Od przyszłego roku będzie dużo pieniędzy na Opolskie Konfrontacje Teatralne - Klasyka Polska

Iwona Kłopocka-Marcjasz
Iwona Kłopocka-Marcjasz
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zgodziło się finansować Opolskie Konfrontacje Teatralne - Klasyka Polska. Umowa dotycząca nowej formuły festiwalu zostanie podpisana 14 października w Warszawie. Władze samorządowe regionu zabiegały o to od kwietnia.

Na razie umowa będzie obowiązywała przez 2 lata. W 2016 roku Opolskie Konfrontacje będą podsumowaniem tegorocznego Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”, organizowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Na program 41 OKT złożą się najlepsze inscenizacje klasyki polskiej przygotowane na ten konkurs. W 2017 roku program też będzie na nim bazować, ale dodatkowo powinny pojawić inne wartościowe inscenizacje klasyki z 2016 roku, których twórcy zostaną zachęceni możliwością refundacji kosztów. A najlepsze z najlepszych złożą się na program 42 OKT.

Festiwal klasyki dostanie dofinansowanie o jakim dotąd w Opolu nawet się nie śniło. W 2016 roku ministerstwo da 600 tysięcy złotych, a w 2017 już 2,1 mln zł. Samorząd wojewódzki dołoży do tego wkład własny w wysokości 250 tys. zł rocznie. Prawdopodobnie tymi kosztami podzieli się jednak z władzami miasta, które są też zainteresowane tym, by do organizowania Konfrontacji zaprosić Opolski Teatr Lalki i Aktora.

- Bardzo nam zależało, by Ministerstwo Kultury objęło festiwal współfinansowaniem, bo tylko w tym widzieliśmy ratunek dla podupadającej z roku na rok imprezy. Udało się i uważam to za ogromny sukces władz samorządowych regionu - mówi Grzegorz Sawicki, odpowiedzialny w Zarządzie Województwa za kulturę. - Dzięki temu ten ważny dla Opolan festiwal dostanie nową szansę na rozwój i podniesienie rangi. Znów stanie się znaczącą opolską marką.

Zachęcić polskie teatry do udziału w tak zmienionym festiwalu powinny duże pieniądze - możliwość uzyskania refundacji kosztów na inscenizację klasyki, jak również możliwość zdobycia pieniędzy na kolejne produkcje. Łakomym kąskiem mają się też stać znacznie wyższe, niż dotąd, festiwalowe nagrody.

- Budżet OKT jest tak imponujący, by zachęcić twórców do robienia wartościowych przedstawień klasyki - wyjaśnia marszałek Grzegorz Sawicki. Do tej pory dyrektor festiwalu zabiegał po całej Polsce, by teatry zechciały się w Opolu pokazywać. Teraz to ma się odwrócić. To teatrom będzie zależało, by wystąpić na deskach Teatru Kochanowskiego. Raz ze względu na prestiż - bo będą tu najlepsi - dwa ze względu na nagrodę. Ta główna, której patronem zostanie Wojciech Bogusławski, będzie naprawdę dużą nagroda zespołową, o którą warto walczyć - zapowiada Sawicki.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska