Odszkodowanie za opóźniony pociąg. Pasażerowie pociągów będą mieli więcej praw. Parlament Europejski przyjął pakiet praw pasażerów

Tomasz WróblewskiZaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (1 zdjęcie)
Większe odszkodowania za opóźnienia pociągu, ochrona pasażera w podróży z przesiadkami oraz ułatwienia dla osób niepełnosprawnych i rowerzystów zakłada nowy pakiet praw pasażerów kolei przyjęty przez Parlament Europejski.

- Jeżeli transport kolejowy ma funkcjonować i być atrakcyjny, to musi mieć odpowiednią jakość. To jej brak, a nie zaostrzone wymogi, będzie zagrożeniem dla bytu europejskiego kolejnictwa - mówił poseł-sprawozdawca Bogusław Liberadzki.

Nowy pakiet praw pasażerów w transporcie bezpośrednio dotyczy paru miliardów pasażerów UE rocznie oraz milionów pracowników kolei. Obejmuje kwestie związane z bezpieczeństwem, niezawodnością i punktualnością pociągu oraz ceną za usługę transportową.

W polityce transportowej UE transport kolejowy uzyskuje największy priorytet, ponieważ jest to transport ekologiczny, zajmujący stosunkowo najmniej przestrzeni, będący w stanie docierać do centrów miast i aglomeracji. Z punktu widzenia ekonomicznego zależy nam na tym, by wykorzystać istniejącą już infrastrukturę. Wprowadzamy nowe wymogi odnośnie jakości usług dla pasażerów - mówi europoseł Liberadzki.

Odszkodowanie za opóźnienie pociągu

Parlament Europejski zaostrzył propozycję Komisji i zaproponował odszkodowania dla pasażerów w wysokości zależnej od długości opóźnienia pociągu:

  • 60-90 minut opóźnienia: 50% ceny biletu,
  • 90-120 minut opóźnienia: 75% ceny biletu,
  • powyżej 120 minut opóźnienia: 100% ceny biletu.

Udogodnienia na kolei dla osób niepełnosprawnych

Kolejną istotną zmianą jest szereg udogodnień dla osób niepełnosprawnych.

Wszystkie stacje kolejowe pierwszej klasy (tj. te, które obsługują dziennie 10 tys. pasażerów i więcej) będą musiały być w każdej chwili gotowe na udzielenie pomocy osobie niepełnosprawnej.

Jest to istotna zmiana w stosunku do projektu Komisji Europejskiej, który zakładał konieczność notyfikacji 48 godzin przed odbyciem podróży.

Podróż przez stacje drugiej kategorii (tj. obsługujące od 2 tys. do 9.999 pasażerów na dobę) będzie wymagała jedynie 3-godzinnej notyfikacji umożliwiającej zapewnienie pomocy i 12-godzinnej w przypadku pozostałych stacji.

Bilet przesiadkowy a opóźnienie pociągu

Projekt rozporządzenia reguluje także kwestię ochrony pasażera korzystającego z biletu przesiadkowego. Każdy przewoźnik ma obowiązek zapewnić dowiezienie pasażera do celu.

W przypadku opóźnień na trasie obejmującej usługi dwóch lub więcej przewoźników, należy się odszkodowanie od spóźnionego przewoźnika i bezpłatne miejsce w najbliższym pociągu tej samej kategorii odjeżdżającym w tym samym kierunku od drugiego przewoźnika.

Co więcej, odpowiedzialność powinna spoczywać zarówno na tym, który sprzedaje bilet, jak i tym, kto świadczy usługę. Kompetencją krajów członkowskich jest ustalenie szczegółowych zasad dzielenia tych kompetencji.

Przewóz roweru w pociągu

Nowe przepisy ułatwiają możliwość zabierania na pokład pociągu rowerów. W każdym nowo uruchomianym pociągu ma być przedział mieszczący co najmniej 8 pojazdów.

Stare składy będą stopniowo podlegały modernizacji, tak, by liczba rowerów na jednym pokładzie wynosiła co najmniej 8.

Nowe wymogi znacznie ostrzejsze, ale leżą w interesie nie tylko pasażerów, ale również kolei - podkreślił poseł, zwracając uwagę, ze jakość oferowanych usług transportu kolejowego jest obecnie niesatysfakcjonująca.

W wielu państwach obserwuje się odwrót od transportu kolejowego. 30 lat temu w Polsce roczna liczba pasażerów wynosiła prawie miliard, 20 lat temu - 420 mln, a w 2017 spadła do 260 mln. Zdaniem posła, usługi kolejowe traciły na rzecz innych przewoźników.

Podobne wymogi są już przewidziane dla transportu lotniczego, który jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi sektora transportowego.

W głosowaniu 15 listopada 2018 roku projekt uzyskał w Parlamencie Europejskim 530 głosy za i 37 przeciw. Nowe prawo wejdzie w życie po zaakceptowaniu projektu przez Radę Unii Europejskiej.

CZYTAJ TAKŻE: ODSZKODOWANIE za odwołany lot albo opóźniony lot. Jakie prawa ma pasażer, jak napisać wniosek o odszkodowanie do linii lotniczej?

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gatts

Polskich przewoźników i tak to właśnie wygląda.PLK tak się guzdra w remontach a w przetargach wygrywają takie firmy , które nie mają nawet młotka a one później płacą podwykonawcą.Takie przepisy mają rację bytu gdy nie ma remontów a Polska cała teraz jest rozkopana w celu lepszych czasów dla kolei.
Nasza gospodarka jest w dalszym ciągu w przyśpieszeniu i jesteśmy krajem rozwijającym się i to szybko a takie przepisy tylko będą rujnować to co wypracowaliśmy.
Dlaczego te przepisy nie pojawiły się prędzej gdy takie Niemcy 30lat temu były krajem rozwijającym się.No właśnie wtedy nie było Unii Europejskiej i teraz można malutkich lać po tyłku.

h
hih

Choć oczywiście wolałbym być na miejscu na czas, ale takie rzeczy tylko w Erze.

F
Fenix

PKP rzadzi sie swoimi prawami i nie to co jest w regulaminie .Sprawa odszkodowania za opóźnienie to jedno a wypłata to drugie .Pisałem już kilku krotnie reklamacje za opóźnienie pociagu powyżek 60 min i odpowiedz była taka ze jest za mało do zwrotu bo było ponizej 16 zl ,a wyszlo np 13 zl i tego nie chcieli wypłacić.Oszukuja tylko ludzi

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3