Obwodnica Olesna będzie kosztować ponad 667 milionów zł. Przetarg został rozstrzygnięty

Mirosław Dragon
Mirosław Dragon
Obwodnica Olesna - mapa stanu budowy dróg.
Obwodnica Olesna - mapa stanu budowy dróg. GDDKiA
Mimo, że najtańsza oferta przekroczyła budżet o kilkadziesiąt milionów zł, minister infrastruktury dołoży do tej inwestycji. Obwodnica Olesna ma być gotowa na koniec 2022 roku.

Do przetargu na budowę obwodnicy Olesna stanęło aż 9 firm. Problem był w tym, że wszystkie złożyły oferty przekraczające kosztorys (616,5 mln złotych).

Najtańszą ofertę na ponad 667 milionów zł złożyło konsorcjum firm Mirbud ze Skierniewic i Kobylarnia spod Bydgoszczy.

Właśnie ta oferta wygrała przetarg, a Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się dołożyć brakujące 51 milionów złotych. Dokładny koszt budowy obwodnicy Olesna wyniesie 667.692.364 zł.

Wykonawca będzie mieć 36 miesiące na realizację inwestycji.

Termin rozpocznie się od podpisania umowy i nie wliczają się do niego miesiące zimowe - informuje Przemysław Maliszkiewicz, dyrektor opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Z tego 10 miesięcy jest na opracowanie dokumentacji, a 16 miesięcy na roboty budowlane.

Podpisanie umowy powinno nastąpić w maju.

Realny termin oddania obwodnicy Olesna to koniec 2022 roku, a pierwsza łopata na budowie powinna być wkopana jesienią 2020.

Obwodnica Olesna to 25-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S11 i druga pod względem wielkości inwestycja drogowa na Opolszczyźnie po budowie autostrady A4. Na trasie powstaną 24 wiadukty i mosty.

Budowany odcinek rozpocznie się w Kolonii Ciarce w powiecie kluczborskim, a zakończy się na granicy Opolskiego z województwem śląskim.

Przy budowie oleskiej obwodnicy trzeba będzie wyciąć 162 hektary lasu. Droga będzie przebiegała w pobliżu strefy ekonomicznej w Oleśnie.

Drogowcy zbudują tam węzeł z rondem na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 487.

W powiecie oleskim aktualnie trwa budowa i projektowanie aż czterech obwodnic

Trwają budowy obwodnicy Dobrodzienia (na drodze wojewódzkiej nr 901) i obwodnicy Myśliny (na drodze krajowej nr 46).

GDDKiA rozstrzygnęła przetarg także na obwodnicę Praszki i Gorzowa Śląskiego (ma powstać także do 2022 roku).

Jak będzie wyglądać obwodnica Olesna - dokładny opis trasy

  • Obwodnica Olesna w ciągu drogi krajowej nr 11 (S11) zostanie zlokalizowana w korytarzu terenowym według północnego wariantu jej przebiegu (wariant nr 2), uznanym według wielokryterialnej analizy porównawczej i Raportu o oddziaływaniu na środowisko za wariant najbardziej optymalny.
  • Początek jej przebiegu znajduje się na istniejącej drodze krajowej nr 11 w pobliżu m. Kolonia Ciarka, którą nowy ślad drogi omija od strony południowej.
  • Około km 2+200 zmienia swój przebieg, kierując się na wschód i przekracza istniejącą DK 11, rzekę Stobrawę oraz dwutorową linię kolejową nr 143 relacji Kalety – Wrocław Mikołajów, wzdłuż której biegnie przez ok. 2,5 km.
  • Obwodnica omija m. Stare Olesno i Wojciechów od północnej strony. Następnie zmienia swój przebieg, by w km ok. 9+980 przeciąć drogę wojewódzką DW nr 487 relacji Olesno – Byczyna (ul. Gorzowska).
  • Na skrzyżowaniu tych dróg zaplanowany jest węzeł drogowy typu WB, z włączeniem łącznic do DW 487 w postaci rond.
  • Do węzła poprzez północne rondo zostanie również włączona droga powiatowa DP nr 1934 O relacji Olesno – Radłów.
  • Biegnąc dalej w terenach leśnych, obwodnica omija od północnej strony teren strefy ekonomicznej.
  • Następnie zmienia swój przebieg w kierunku południowym i wkracza na teren pól uprawnych w sąsiedztwie m. Świercze i Kolonia Świercze.
  • W km ok. 14+383 przecina drogę wojewódzką DW nr 494 relacji Bierdzany – Olesno – Częstochowa (ul. Częstochowska). Skrzyżowanie tych dróg planuje się jako przejazd drogowy.
  • W dalszej kolejności obwodnica przebiega przez teren leśny, by po przecięciu drogi powiatowej DP nr 1945 O po północnej stronie m. Sowczyce wkroczyć na tereny pól uprawnych.
  • W km ok. 20+500 przecina linię kolejową nr 143 i zbliża się w najmniej newralgicznym miejscu do zabudowań w m. Łomnica. Dalej przecina rzekę Łomnicę i biegnie w kierunku południowo-wschodnim, by w km ok. 23+613 przeciąć istniejącą DK 11 w postaci przejazdu dołem.
  • Obwodnica kończy się na granicy woj. opolskiego i śląskiego, dowiązując się do istniejącej DK 11 poprzez łącznik tymczasowy długości ok. 250 m.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska