Według początkowych planów obwodnica Praszki miała być gotowa już na koniec tego roku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała jednak aneks z wykonawcą i nowy termin zakończenia to wiosna 2023 roku.
- Prace przy budowie toczą się zgodnie z harmonogramem, inwestycja gotowa jest już w 85 procentach - informuje Marcin Bronkiewicz, p.o. wicedyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu. - Dalsze tempo prac zależeć będzie od tego, jaka będzie zima.
- Zimy się nie boimy, nic nas już nie zaskoczy, ponieważ podczas tej budowy spotkało nas już wszystko: pandemia COVID-19, wybuch wojny i związany z nią wzrost cen materiałów, odpływ pracowników - wylicza Łukasz Turczyński, kierownik budowy obwodnicy Praszki.
Ta budowa to obecnie jedna z największych inwestycji drogowych na Opolszczyźnie. Łącznie przez plac budowy obwodnicy Praszki przewinęło się już 1000 pracowników. Wylano już łącznie 79 tysięcy ton asfaltu.
- Cały prawie 13-kilometrowy odcinek drogi jest już zbudowany, do ułożenia została jeszcze tylko warstwa ścieralna, czyli wierzchnia warstwa nawierzchni drogowej. Do zrobienia zostały także wszystkie prace wykończeniowe - wyjaśnia Marcin Bronkiewicz.
Obwodnica Praszki ma dokładnie 12,788 km. Będzie objazdem dla trzech miejscowości: Praszki, Gorzowa Śląskiego oraz wioski Kowale.
- Mieszkańcy bardzo czekają na tę obwodnicę, zwłaszcza że w Praszce samochody ciężarowe przejeżdżają przez obie strony rynku, a do tego badania ruchu pokazują, że od 2015 roku ruch drogowy zwiększył się średnio aż o 13 procent - dodaje Marcin Bronkiewicz.
Nowa obwodnica będzie częścią drogi krajowej nr 45 (oraz częściowo wspólnym fragmentem z DK 42). Budowana droga rozpoczyna się od istniejącego wspólnego odcinka DK 42 i 45, omija Gorzów Śląski od strony zachodniej, a Praszkę od strony wschodniej. Kończy się połączeniem z DK 45 po północnej stronie wioski Kowale.
Wykonawcą obwodnicy Praszki jest Mostostal Warszawa. Inwestycja będzie kosztować w sumie 234 miliony zł, z czego aż 165 mln zł pokryje dotacja z Unii Europejskiej.
Jest to droga jednojezdniowa z dwoma przeciwległymi pasami ruchu. W ciągu niespełna 13-kilometrowej obwodnicy będą 4 ronda i 10 mostów oraz wiaduktów, a także 13 zbiorników retencyjnych, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne, ekrany akustyczne i separatory.
Jednocześnie rozbudowywany jest 7-kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 45 od powstającej obwodnicy Praszki do granicy województwa łódzkiego. Chodzi o odcinek DK45 na trasie Kowale - Sołtysy - Wierzbie (i dalej w kierunku Wielunia). Ta droga również będzie gotowa wiosną 2023 roku.
- Kiedy obie te drogi będą gotowe, powstanie 20 kilometrów zmodernizowanej i nowej drogi - podkreśla Marcin Bronkiewicz.
Zobaczcie na zdjęciach z lotu ptaka, jak wygląda obecny stan zaawansowania budowy obwodnicy Praszki od początku do końca trasy:
W których miejscach będą ronda i wjazdy na obwodnicę Praszki:
- ul. Kluczborska w Gorzowie Śląskim (przy wjeździe do miasta od strony Kluczborka),
- ul. Byczyńska w Gorzowie Śląskim (obok fabryki Aludesign),
- ul. Warszawska w Praszce (przy wjeździe do miasta ze strony Strojca),
- ul. Wieluńska w Kowalach (za wioską na drodze wyjazdowej w kierunku Wielunia).
Zobacz na mapie, jaki będzie przebieg obwodnicy Praszki:
Paweł Szrot ostro o "Zielonej Granicy"."To porównanie jest uprawnione"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?