Ogłoszono przetargi na budowę obwodnic Olesna i Praszki [MAPY]

Mirosław Dragon
Mirosław Dragon
Obwodnica Olesna ma wyprowadzić z miasta ruch tranzytowy. Obecnie tiry jadą przez środek miasta, m.in. przez Wielkie Przedmieście obok czterech szkół, przedszkola i domu kultury.
Obwodnica Olesna ma wyprowadzić z miasta ruch tranzytowy. Obecnie tiry jadą przez środek miasta, m.in. przez Wielkie Przedmieście obok czterech szkół, przedszkola i domu kultury. Mirosław Dragon
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad szuka wykonawców obwodnic Olesna i Praszki. Objazd Olesna będzie jednocześnie fragmentem trasy ekspresowej S11. Obie obwodnice będą kosztować prawie miliard złotych!

Obwodnica Olesna

Historia planowania obwodnicy Olesna mogłaby być tematem telenoweli. Sprawa ciągnie się bowiem już kilkanaście lat.

Inwestycję przygotowano już 12-13 lat temu, ale w 2007 r. burmistrz Olesna Sylwester Lewicki oraz popierające go komitety protestacyjne zablokowały budowę trasy, ponieważ nie podobał im się jej przebieg.

Teraz GDDKiA wybrała żądaną przez nich trasę po drugiej części miasta (wariant północny).

Tym razem nikt nie oprotestował decyzji środowiskowej (jak było w 2007 r.), mimo iż trzeba wyciąć aż 162 hektary lasu.

- Szkoda, że tyle lat to się przeciągnęło przez zablokowanie tej inwestycji. Czekamy, aż w końcu będzie obwodnica i tiry przestają jeździć pod naszymi domami - mówi Leszek Jacheć z komitetu społecznego domagającego się budowy obwodnicy Olesna.

Przetarg na budowę 25-kilometrowej obwodnicy już ogłoszono.

Oprócz 25-kilometrowej ekspresówki S11 dodatkowo zrobiony zostanie niespełna półkilometrowy łącznik.

- Do Olesna na budowę obwodnicy trafi prawie połowa z 1,5 miliarda rządowych pieniędzy, przeznaczonych na budowę dróg na Opolszczyźnie - mówił na konferencji w Oleśnie wojewoda Adrian Czubak.

- Ja też byłem za tym wariantem północnym, ponieważ biegnie on przez las, czyli nie będzie uciążliwa dla ludzi - uważa Przemysław Maliszkiewicz, dyrektor GDDKiA w Opolu.

Burmistrz Sylwester Lewicki podkreśla, że kluczowe dla rozwoju miasta jest to, że węzeł obwodnicy zlokalizowany będzie przy oleskiej podstrefie ekonomicznej. To ma być atut Olesna, aby w końcu ściągnąć inwestorów, którzy zbudują duże zakłady pracy.

Według pierwotnych planów obwodnica Olesna miała być gotowa w 2010 roku.

Aktualny harmonogram przewiduje, że po podpisaniu umowy wykonawca najpierw zrobi projekt, a następnie w latach 2020-22 wybuduje dwupasmowy fragment trasy S11.

Przy budowie obwodnicy pracować będzie 500 osób.

Obwodnica Praszki

Równocześnie ogłoszono przetarg na obwodnicę Praszki, która jednocześnie będzie obwodnicą sąsiedniego Gorzowa Śląskiego.

Wybrany został wariant 4.3. Ta wersja liczy prawie 13 kilometrów. Omija od północy Gorzów Śląski, a od południa Praszkę. Przecina Szyszków i Rozterk.

Ta wersja obwodnicy wyprowadzi ruch tranzytowy z dróg krajowych nr 45 i 42 (przez Gorzów Śląski obie krajówki mają wspólny przebieg, trasy rozdzielają się dopiero w Praszce).

Nadal przez Gorzów Śląski będą jednak jeździć ciężarówki, które jadą drogą wojewódzką nr 487 w kierunku Byczyny.

Przetarg na budowę obwodnicy Praszki również został ogłoszony w systemie „Zaprojektuj i wybuduj”.

Tak samo jak w Oleśnie, ta inwestycja również ma być gotowa pod koniec 2022 roku.

Obwodnica Olesna będzie miała status drogi ekspresowej (dwupasmowej), a obwodnica Praszki status drogi głównej przyspieszonej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska