Odbudowa linii kolejowej Racibórz - Głubczyce - Racławice. Wkładu samorządów nie ma, ale projekt przesłany do II etapu programu Kolej Plus

Sławomir Draguła
Cały czas jest nadzieja, że odbudowa linii Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie powiedzie się.
Cały czas jest nadzieja, że odbudowa linii Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie powiedzie się.
Odbudowa linii kolejowej Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie została zgłoszona przez opolski urząd marszałkowski do drugiego etapu rządowego programu Kolej Plus pomimo tego, że samorządy, przez teren których przebiega trasa kolejowa, nie zadeklarowały wsparcia finansowego dla tego zadania. Pomoc w poszukiwaniu brakujących funduszy deklarują posłowie prawicy.

Opolski urząd marszałkowski zgłosił projekt pomimo braku wymaganych deklaracji o przekazaniu wkładu własnego przez leżące wzdłuż trasy samorządy.

Chodzi o powiaty głubczycki, prudnicki i raciborski oraz gminy: Baborów, Głogówek, Głubczyce, Pietrowice Wielkie i Racibórz.

Nie stać ich bowiem na sfinansowanie 15 procent kosztów inwestycji, a ta szacowana jest na 535 mln złotych. Gminy i powiaty muszą więc wyłożyć ponad 80 mln złotych!

Tak wygląda linia kolejowa Racławice - Głubczyce - Racibórz. Pociągi można zobaczyć tylko w Baborowie.

Zobacz, w jak tragicznym stanie jest linia kolejowa Racibórz...

- Do 23 listopada nie uzyskaliśmy potwierdzenia ze szczebla centralnego o możliwości pozyskania na ten cel pieniędzy zewnętrznych, stąd nasi partnerzy z samorządów złożyli deklaracje o rezygnacji z dalszego udziału w projekcie - mówi Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa opolskiego.

Jednak wykonane właśnie studium planistyczno–prognostyczne dotyczące odbudowy linii, potwierdziło zapotrzebowanie na odtworzenie linii kolejowej Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie oraz wznowienie tam ruchu pociągów.

Należy przy tym zaznaczyć, że powiat głubczycki jest jedynym w województwie opolskim wykluczonym z dostępu do kolejowego transportu pasażerskiego.

- W związku z tym, że projekt jest niezmiernie istotny dla społeczności województwa opolskiego, pomimo braku wymaganych deklaracji co do wkładu własnego samorządów, złożyliśmy nasz projekt do drugiego etapu naboru w programie Kolej Plus z wnioskiem o jego realizację - dodaje Szymon Ogłaza. - Ale z pokryciem wkładu własnego z funduszy innych niż samorządowe, które mogłyby pochodzić np. z Krajowego Planu Odbudowy, programów krajowych, bądź w całości ze środków własnych PKP PLK S.A.

Pomoc w tej sprawie zadeklarował w piątek Janusz Kowalski, opolski poseł Solidarnej Polski.

- Podtrzymuję swoje wcześniejsze zapewnienia i chcę jasno zadeklarować, że razem z moim partyjnym kolegą z Raciborza, Michałem Wosiem lobbujemy za tym, by pieniądze na wkład własny samorządów znalazły się w pierwszym kwartale 2022 roku - mówi Janusz Kowalski. - Mało tego, chcemy doprowadzić do zapewnienia wkładu własnego dla wielu innych wniosków.

Przypomnijmy. Ruch pasażerski na linii kolejowej Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie zawieszono w kwietniu 2000 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska