Odszkodowanie za opóźniony pociąg. Pasażerowie pociągów będą mieli więcej praw. Parlament Europejski przyjął pakiet praw pasażerów

Tomasz Wróblewski
Tomasz Wróblewski
Opóźnienie pociągu powyżej 2 godzin będzie oznaczało zwrot pełnej ceny biletu. Parlament Europejski przyjął pakiet praw pasażerów pociągów.
Opóźnienie pociągu powyżej 2 godzin będzie oznaczało zwrot pełnej ceny biletu. Parlament Europejski przyjął pakiet praw pasażerów pociągów. Andrzej Banas
Większe odszkodowania za opóźnienia pociągu, ochrona pasażera w podróży z przesiadkami oraz ułatwienia dla osób niepełnosprawnych i rowerzystów zakłada nowy pakiet praw pasażerów kolei przyjęty przez Parlament Europejski.

- Jeżeli transport kolejowy ma funkcjonować i być atrakcyjny, to musi mieć odpowiednią jakość. To jej brak, a nie zaostrzone wymogi, będzie zagrożeniem dla bytu europejskiego kolejnictwa - mówił poseł-sprawozdawca Bogusław Liberadzki.

Nowy pakiet praw pasażerów w transporcie bezpośrednio dotyczy paru miliardów pasażerów UE rocznie oraz milionów pracowników kolei. Obejmuje kwestie związane z bezpieczeństwem, niezawodnością i punktualnością pociągu oraz ceną za usługę transportową.

W polityce transportowej UE transport kolejowy uzyskuje największy priorytet, ponieważ jest to transport ekologiczny, zajmujący stosunkowo najmniej przestrzeni, będący w stanie docierać do centrów miast i aglomeracji. Z punktu widzenia ekonomicznego zależy nam na tym, by wykorzystać istniejącą już infrastrukturę. Wprowadzamy nowe wymogi odnośnie jakości usług dla pasażerów - mówi europoseł Liberadzki.

Odszkodowanie za opóźnienie pociągu

Parlament Europejski zaostrzył propozycję Komisji i zaproponował odszkodowania dla pasażerów w wysokości zależnej od długości opóźnienia pociągu:

  • 60-90 minut opóźnienia: 50% ceny biletu,
  • 90-120 minut opóźnienia: 75% ceny biletu,
  • powyżej 120 minut opóźnienia: 100% ceny biletu.

Udogodnienia na kolei dla osób niepełnosprawnych

Kolejną istotną zmianą jest szereg udogodnień dla osób niepełnosprawnych.

Wszystkie stacje kolejowe pierwszej klasy (tj. te, które obsługują dziennie 10 tys. pasażerów i więcej) będą musiały być w każdej chwili gotowe na udzielenie pomocy osobie niepełnosprawnej.

Jest to istotna zmiana w stosunku do projektu Komisji Europejskiej, który zakładał konieczność notyfikacji 48 godzin przed odbyciem podróży.

Podróż przez stacje drugiej kategorii (tj. obsługujące od 2 tys. do 9.999 pasażerów na dobę) będzie wymagała jedynie 3-godzinnej notyfikacji umożliwiającej zapewnienie pomocy i 12-godzinnej w przypadku pozostałych stacji.

Bilet przesiadkowy a opóźnienie pociągu

Projekt rozporządzenia reguluje także kwestię ochrony pasażera korzystającego z biletu przesiadkowego. Każdy przewoźnik ma obowiązek zapewnić dowiezienie pasażera do celu.

W przypadku opóźnień na trasie obejmującej usługi dwóch lub więcej przewoźników, należy się odszkodowanie od spóźnionego przewoźnika i bezpłatne miejsce w najbliższym pociągu tej samej kategorii odjeżdżającym w tym samym kierunku od drugiego przewoźnika.

Co więcej, odpowiedzialność powinna spoczywać zarówno na tym, który sprzedaje bilet, jak i tym, kto świadczy usługę. Kompetencją krajów członkowskich jest ustalenie szczegółowych zasad dzielenia tych kompetencji.

Przewóz roweru w pociągu

Nowe przepisy ułatwiają możliwość zabierania na pokład pociągu rowerów. W każdym nowo uruchomianym pociągu ma być przedział mieszczący co najmniej 8 pojazdów.

Stare składy będą stopniowo podlegały modernizacji, tak, by liczba rowerów na jednym pokładzie wynosiła co najmniej 8.

Nowe wymogi znacznie ostrzejsze, ale leżą w interesie nie tylko pasażerów, ale również kolei - podkreślił poseł, zwracając uwagę, ze jakość oferowanych usług transportu kolejowego jest obecnie niesatysfakcjonująca.

W wielu państwach obserwuje się odwrót od transportu kolejowego. 30 lat temu w Polsce roczna liczba pasażerów wynosiła prawie miliard, 20 lat temu - 420 mln, a w 2017 spadła do 260 mln. Zdaniem posła, usługi kolejowe traciły na rzecz innych przewoźników.

Podobne wymogi są już przewidziane dla transportu lotniczego, który jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi sektora transportowego.

W głosowaniu 15 listopada 2018 roku projekt uzyskał w Parlamencie Europejskim 530 głosy za i 37 przeciw. Nowe prawo wejdzie w życie po zaakceptowaniu projektu przez Radę Unii Europejskiej.

CZYTAJ TAKŻE: ODSZKODOWANIE za odwołany lot albo opóźniony lot. Jakie prawa ma pasażer, jak napisać wniosek o odszkodowanie do linii lotniczej?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska