Obwodnica Olesna. Mieszkańcy piszą list do marszałka Opolszczyzny

Mirosław Dragon
Mirosław Dragon
Urszula Bensz z kopią listu wysłanego do marszałka.
Urszula Bensz z kopią listu wysłanego do marszałka. fot. Mirosław Dragon
Urszula Bensz, szefowa Obywatelskiego Komitetu Budowy Obwodnicy Olesna: Nie zgadzamy się na to, aby zamknąć dla tirów Małe Przedmieście i przenieść ruch ciężarówek na Kluczborską. Jest lepsze rozwiązanie: zbudujcie w końcu obwodnicę Olesna.

Urszula Bensz sama jest mieszkanką ulicy Kluczborskiej. Codziennie pod jej oknami przejeżdża tędy 11 tysięcy tirów.

- Więcej nie zniesiemy! - mówi kobieta. - Rozumiem mieszkańców Małego Przedmieścia, ale rozwiązaniem nie jest przenoszenie ruchu na Kluczborską i Wielkie Przedmieście, tylko budowa obwodnicy.

Zdesperowana Urszula Bensz napisała list otwarty do marszałka Józefa Sebesty.
Pisze w nim:

"(...) Społeczność skupiona w Obywatelskim Komitecie Budowy Obwodnicy Olesna, do którego deklaracje podpisało ponad 1200 mieszkańców, pragnie przyłączyć się (...) apeli o wprowadzenie w naszym mieście nowych i bezpiecznych rozwiązań komunikacyjnych, tak aby można w nim było normalnie żyć i mieszkać, bez obaw o zdrowie i życie nasze i naszych dzieci, a także o nasze mieszkania i domy.

Więcej w nto

Więcej w nto

Dlaczego GDDKiA w Opolu przerwała przygotowania do budowy obwodnicy Olesna? Czytaj w środę (26 listopada) w papierowym wydaniu Nowej Trybuny Opolskiej

Za priorytetową sprawę uważamy w tym wypadku budowę obwodnicy na drodze krajowej nr 11, jako najbardziej obciążonej ruchem ulicznym, a następnie wybudowanie połączenia tej obwodnicy z innymi drogami wojewódzkimi, zbiegającymi się w naszym mieście.

Wprowadzenie ciężkiego towarowego ruchu tranzytowego z miasta wymaga przemyślanego rozwiązania, uwzględniającego całokształt zagadnienia oraz niezbędne priorytety wg zasady "najpierw najważniejsze".

Tymczasem nasz niepokój wzbudził artykuł "Nie chcą tirów na Małym Przedmieściu w Oleśnie"

Wynika z niego, że powstał, a raczej odżył pomysł tzw. "miniobwodnicy północnej", która miałaby doprowadzić ulicę Gorzowską i Częstochowską do ulicy Kluczborskiej.

Jest to reanimacja bardzo starego projektu, pochodzącego - jak nam powiedziano - jeszcze z lat 60. ubiegłego wieku, który powstał w zupełnie innych realiach, nie mających żadnego odniesienia do dzisiejszego natężenia ruchu drogowego.
Pomysł ten, gdyby rzeczywiście miał zostać wprowadzony w czyn przed wybudowaniem obwodnicy na drodze krajowej nr 11, to wprowadziłby na dwie ulice Olesna, tj. ulicę Kluczborską i Wielkie Przedmieście, jeszcze więcej samochodów ciężarowych, jadących głównie na Śląsk.
A jak mówią dane Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z 2005 roku, na trasie tej przejeżdża dziennie ponad 11 tysięcy samochodów. Jest to więc rozwiązanie nie do zaakceptowania.

Dlatego ze swojej strony apelujemy do Pana Marszałka oraz do wszystkich instytucji mających wpływ na rozwiązania komunikacyjne w naszym mieście o przychylenie się tylko do takiego rozwiązania, które można byłoby uznać za kompleksowe i przyszłościowe.

Zwłaszcza więc chodzi o rozwiązanie nie pogarszające sytuacji już i tak najbardziej pokrzywdzonych mieszkańców przy drodze krajowej nr 11 - dla poprawy nie tak złych warunków na innych ulicach, ponieważ taka koncepcja mogłaby jedynie doprowadzić do skonfliktowania tutejszego społeczeństwa.

Natomiast do burmistrza Olesna apelujemy o to, aby wywiązał się ze swych wielokrotnie powtarzanych obietnic o tym, iż dopilnuje aby obwodnica Olesna na drodze krajowej nr 11 powstała do roku 2012.
Niestety jak na razie (..) ze słów przedstawiciela GDDKiA w opolu, a także ze słów wiceburmistrza Olesna wynika, że władze Olesna nie podejmują żadnych starań o budowę tej obwodnicy.

Jakże to inna postawa, jak bardzo różna od postawy włodarzy innych miast, którzy nie szczędzą wysiłków i dokładają wszelkich starań w tej dziedzinie.

Przykłady mamy blisko - Kluczbork już ma od dawna jedną obwodnicę, teraz będzie budował drugą., podobnie mały Dobrodzień, Lubliniec też "jedenastka" pięknie omija z daleka...

Inne miasta w naszym województwie, w Polsce, tez robią wszystko, aby mieć obwodnicę, także te mniejsze, jak Paczków, Biała Prudnicka i wiele innych.

A Olesno? Chciałoby budować "minibwodnicę" według koncepcji sprzed połowy wieku i dalej mieć za najruchliwszymi ulicami miasta trzy szkoły, dom kultury i stadion miejski, a przyszłości może także miejską pływalnię. "

Za obywatelski komitet -
Urszula Bensz

Wideo

Komentarze 17

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

~bolo~

A jak teraz w waszym Oleśnie nawierzchnie ulic znoszą ten olbrzymi ruch TIRów???
Czy ktoś u Was zastanawiał się jaka jest dopuszczalna obciążalność tych ulic, przecież pod nimi jest inżynieria, jak długo wytrzyma?
Zapewne jest ona jeszcze przedwojenna.

c
coyot

I po co ten wywód ???

Przecież jeszcze obwodnicy nie ma a ty się już martwisz nawierzchnią

~bolo~

Ocena wpływu poruszania się pojazdów przekraczających dopuszczalne w Polsce naciski na oś na degradację sieci drogowej, opis systemu udzielania zezwoleń i pobierania opłat za przejazd po niedostosowanych odcinkach dróg oraz mapy obrazujące polską sieć drogową, na którą w latach 2004-2010 dopuszczone zostaną pojazdy o maksymalnym nacisku 11,5 tony/oś, z zaznaczeniem odcinków niedostosowanych, na przejazd którymi niezbędne będzie uzyskanie zezwolenia i uiszczenie dodatkowej opłaty

Ocena degradacyjnego wpływu pojazdów przekraczających dopuszczalne obciążenie na oś na polską sieć drogową

Podczas eksploatacji nawierzchnia drogowa ulega zużyciu i zniszczeniu, na co wpływają dwa podstawowe czynniki: ruch pojazdów i klimat, z czego główną przyczynę zniszczeń stanowi pierwszy z nich. Im większa masa (ciężar) pojazdu, tym większe oddziaływanie niszczące na nawierzchnię. Liczy się zatem nie tylko natężenie (liczba pojazdów w jednostce czasu), lecz także, a niekiedy przede wszystkim, ich ciężar wyrażany obciążeniem osi. W Polsce dopuszczalne obciążenie osi wynosi 100 kN (10 T).

Każde zwiększenie obciążenia pojazdu ponad dopuszczalny prawem limit przynosi wymierną stratę w postaci zwiększonych i narastających uszkodzeń nawierzchni drogowej. Jeśli stan nawierzchni sieci drogowej jest dobry, to zwiększenie zniszczeń wskutek przeciążenia pojazdów jest mniejsze niż wtedy, gdy nawierzchnia jest nierówna i charakteryzuje się złym stanem technicznym. W tym wypadku dochodzi bowiem zwiększenie agresywności obciążenia pojazdem wskutek efektu oddziaływania dynamicznego. Wziąwszy pod uwagę stan dróg w Polsce trzeba wyraźnie stwierdzić, że pojazdy o ponadnormatywnym obciążeniu przynoszą znacznie większe szkody niż w krajach Europy Zachodniej. Efektem jest dalsze pogarszanie stanu nawierzchni. W rezultacie dopuszczenie większego limitu obciążenia, które miało przynieść pożytek przewoźnikowi, działa przeciwko niemu, przyczyniając się do pogorszenia stanu nawierzchni, który staje się rzeczywistym zagrożeniem bezpieczeństwa ruchu.

Nawierzchnia drogowa nie jest niszczona przez samochody osobowe z obciążeniem osi rzędu 5 kN (0,5 T), lecz przez samochody ciężarowe. Niszczące działanie pojazdu na nawierzchnię rośnie w funkcji potęgowej obciążenia. Z powszechnie przyjmowanego prawa czwartej potęgi wynika, że przejazd jednego samochodu ciężarowego normatywnego 100 kN/oś wywiera taki wpływ na nawierzchnię, jak przejazd 160 tys. samochodów osobowych. Natomiast pojazd ciężarowy o nacisku dwukrotnie większym – 200 kN/oś – powoduje 16-krotnie większe zniszczenie nawierzchni.

Wymagania wobec ruchu drogowego – ograniczenia wobec pojazdów

Niszczenie nawierzchni i obiektów mostowych pod działaniem ruchu drogowego wymusza konieczność wprowadzenia ograniczeń pojazdów pod względem:

· masy całkowitej

· obciążenia osi

· wymiarów.

W Polsce warunki te określone są w następujących przepisach prawnych:

Prawo o ruchu drogowym - ustawa z 20 czerwca 1997 r.
Ustawa o drogach publicznych z 21 marca 1985 r.
· Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 lutego 1993 r. dotyczące wymiarów i mas pojazdów

Jednocześnie nawierzchnie dróg poszczególnych klas dostosowane są do określonego przepisami obciążenia ruchem (obciążenia osi pojazdu) zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.

~bolo~

PRAWO CO DNIA
Rzeczpospolita 27-28 XI. 1999 ( 277)
REWIZJA NADZWYCZAJNA
Czy zakaz jest dozwolony

Nocne przejazdy tirów przez Sochaczew Rzecznik praw obywatelskich twierdzi, że Rada Miejska w Sochaczewie miała prawo zakazać przejazdów tirów nocami przez miasto. Zaskarżył rewizją nadzwyczajną wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego, który ocenił taki zakaz jako sprzeczny z prawem. Poprzedziły go głośne protesty mieszkańców przeciwko masowemu ruchowi ciężkich pojazdów przez centrum miasta.
Sochaczewianie żądają budowy obwodnicy która wyprowadziłaby samochody poza miasto, a dopóki jej nie będzie - przynajmniej doraźnego ograniczenia ruchu, zwłaszcza tirów jadących tędy tranzytem. W czerwcu minionego roku Rada Miejska podjęła uchwałę w sprawie ograniczenia w Sochaczewie ruchu pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 10 t w godzinach od 22.00 do 6.00. Miesiąc później uchwałę unieważnił wojewoda skierniewicki, zarzucając, że Radą przekroczyła swoje kompetencje. Należą bowiem do niej jedynie sprawy z zakresu organizacji ruchu na drogach gminnych, podczas gdy drogi, ,tranzytowe przebiegające, przez Sochaczew, są drogami krajowymi i zarządzanie ruchem na nich należy do wojewody.
Burmistrz Sochaczewa zaskarżył to rozstrzygnięcie do NSA. Jednakże w kwietniu tego roku NSA - Ośrodek Zamiejscowy w Łodzi oddalił skargę, gdyż uznał, że wojewoda trafnie ocenił, uchwałę jako sprzeczną z prawem i prawidłowo stwierdził jej nieważność.
Natomiast rzecznik praw obywatelskich dostrzegł w wyroku NSA „rażące naruszenie prawa, skutkujące negatywnie w sferze praw i wolności obywatelskich, gwarantowanych w konstytucji" Zgodnie z nią organa samorządu ustanawiają akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze ich działania. Również ustawa o ochronie i kształtowaniu środowiska przewiduje możliwość wprowadzenia na podstawie przepisów gminnych ograniczeń dla środków transportu i komunikacji, jeżeli stwarzają one uciążliwości dla środowiska powodując hałas i wibrację. Zdaniem prof. Adama Zielińskiego uchwała RM w Sochaczewie stanowi właśnie akt prawa miejscowego, a podstawę do jej podjęcia dała konstytucja oraz ustawa o ochronie środowiska. D.FR.

Obwodnica w Sochaczewie została zrealizowana

u
ul. kluczborska

Chłopie o czym ty gadasz?
Lewicki ukradł obwodnice, a teraz jakiś bzdurny plan awaryjny wymyśla?
Nie wiem kim jesteś, ale po tych bzdurach co piszesz wnioskuje że możesz być tylko członkiem szczepu Lewickich.

o
obiektywny

Z zasłyszanych informacji wiem, że dzisiaj odbyło się w Urzędzie Miejskim w Oleśnie spotkanie Pana Burmistrza z przedstawicielami Mieszkańców Olesna oraz Dróg Wojeówdzkich i innych służb, gdzie zreferowano faktyczne powody braku rozpoczęcia budowy pożądanej dla miasta obwodnicy. przedstawiono także ewentualne "awaryjne" rozwiązania. Miejmy nadzieję, że apel zgromadzonych do Dyrekcji Dróg Krajowych coś zmieni i zaczną się poważne rozmowy.

!!!!!

Dlaczego ukradłeś nam obwodnicę?????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

o
obiektywny

Jak to łatwo teraz krtytkować... Tylko dlaczego drodzy dyskutanci nie pamiętają ile za minionych rządów zostało zaprzepaszczone!!! Z całą pewnością dzis nasze Olesno było by o wiele bardziej rozwinięte gdy nie ówczesne waśnie ówczesnych rządzących (...)

G
GOŚĆ

Goście na forum maja rację. Przepychanka i kombinacje z obwodnicą odwlekają jej budowę. Nowy projekt nieudolnego Burmistrza - to brak pomysłu na jej budowę. A co na to Radni ? Gdzie schował sie " dzielny" p. Konieczko? Pilnuje swoich intratnych funkcji za pieniadze podatników i siedzi jak mysz pod miotłą. Mieszkańcy kolejnych ulic podnoszą alarm a Burmistrz bawi sie w harcerzyka .

c
coyot

Ziomal, daj już spokój !!!

J
Jacenty
W dniu 26.11.2008 o 00:55, ZIOMAL napisał:

Brawo!!! Jest godzina 0:45, 2,5 minuty utrzymał się mój krytyczny wpis!!! Nie śpicie Redaktorzy - Cenzuranci!?



Usunięty wpis zawierał tylko i wyłącznie obelgi skierowane do autora innego wpisu, i nie odnosił się ani jednym słowem do jego wypowiedzi, jak i też nie zawierał komentarza omawianej sprawy zawartej w tytule.
Każdy taki wpis jest i będzie wysyłany w "kosmos" (w niebyt), jako łamiący regulamin forum.
c
coyot
W dniu 26.11.2008 o 01:55, ZIOMAL napisał:

Brawo!!! Jest godzina 0:45, 2,5 minuty utrzymał się mój krytyczny wpis!!! Nie śpicie Redaktorzy - Cenzuranci!?


Hi Ziomal.

Jacenty szlaleje na forum...
Trza uważać, żeby po lapkach nie dostać...
Z
ZIOMAL

Brawo!!! Jest godzina 0:45, 2,5 minuty utrzymał się mój krytyczny wpis!!! Nie śpicie Redaktorzy - Cenzuranci!?

Sam Się wyślij w kosmos Jacenty!

g
gość

Jesteście sobie sami winni że nie macie obwodnicy w Olesnie każdy chce rządzić , swego czasu mieliście zastępcę wojewody ,posła , senatora ale u was tylko są kłótnie i zwady i każdy szuka głupszego od siebie , a teraz zaczęła rządzić Ouma Urszula może obwodnica pójdzie w powietrzu i będzie ok.

o
obiektywny

Wielce Szanowni Mieszkańcy Miasta i Gminy Olesna, jestem przekonany, że obwodnica naszego miasta powstanie, przecież na ten cel są zapewnione środki pieniężnez budżetu Państwa tylko potrzeba więcej zrozumienia i dobrej woli ze strony Dyrekcji Dróg Krajowych w Opolu. A tak nawiasem to kto ma większą wiedzę co do uzasadnionego północnego wariantu obwodnicy: władza z Opola czy Olesna?!

Dodaj ogłoszenie