Odra ma stać się w przyszłości wodną autostradą

Tomasz Kapica
Tomasz Kapica
Barka z węglem - to ma być coraz częstszy widok na Opolszczyźnie.
Barka z węglem - to ma być coraz częstszy widok na Opolszczyźnie. Fot. archiwum
Wody Polskie otwierają dziś dla żeglugi Kanał Gliwicki oraz Odrę. To może wyjątkowo pracowity sezon nawigacyjny.

W oficjalnym komunikacie Wody Polskie poinformowały, że głębokość tranzytowa kanału Gliwickiego wynosi 180 cm, a na Odrze od 120 do 180 cm. Od 3 kwietnia rozpoczyna się sezon nawigacyjny.

Po tym jak w lipcu 2017 roku wznowiono transport węgla z Gliwic do Wrocławia oczekiwania związane z rozwojem żeglugi są spore.

W sumie w ubiegłym roku przewieziono barkami ponad 100 tysięcy ton węgla. Plany na ten rok zakładają 200 tysięcy ton.

Co prawda umowa w tej sprawie nie została jeszcze podpisana (w tym zakresie współpracują ze sobą m.in. Śląskie Centrum Logistyki oraz firma transportowa OT Logistics), ale jest to tylko kwestia czasu. - Bardzo nam zależy na rozwoju żeglugi na Kanale Gliwickim oraz Odrze - podkreśla Robert Goc z ŚCL.

Jednocześnie Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zleciło przygotowanie nowej analizy transportowej związanej z żeglugą na Odrze i Wiśle. Ma ona ułatwić prognozowanie wielkości i struktury ładunków dla transportu wodnego śródlądowego oraz będą pomocne we wskazaniu lokalizacji przyszłych terminali towarowych.

Równolegle w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście kończą się prace nad opracowywaniem dla Odrzańskiej Drogi Wodnej parametrów żeglugowych umożliwiających prowadzenie regularnego transportu od Kędzierzyna-Koźla do Szczecina. Resort żeglugi chce, żeby Odra była taką samą osią transportową jak autostrady czy linie kolejowe. Zeszłoroczne transporty węgla wciąż bowiem były jedynie wyjątkami, a nie regułą.

Trwają też intensywne prace w kozielskim porcie i jego otoczeniu. Budowa prowadzącej do niego drogi dojazdowej jest zaawansowana w ponad 40 proc., poprowadzone zostały już m.in. media. Zakończenie prac jest planowane na koniec maja. Ponadto miasto Kędzierzyn-Koźle zamierza podpisać z samorządem województwa opolskiego list intencyjny w sprawie budowy alternatywnej drogi z portu.

Prace ziemne na nabrzeżach trzeciego basenu również są bardzo zaawansowane. Trwa budowa zbiorników dla płynnych produktów masowych, powstanie ich docelowo 11.

Inwestująca w port spółka Kędzierzyn-Koźle Terminale szacuje, że roboty powinny się zakończyć na początku 2019 roku.

Równolegle trwają prace nad przygotowaniem budowy terminala kontenerowego przy pierwszym basenie. Wykonawca ma tu przygotować raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko.

Nie tylko węgiel, ale i nawozy

Grupa Kapitałowa OT Logistics, wiodący operator żeglugi śródlądowej w Polsce, w zeszłym roku dokonała próbnego transportu rzecznego 250 ton nawozów dla Grupy Azoty na trasie z Kędzierzyna-Koźla do Polic. Transport został zrealizowany barką motorową typu BM-500. Barka miała do pokonania 670 km przez Kanał Kędzierzyński, Kanał Gliwicki i Odrę. Rejs wymagał przepłynięcia przez 25 stopni wodnych i zajął 7 dni.

Zobacz Opolskie Info [30.03.2018]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska