Obwodnica Praszki. Komisja wybrała już jeden wariant drogi [MAPA]

Mirosław Dragon
Mirosław Dragon
Dziewięć lat temu mieszkańcy Praszki zablokowali biegnącą przez środek miasta drogę krajową, domagając się budowy obwodnicy. Teraz mają szansę w końcu doczekać się wyprowadzenia tirów z centrum miasta.
Dziewięć lat temu mieszkańcy Praszki zablokowali biegnącą przez środek miasta drogę krajową, domagając się budowy obwodnicy. Teraz mają szansę w końcu doczekać się wyprowadzenia tirów z centrum miasta. Mirosław Dragon
Komisja Oceny Projektów Inwestycyjnych rekomendowała wersję 4.3 planowanej obwodnicy. Omija ona od północy Gorzów Śląski, a od południa Praszkę. Jest też wersja alternatywna.

Obwodnica Praszki to blisko 13-kilometrowy odcinek dróg krajowych nr 45 i 42. Wyprowadzi ruch tranzytowy nie tylko z Praszki, ale także z Gorzowa Śląskiego.

Szacunkowy koszt jej budowy to prawie 200 mln zł.

Komisja Oceny Projektów Inwestycyjnych (KOPI) rekomendowała wersję 4.3 (omija ona od północy Gorzów Śląski, a od południa Praszkę). Alternatywny jest wariant autorski (południowy, najdłuższy - ma 13,7 km).

W skład Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych weszli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, biura projektowego, Urzędu Marszałkowskiego w Opolu, starostwa w Oleśnie, gmin Praszka oraz Gorzów Śląski.

Wybrany wariant obwodnicy 4.3 ma 12,9 km. Omija od północy Gorzów Śląski, a od południa Praszkę. Przecina Szyszków i Rozterk. Trzeba zbudować 8 wiaduktów i mostów.

Ta wersja wyprowadzi ruch tranzytowy z dróg krajowych nr 45 i 42. Nadal przez miasta będą jednak jeździć ciężarówki, które jadą drogą wojewódzką nr 487 w kierunku Byczyny.
Jest to zaktualizowana wersja opracowana już w latach 2008-09. Wtedy również planowano budowę obwodnicy Praszki, ale plany przerwał kryzys gospodarczy.

Brany pod uwagę jako alternatywny wariant autorski jest nowo opracowanym projektem. Jest on najdłuższy, ma 13,7 km. Omija od południa zarówno Gorzów Śląski, jak i Praszkę. Przecina Szyszków, Skotnicę i Rozterk.

Ta wersja wyprowadzi ruch tranzytowy z wszystkich głównych dróg: krajowych nr 45 i 42 i wojewódzkiej nr 487. Ma jednak dwa mankamenty:jest najdroższa, a do tego przechodzi przez teren, na którym planowana jest budowa zbiornika retencyjnego, który w zamyśle burmistrza Gorzowa Śląskiego ma być wielką atrakcją gminy.

Burmistrzowie: Praszki - Jarosław Tkaczyński i Gorzowa Śląskiego - Artur Tomala już wcześniej zgodnie poparli właśnie wariant 4.3.

Odrzucony został wariant 2, najkrótszy (ma 11,6 km), który omijał od północy zarówno Gorzów Śląski, jak i Praszkę.

W tym tygodniu będą spotkania dla mieszkańców, na których można będzie zobaczyć planowane dojazdy do domów i pól.

Oto terminy spotkań informacyjnych:

  • Gorzów Śląski - 10 stycznia, godz. 17.00, dom kultury;
  • Praszka - 11 stycznia, godz. 17.00, kino Polonez.

Według harmonogramu w tym roku ma być gotowa decyzja środowiskowa, a pod koniec roku ma zostać ogłoszony przetarg.

W drugiej połowie 2019 r. ma nastąpić podpisanie umowę z wykonawcą wyłonionym w przetargu.

Droga ma zostać zbudowana w latach 2020-2022.

Obwodnica Praszki ma zostać oddana do użytku pod koniec 2022 roku.

Obwodnica Praszki i Gorzowa Śląskiego będzie jednopasmowa. Będzie to obwodnica dróg krajowych nr 45 i 42, które między Kluczborkiem a Praszką mają wspólny przebieg.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska