Odsłonięcie pomnika w Opolu Gosławicach

fot. Krzysztof ŚwiderskiZaktualizowano 
fot. Krzysztof Świderski
Kilkadziesiąt osób uczestniczyło w sobotę po południu w uroczystości odsłonięcia i poświęcenia monumentu upamiętniającego żołnierzy niemieckich, którzy zginęli w czasie I wojny światowej.

- Ten pomnik pochodzący z lat 30. i upamiętniający 72 mieszkańców
Gosławic zabitych podczas I wojny światowej został w 1976 roku
zdemontowany - mówi Ernst Mittmann, lider gosławickiej mniejszości
niemieckiej. - Aż do 2004 roku był złożony na placu kościelnym. Potem
przenieśliśmy go na teren obok siedziby koła DFK i rozpoczęliśmy
starania o jego odnowienie i ponownym ustawienie.

Wysiłki komitetu odbudowy pomnika pod przewodnictwem Anny Knosali i
Henryka Zyla zostały zakończone uchwałą Rady Miasta, po której pomnik
mógł - oficjalnie od dziś - stanąć na swoim miejscu niedaleko
miejscowej kapliczki.

Rekonstrukcję pomnika przeprowadził Bernard Kubis, mistrz kamieniarski z
Wrzosek.

Zanim pomnik został odsłonięty i przedstawiciele mniejszości Ernst
Mittman i Rafał Bartek, sekretarz TSKN, złożyli pod nim kwiaty,
uczestnicy uroczystości wzięli udział w mszy św. koncelebrowanej przez
obecnego proboszcza, ks. Huberta Janowskiego i jego poprzednika, ks.
Adama Igielskiego, który w 1976 pomógł parafianom ocalić pomnik od
zniszczenia.

polecane: Flesz: Pszczoły wymierają. Czy grozi nam głód?

Wideo

Materiał oryginalny: Odsłonięcie pomnika w Opolu Gosławicach - Nowa Trybuna Opolska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 80

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
K
Kryspin
Nie ma sie czym przejmować. Grafficiarze zrobia swoje tylko kwestia czasu. No chyba, że Mittman będzie stal na warcie honorowej zamiast zegarki naprawiać, co zresztą i tak mu nie szło najlepiej.

Muszę niestety napisać że nie stoję na warcie. I jeszcze jedno Proszę nie mieszać zegarmistrza z pomnikiem.Bo on ma tylko podobne nazwisko nic po zatym. Zato często zapalam znicze i stawiam kwiaty.
zgłoś
k
kryspin48

Widzę że wszyscy plotą o czymś o czym nic nie wiedzą. Otórz pomnik został postawiony przede wszystkim z darowizn od osób prywatnych polskich. Napisy na pomniku są dwujęzyczne więc o co ten rejwach. A polskie szkoły to napewno nie Niemcy mają finnsować.Jest to zadanie samorządów. A tak naprawdę Polacy to najbardziej tolerancyjny naród na świecie. Co by to było gdyby nie był. Aż trach się bać.

zgłoś
G
Gość
A gdzie stoi pomnik hitlerowców?Wszędzie żeby pokazać jak trwała jest kultura hitlerowska do pomników z I wojny postawionych w roku 1937 albo 1938 dostawiono pomniki poległych w latach 1939-1945 a tu co. Zwieli w porę?

stoi , na unter den linden w belinie, miedzy kolumna zwyciestwa a brama brandenburska. jest tam pomnik zolnierzy radzieckich wykonany z granitu zdobiacego kalcenarie hitlera.
zgłoś
G
Gość
Podaj adres kundlu, to ci pokażę Niemcy. Maczetą odetnę twój niemiecki łeb, a później wezmę się za twoją rodzinę frajerze.

grzegorz brzenczyszczykiewicz, haziajowo, ulica blotna, numer zachlapany poleskie mokradla.
zgłoś
G
Gość
Przyjdzie czas że to gówno zostanie usunięte wraz z budowniczymi z polskiej ziemi.

to co tu szukasz , na naszej pieknej slaskiej ziemi?
zgłoś
G
Gość
Tak, najlepiej jak Czesi kwiatkami przywitać a "opór" stawiać taki jak Francuzi czy Anglicy.
Nie masz pojęcia prawdziwych powodów wybuchu Powstania, o tym nie przeczytasz w żadnej zagranicznej książce.

takiej glupie wypowiedzi nie bylo, jak chcesz sie dowiedziec to poczytaj sobie jaka byla przyczyna zamachu na heydricha w pradze. po prostu rzadowi nie podobalo sie ze czeci woleli pracowac i czerpac korzysci z dobrej pracy tak jak wczasy, platne urlopy, sanatoria , wysokie stawki zywieniowe- wyzsze nawet niz w niemczech niz nadstawiac glowy za rzad ktory opuscil kraj. wiedzian ze zamach zrodzi represje a jednak dokonano tego zamachu.
zgłoś
G
Gość
Sowieci na równo z Niemcami w bestialski sposób mordowali Polaków,co do tego nie ma żadnych wątpliwości, wiadomo największy zbrodniarz dogada się z największym zbrodniarzem.
Zasrany to masz łeb,bo głowy chyba nigdy nie miałeś, paradis budowany rękoma robotników przymusowych, każdy kretyn taki ty powie, ze to hitler budował autobahn'e a nie robotnicy przymusowi czy więźniowie polityczni.
Gdzie nasze Kresy ??? zabrane przez Stalina,Churchila i Roosvelta, nie wiem czy wiesz, pewnie nie, pusty łbie,że to nie Polacy ustalali przebieg granic na Odrze i Nysie.
Ubóstwo,brak porządnych dróg?? a co pusty łbie zrobiłbyś przez 20 lat w Niemczech po odzyskaniu niepodległości po 123 latach zaborów????? nie zadaje ci więcej pytań, bo wątpię czy w ogóle je rozumiesz, czytając twoje żałosne i prymitywne szczekanie.

do dzisiaj a jest ponad 60lat po wojnie jest roznica w gospodarce, tasporcie i kulturze miedzy ziemiami ktore byly pruskie a tymi porosyjskimi/kongresowka. nawet przy wyborach. to nie tlumacz sie zaborami.
zgłoś
e
erwin.,m
Wieksze wojny maja wielu ojcow.
Przecież Polska rozpoczęła mobilizację już w marciu 1939 r.Wyraźnie wskazuje na to że Polska jet co najmniej współwinną wywołania II wojny światowej. Dla Polski II wojna światowa była tylko pretekstem do urzeczywistnienia swoich odwiecznych planów .Polska, ktora dela w wielkie traby, w 1934 sama chciala napasc na Niemcy, w 1938 napadla na Zaolzie.
I o tym tez mozna pisac, bo czemuz ma wszystko byc tylko biale i czarne. Z Niemiec tym sie zadnej winy nie zdejmuje.

Kto ntp. pisze dzisiaj o tym, ze Slowacja wspolrozbierala Polske w 1939? I to pod wodza katolickiego ksiedza.
Czas robi swoje, ale jakos bardzo wolno. Za Czechoslowacji nie bylo wolno pisac o tym, bo bratni przyjaciel. Dzisiaj nie wolno, bo katolicki ksiadz. To kiedy bedzie wolno?
Co ciekawe, w porównaniu Józefa Piłsudskiego do Adolfa Hitlera i Józefa Stalina, największych zbrodniarzy XX wieku, Litwini nie widzą nic złego.Litwini do dziś mają Piłsudskiemu za złe tak zwaną wyprawę wileńską.

w 1925 roku polska armia miala najechac na niemcy, juz wtedy planowano zabor prus , pomorza i slaska. w 1933 roku pilsudzki planowal razem z francuskim marszalkiem FOCHem i GAMELEINem napasc na niemcy z dwoch stron. niemcy mialy wtedy 100 tys. reichswehre bez lotnictwa i czolgow a sama polska miala 280 tys.armie z czolgami i lotnictwem. PIERWSZYMI BUDOWAMI ZA RZADOW HITLERA BYLA BUDOWA UMOCNIEN NA ZIEMI LUBUSKIEJ- OBECNY MIEDZYRZECKI REJON UMOCNIONY BY ZABEZPIECZYC SIE PRZED AGRESYWNYMI; ZABORCZYMI ZAPEDAMI POLSKICH IMPERIALISTYCZNYCH RZADOW SANACYJNYCH.
zgłoś
G
Gość
Co do tego ma I wojna światowa,bo tych zołnierzy dotyczy pomnik.
Temu który moralnie zabił Polaków w katastrofie Smoleńskiej tez chcecie stawiać pomnik.

tez tak mysle, wiecej polskich patriotow zginelo w oswiecimiu przez komunistow w latach 1945-1953 niz w czasach nazistow 1940-1945.
zgłoś
G
Gość
Na szczęście Turcy nauczą parchatą rasę niemiecką rozumu. Za 20 lat to będzie nimiecka republika islamska.Wtedy przyjdzie czas na niemiecko podobne kundle na śląsku.

zanim niemcy znikna to polakow w polsce juz dawno nie bedzie. zostana tylko cyganie , czeczeni i inni azylanci. juz w czysie ostatniego sondazu okazalo sie ze w ciagu 2,3 lat z polski chce uciec 0d 6 do 8 milionow.
zgłoś
M
Merwin
ciekaw jestem kto to finansuje i komu to potrzebne jest, zajmujecie sie pier***ami a przedszkoli brak tam dofinansujcie jak macie za duzo kasy

Kasy nigdy za dużo ale mamy jej w sam raz. Nie chciano jednak w Opolu z niej z korzystać. Bowiem wycofano się ze szkoły dwujęzycznej. a co mamy finansować takie szkoły w której uczą takich oszołomów jak Ty?
zgłoś
G
Gość
Z takimi jak Ty nie dyskutuje się na forum tylko wali porządnie w mordę.
Te swoje bzdury antypolskie wypisuj na forum G.W. internetowy bohaterze.

jakie antypolskie, to czysta prawda . pretensje to miej do polskich historykow ze te prawde tak dlugo falszowano i ukrywano . swoje bzdury to sam mozesz wypisywac anonomowo internetowy bohaterze.
zgłoś
G
Gość
Taaa na szczęście po nas Polakach na Syberię przybyło wielu Niemców... My też rozumiemy Rosjan dlaczego was tam wysyłali

polacy juz mieli tam na syberii swoje tradycyjne , zamowione miejsca. po prostu ciaglosc tradycji, od 17 wieku czasy zoltarenki w czasie potopu szwedzkiego juz polakow tam wysylano. niemcy dopiero tam przyjechali w 1945 roku, w ramach denazyfikacji z terenow ddr.
zgłoś
G
Gość
Twoja babcia to była chyba a raczej na pewno Niemką a dziadek to na pewno krasnoarmiejec i stąd sie wzieli hanysy ani po niemiecku ani po polsku dobrze mówic nie potraficie.

rosjanie na slasku to juz nmieli resztki tej swojej...mocy, wiekszosc wykorzystali na wschodzie polski po wrzesniu 1939 roku a pozniej od czerwca do grudnia 1944 roku dlatego tez polacy z kresow tak ... chetnie przyjechali na te ziemie wyzyskane...
zgłoś
g
gruby pl

wszyscy piszą o niemiec taki polak taki hanys czy hadziaj wszystko jedno człowiek jest człowiekiem w każdym z was jest nienawiść nie wiem czemu.mamy tyle lat po wojnie trzeba patrzeć do przodu a nie do tyłu.pomniki stawiali i będą stwiać.w Polsce jest tyle mniejszości narodowych a czepiacie się ślązków.my ślązki jesteśmy tu od wielu pokoleń a ci co nas tak nienawidzą sami tu przyszli na śląsk.śląsk dał wam prace.jakby nie śląsk to polska nie ma nic tylko długi i co wy chcecie gadać.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3