Obwodnica Kluczborka zostanie drogą krajową. Gmina przekaże całą 9-kilometrową drogę [WIDEO]

Mirosław Dragon
Mirosław Dragon
Obwodnica Kluczborka jest już gotowa.
Obwodnica Kluczborka jest już gotowa. fot. Mirosław Dragon
Ostatni etap obwodnicy Kluczborka oddano do użytku 1 kwietnia. Tym samym gotowa jest już cała obwodnica, która w sumie ma 9 kilometrów. Zbudowała ją gmina, a inwestycja trwała kilkanaście lat, bo pierwszy etap zaczęto budować w 2007 roku.

Nowa kluczborska obwodnica powadzi z Kuniowa, przez Ligotę Dolną, Smardy Dolne, aż do wyjazdu z Kluczborka w kierunku Poznania. Łączy aż trzy drogi krajowe: nr 42, 45 i 11.

Obwodnica Kluczborka - widok z drona:

Wielu mieszkańców Kluczborka dopytuje, dlaczego ciężarówki ciągle jeżdżą przez miasto, skoro od miesiąca otwarta jest cała 9-kilometrowa obwodnica miasta.

- W maju radni podejmą uchwałę o przekazaniu wybudowanej przez nas obwodnicy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W zamian przejmiemy drogi w Kluczborku: Opolską, Skłodowskiej-Curie, Katowicką, Wołczyńską i Byczyńską - odpowiada burmistrz Jarosław Kielar. - Ta zamiana oprócz uchwały wymaga jednak wielu żmudnych procedur. Na razie to są drogi krajowe, więc nie możemy ograniczyć wjazdu do Kluczborka.

- Ale już teraz ruch ciężarowy w Kluczborku znacznie się ograniczył - dodaje burmistrz Kluczborka. - Nawet jak kierowca ciężarówki jeździ na pamięć, to jak dwa razy postoi na przejeździe kolejowym przy ul. Opolskiej, to za trzecim razem pojedzie obwodnicą. Trzeba jednak pamiętać, że nigdy do końca nie wyeliminujemy ciężarówek z Kluczbork. Część z nich jedzie przecież do firm mieszczących się na terenie miasta.

Ostatni etap obwodnicy Kluczborka był najdroższy. Jego budowa pochłonęła 21,16 mln zł, z czego 9,2 mln zł to dotacja z Unii Europejskiej.

Odcinek ten ma 1,4 km. Trzeba było zbudować wiadukt z masywnym nasypem nad linią kolejową Kluczbork - Poznań.

Dzięki oddaniu ostatniego etapu obwodnica Kluczborka połączyła się z rondem na ul. Byczyńskiej, obok Galerii Miodowej.
Za kilka lat obok tego ronda ma być węzeł drogi ekspresowej S11.

Do 2022 roku gotowa będzie obwodnica Olesna, a zaraz potem ma być budowany kolejny odcinek S11: przez Kluczbork, Byczynę, aż do Kępna.

Nowa S11 zastąpi starą obwodnicę Kluczborka na drodze krajowej nr 11, zbudowaną w latach 1986-89.

Tak budowano obwodnicę Kluczborka:

  • I etap - w 2008 roku oddano do użytku pierwszy 1-kilometrowy odcinek łączący ulicę Fabryczną w Kluczborku z ul. Wołczyńską w Ligocie Dolnej - długość 0,97 km, koszt 3.050.708 zł;

  • II etap - w 2012 roku gmina oddała do użytku 4-kilometrową drogę z Kuniowa do ul. Fabrycznej - długość 3,94 km, koszt 13.406.183 zł (dotacja z Unii Europejskiej 6.313.416 zł.

    W tym samym roku gmina zbudowała także rondo na ul. Byczyńskiej w Kluczborku - koszt 3.966.979 zł;

  • III etap - w 2015 r. wyburzono stary wiadukt kolejowy w Ligocie Dolnej i zbudowano w jego miejscu rondo - koszt 5.259.774 zł (dofinansowanie z GDDKiA: 2.500.000 zł)

  • IV etap - w 2017 r. zbudowano odcinek od ronda w Ligocie Dolnej na DK nr 42 do nowo wybudowanego ronda na skrzyżowania z drogą powiatową do Smard Dolnych - długość 1.93 km, koszt 6.438.101 zł (dotacja rządowa 3.000.000 zł)

  • V etap - w 2020 r. dokończono odcinek od ronda w Smardach Dolnych do ronda na ul. Byczyńskiej w Kluczborku - długość 1,34 km, koszt 21.160.000 zł (dotacja z Unii Europejskiej 9.251.565 zł)

Nowa obwodnica Kluczborka połączyła DK 45 od strony Opola z DK 42 od strony Namysłowa oraz z DK 11 na północnych obrzeżach Kluczborka przy wylocie na Byczynę i Poznań.

Obwodnica Kluczborka jest już gotowa.
Obwodnica Kluczborka jest już gotowa. fot. UM Kluczbork

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska