Obwodnica Praszki i Gorzowa Śląskiego jest już niemal gotowa. Wiadomo, kiedy pojedziemy 13-kilometrową trasą

Mirosław Dragon
Mirosław Dragon
Tak wygląda obecny stan budowy obwodnicy Praszki i Gorzowa Śląskiego.
Tak wygląda obecny stan budowy obwodnicy Praszki i Gorzowa Śląskiego. GDDKiA Opole
Obwodnica Praszki i Gorzowa Śląskiego jest gotowa w 94 procentach. Trwają już praktycznie końcowe prace. 13-kilometrową drogą kierowcy pojadą już wiosną. Zobaczcie, jak wygląda zbudowana od podstaw droga krajowa.

Obwodnica Praszki jest już niemal gotowa. Od grudnia 2022 r. kierowcy mogą jeździć wiaduktem w ciągu drogi gminnej między Praszką i Rosochami.

W styczniu na rondzie w Praszce przy ul. Warszawskiej na rondzie na drodze krajowej nr 42 została zdemontowana sygnalizacja świetlna, która kierowała ruchem wahadłowo. Wcześniej, na koniec grudnia, sygnalizację świetlną zdemontowano także na rondzie w Gorzowie Śląskim przy ul. Kluczborskiej.

W marcu przeprowadzony zostanie audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego na budowanej obwodnicy Praszki.

Cały prawie 13-kilometrowy odcinek tego nowego fragmentu drogi krajowej nr 42 jest już niemal gotowy. Jak informuje wykonawca, zaawansowanie inwestycji wynosi 93,4 procenta.

Jezdnia jest już gotowa, do ułożenia została jeszcze tylko warstwa ścieralna, czyli wierzchnia warstwa nawierzchni drogowej.

Projektowana obwodnica będzie miała 12,788 kilometrów długości. Będzie to droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu o nośności 11,5 t/oś, klasy technicznej GP.

W ramach inwestycji powstanie 10 mostów oraz wiaduktów, 4 ronda, a także 13 zbiorników retencyjnych, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne, ekrany akustyczne i separatory.

Ta budowa to obecnie jedna z największych inwestycji drogowych na Opolszczyźnie. Budowana obwodnica będzie objazdem dla trzech miejscowości: Praszki, Gorzowa Śląskiego oraz wioski Kowale.

- Mieszkańcy bardzo czekają na tę obwodnicę, zwłaszcza że w Praszce samochody ciężarowe przejeżdżają przez obie strony rynku, a do tego badania ruchu pokazują, że od 2015 roku ruch drogowy zwiększył się średnio aż o 13 procent - mówi Marcin Bronkiewicz, p.o. wicedyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu.

Obwodnica Praszki będzie częścią drogi krajowej nr 45 (oraz częściowo wspólnym fragmentem z DK 42).

Budowana droga rozpoczyna się od istniejącego wspólnego odcinka DK 42 i 45, omija Gorzów Śląski od strony zachodniej, a Praszkę od strony wschodniej. Kończy się połączeniem z DK 45 po północnej stronie wioski Kowale.

Wykonawcą obwodnicy Praszki jest Mostostal Warszawa. Inwestycja będzie kosztować w sumie 234 miliony zł, z czego aż 165 mln zł pokryje dotacja z Unii Europejskiej.

Jednocześnie rozbudowywany jest 7-kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 45 od powstającej obwodnicy Praszki do granicy województwa łódzkiego. Chodzi o odcinek DK45 na trasie Kowale - Sołtysy - Wierzbie (i dalej w kierunku Wielunia). Ta droga również będzie gotowa wiosną 2023 roku.

W których miejscach będą ronda i wjazdy na obwodnicę Praszki:

  1. ul. Kluczborska w Gorzowie Śląskim (przy wjeździe do miasta od strony Kluczborka),
  2. ul. Byczyńska w Gorzowie Śląskim (obok fabryki Aludesign),
  3. ul. Warszawska w Praszce (przy wjeździe do miasta ze strony Strojca),
  4. ul. Wieluńska w Kowalach (za wioską na drodze wyjazdowej w kierunku Wielunia).

Zobaczcie na zdjęciach z lotu ptaka, jak wygląda obecny stan zaawansowania budowy obwodnicy Praszki od początku do końca trasy:

Zobacz na mapie, jaki będzie przebieg obwodnicy Praszki:

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska