktorzy mieszkaja na wioskach bo umia tylko po polu jezdzic. Bo jak wjada oni do miasta to robia najwiecej wypadkow.

Sam pewnie jezdzisz jak wiesniak spotykam takich miejskich wiesniakow co dziennie i zero kultury za kolkiem bo to panicz z miasta jedzie niby

E
Ekspert Superpolisy

W takiej sytuacji poszukiwanie najtańszej oferty obowiązkowego ubezpieczenia OC przez kierowców w ogóle nie dziwi. Decydując się na zakup pierwszej z brzegu oferty mogą przepłacić nawet o kilkaset złotych. Dlatego przed dokonaniem ostatecznego wyboru warto skorzystać z porównywarki, takiej jak Superpolisa. Umożliwia ona porównanie ofert kilkunastu ubezpieczycieli i wybór najkorzystniejszej dla siebie.

G
Gość

Podwyżki i podwyżki... A jak przyjdzie wypłacić pieniądze bo jakiś idiota skasował Ci samochód to przez rok ciągną sprawę i jeszcze najlepiej ze by nie musieli ani złotówki wypłacać...

C
Czarek

Ciągle tylko człowiek o podwyżkach słyszy. Tyle, że można chociaż poszukać tańszego ubezpieczenia, bo jednak różnice między firmami ubezpieczeniowymi są. Ja akurat zamierzam zmienić auto i na Mubi.pl w jednym z poradników czytałem o markach samochodów, ponieważ te też mają wpływ na wysokość składki. Dobrze wiedzieć takie rzeczy.

R
Rychu

I równie obowiązkowo każdy powinien ubezpieczyć się w kontakt z takimi firmami jak Fundusz Odszkodowań Komunikacyjnych. Pamiętajcie, ze do 3 lat od decyzji TU możecie poddać to w wątpliwość i odzyskać co Wam się nalezy. W ww. firmie cała procedura trwa ok. 7 dni, więc warto!

G
Gdynia

Wiecej za OC powinni palcic ci ktorzy mieszkaja na wioskach bo umia tylko po polu jezdzic. Bo jak wjada oni do miasta to robia najwiecej wypadkow.

M
Mega

Powinien się ubezpieczac kierowca a nie pojazd żeby to miała ręce i nogi.

g
gosc

Ocho partyjniacy z PZU chcą większymi zyskami się pochwalić, a lud się cieszy że firma partyjna jest dobrze zarządzana, bo my mądrzy ludzi so, na swój osobliwy sposób ale som.

Jarosław Jarosław Jarosław

T
Tymon
25 września, 15:19, Tadeusz:

A i tak na końcu musisz uważać, zeby cwaniaki nie zaniżyli Ci kwoty należnej po - nie daj Bóg - jakimś wypadku... W takim wypadku nalezy od razu znaleźć firmę zajmującą się analizą odszkodowania i wypłaci należne pieniądze, samemu dochodząc prawy. Jak np. Fundusz Odszkodowań Komunikacyjnych i program Polisa Plus.

Potwierdzam!. Fachowa pomoc Funduszu Odszkodowań Komunikacyjnych, szybki czas proceduralny (ok. 7 dni) i zero problemów. Warto pamiętać, że ma się 3 lata (od decyzji Towarzystwa Ubezpieczeniowego), żeby ubiegać się o dopłatę. Statystyka odnośnie niewypłaconych odszkodowań jest piorunująca - ok. 10 mld złotych !!!

B
Bartek

zapomnieli dodać ze jak kupuje się u agenta to klient jest chroniony, a jak zawiera się przez apke i porównywarkę to w przypadku przerwy w ubezpieczeniu winny jest klient, ponieważ sam zawierał polisę, tak samo jak wpisze błędne dane

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3