Odbudowa linii kolejowej Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie. Są pierwsze pieniądze na realizację tej inwestycji

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Odbudowa linii z Raciborza przez Głubczyce do Racławic może kosztować nawet 500 mln zł. Archiwum czytelnika
Rewitalizacja linii kolejowych nr 177 i 294 Racibórz – Głubczyce - Racławice Śląskie to bardzo ważne dla regionu zadanie, bo powiat głubczycki jest jedynym na Opolszczyźnie, który nie ma połączeń kolejowych. Ostatni pociąg osobowy przejechał tamtędy ponad 20 lat temu.

Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego, jako lider projektu, złożył wniosek do Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych o dofinansowanie przygotowania dokumentacji przedprojektowej odbudowy tej linii.

Studium planistyczno-prognostyczne jest dokumentem niezbędnym dla realizacji inwestycji. Właśnie ogłoszono wyniki naboru.

- Otrzymaliśmy na ten cel milion złotych - informuje Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa opolskiego. - Teraz przygotowywany będzie przetarg, mający na celu wyłonienie wykonawcy dokumentacji przedprojektowej.

Rewitalizacja linii kolejowych nr 177 i 294 Racibórz – Głubczyce - Racławice Śląskie to bardzo ważne zadanie dla regionu, bo powiat głubczycki jest jedynym na Opolszczyźnie, który nie ma połączeń kolejowych. Ostatni pociąg osobowy przejechał tamtędy ponad 20 lat temu.

Od tamtej pory torowisko niszczeje, a szyny i inne elementy infrastruktury systematycznie rozkradają złomiarze. Według wstępnych obliczeń rewitalizacja tej linii może kosztować od około 300 do nawet 500 mln złotych. Praktycznie od początku trzeba bowiem odbudować całą infrastrukturę kolejową i wyremontować dworce oraz stacje.

W ubiegłym roku linia została zgłoszona do rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus, w ramach którego odbudowywane i remontowane mają być linie kolejowe w całej Polsce.

Według jego zapisów 15 procent tej kwoty (od około 45 do nawet 75 mln złotych) muszą dołożyć leżące wzdłuż niej samorządy
(powiat raciborski, głubczycki i prudnicki oraz gminy Baborów, Głubczyce, Głogówek, Pietrowice Wielkie a także Racibórz). Resztę daje budżet państwa. Z kolei samorząd województwa ma zapewniać ruch pociągów pasażerskich na odbudowanej już linii.

Samorządy takich pieniędzy jednak nie mają, co więcej sytuacja epidemiologiczna powoduje, że zawartość ich kas jest jeszcze skromniejsza. Dlatego trwa poszukiwanie wsparcia dla inwestycji na szczeblu centralnym.

- Podczas ostatniego spotkania z posłami na Sejm RP - Januszem Kowalskim oraz Michałem Wosiem po raz kolejny usłyszeliśmy, że będą nas wspierać w tej kwestii - mówi Szymon Ogłaza. - Takie same zapewnienie mamy od członków Opolskiego Zespołu Parlamentarnego. Liczymy, że uda się zdobyć fundusze, bo odbudowa tej linii jest bardzo ważna dla mieszkańców południa Opolszczyzny.

Szczepionka Johnson&Jonshon w Polsce wcześniej niż zakładano

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Andrzej

a co tam redaktora naczelnego NTO słychać !!??

Dodaj ogłoszenie