Sukces Darka Rodewalda to historia pełna paradoksów. Polscy fani rajdów, pragnąc zwycięstwa Polaka w Rajdzie Dakar, spodziewali się raczej triumfu Krzysztofa Hołowczyca, kibicowali także Adamowi Małyszowi czy Rafałowi Sonikowi.
Rafał Sonik wygrał Rajd Dakar na quadzie w ubiegłym roku, ale nie on był pierwszym Polakiem, który wygrał najsłynniejszy rajd świata.
Pierwszym polskim triumfatorem w 2012 roku niespodziewanie został Darek Rodewald, mechanik z Olesna. Większość polskich mediów nawet nie zauważyła wtedy jego sukcesu. Startuje bowiem w holenderskim zespole Team de Rooy, nie jest kierowcą, tylko mechanikiem pokładowym w rajdowej ciężarówce.
Oczywiście, gwiazdą jest kierowca w jego załodze, holenderski kierowca Gerard de Rooy. Ale w kategorii ciężarówek mechanik jest również członkiem załogi startowej. Musi mieć licencję rajdową, jedzie w ciężarówce od pierwszego do ostatniego etapu.
Jak na realia rajdów terenowych, 32-letni Darek Rodewald jest jeszcze młokosem. Mimo młodego wieku zebrał już ogromne doświadczenie, startował w Rajdzie Dakar już siedem razy. Dwa razy wygrał (2012 i w tym roku), raz był drugi, ale w dwóch pierwszych startach musiał zapłacić frycowe, jego ekipa kończyła przedwcześnie wyścig po groźnych wypadkach.
W tym roku ekipa Teamu de Rooy startowała w składzie: holenderski kierowca Gerard de Rooy, hiszpański nawigator Moises Torrallardona i polski mechanik Darek Rodewald. Jechała 9-tonową ciężarówką Iveco Powerstar Strator Torpedo z numerem bocznym 501.
Głównym konstruktorem rajdowej ciężarówki jest właśnie mechanik z Olesna. Darek Rodewald na co dzień jest szefem Teamu Dakar, zespołu mechaników pracujących dla Gerarda de Rooya i przez cały rok przygotowujących ciężarówki na Rajd Dakar.
Darek Rodewald wywiązał się z zadania znakomicie. Team Gerarda de Rooya wystawił łącznie 5 rajdowych ciężarówek, cały zespół Holendra liczył 52 osoby.
W pierwszej dziesiątce w klasyfikacji generalnej było aż czterech kierowców Teamu de Rooy!
Ekipa Darka Rodewalda zdominowała rywali, w klasyfikacji generalnej wyprzedziła aż o godzinę drugiego Rosjanina Airata Mardiejewa, jadącego Kamazem. Rosyjski Kamaz to największa i najbardziej utytułowana ekipa w kategorii ciężarówek w Rajdzie Dakar.
W ostatnich latach tylko dwa razy udało się pokonać Kamaza w Rajdzie Dakar. Dwukrotnie dokonali tego Gerard de Rooy i Darek Rodewald!
Mechanik z Olesna potwierdził, że jest o wiele lepszym symbolem polskiego fachowca, niż polski hydraulik ze słynnej kampanii reklamowej. Polski hydraulik był bowiem tylko postacią fikcyjną, a Darek Rodewald jest 100-procentowo prawdziwy. To polski mechanik z Olesna, który za pracą pojechał do Holandii, dzięki talentowi i pracowitości dostał pracę u słynnego kierowcy rajdowego i razem z nim dwukrotnie wygrał najsłynniejszy rajd na świecie jako pierwszy Polak w historii.
Darek Rodewald na co dzień pracuje w Holandii, ale ma dom w Oleśnie, przyjeżdża tutaj regularnie.
Kiedy przyjedzie po powrocie z Ameryki Południowej, postaramy się zorganizować spotkanie z podwójnym zwycięzcą Rajdu Dakar.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?