Opolanie jadą toyotą na Dakar. Zobacz film

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Na poligonie w podopolskim Winowie toyota oficjalnie pokazała land cruisera, którym nasza załoga wystartuje w legendarnym rajdzie.

To land cruisera 120 cross country przygotowano w rajdowej specyfikacji T2. Auto debiutuje w barwach teamu "Toyota Terratrek Competition" i jest obecnie jedynym tak profesjonalnie przygotowanym land cruiserem, który będzie reprezentować Polskę w światowym cyklu długodystansowych rajdów pustynnych. Samochód przebudowano w słynnej na całym świecie z tego typu modyfikacji francuskiej "Toyota Competition".

W tym sezonie pojedzie w nim załoga w składzie Aleksander Sachanbiński i Arkadiusz Rabiega z opolskiego temu Terratrek. - Samochód jest fantastyczny i profesjonalnie przygotowany, mamy nadzieję, że równie dobrze będzie spisywał się na rajdowych trasach - wyjaśnia kierowca i lider teamu Aleksander Sachanbiński.

Pierwszy sprawdzian nowa toyota przeszła pod koniec kwietnia w eliminacji Pucharu Europy we Włoszech (Italian Baja). Tam opolska załoga zajęła szóste miejsce w klasie i w klasyfikacji generalnej jest na dziesiątej pozycji. W tym roku opolanie chcą wystartować nową toyotą w kilku trudnych maratonach. Jednym z najcięższych będzie Dakar Series z Rosji do Turkmenistanu.
- Startujemy 5 września z Kazania, a do przejechania mamy ponad pięć tysięcy kilometrów - dodaje Aleksander Sachanbiński.

Opolska załoga wystartuje też w kilku eliminacjach Pucharu Europy - w Hiszpanii, na Węgrzech i w Portugalii, ale najważniejszy cel opolan to przygotowania i start w Dakarze 2010 na trasie Argentyna - Chile. - Do przejechania będzie dziesięć tysięcy kilometrów po bezdrożach Ameryki Południowej - wyjaśnia Sachanbiński. - Naszym celem jest dojechanie do mety. Miejsce, które zajmiemy, schodzi na drugi plan, chociaż oczywiście będziemy walczyć.

To będzie drugi start opolskiego teamu w tym legendarnym rajdzie. W zeszłym roku jechali w nim tomcatem, rajdówce zbudowanej na bazie land rovera. Musieli się jednak wycofać z powodu awarii samochodu.

Dane techniczne

Dane techniczne

Zawieszenie: 8 amortyzatorów ProFlex, 4 sprężyny, wzmocnienia wahaczy, osłony manszet i mocowań amortyzatorów.

Bezpieczeństwo: klatka bezpieczeństwa zgodna z załącznikiem "J" F.I.A., fotele rajdowe, pasy sześciopunktowe, system gaśniczy, wyłącznik prądu.

Silnik: 3.0 D4-D, 225 KM (seryjny land cruiser 3.0 D4-D, 173 KM).

Skrzynia biegów: M/T, 6 biegów.

Spalanie: Na odcinku specjalnym od 20 do 26 l/100
km. Pojemność baku 300 l (seryjny land cruiser 7,9 - 11,1 l/100 km pojemność baku - 87 litrów).

Wyposażenie: Dwa kompresory, cztery trapy piaskowe, od dwóch do czterech kół zapasowych, zbiornik paliwa FT3, interkom, pojemniki na wodę, olej, części zapasowe, narzędzia, łopatki piaskowe, hydrauliczny podnośnik Hi-lift.

Teraz kilka słów o toyocie land cruiser 120, którą startują opolanie. Auta z klasy T2 podlegają pod ścisły i rygorystyczny regulamin, który nie pozwala na zbyt daleko idące przeróbki. - Mają to być samochody produkcyjne, które są prawie takie same, jak te dostępne u dilerów - wyjaśnia pilot Arkadiusz Rabiega. - Specyfikację samochodu i listę dopuszczalnych zmian definiuje homologacja wystawiona przez producenta pojazdu i zatwierdzona przez F.I.A.

- Samochód ma m.in. zmiany w zawieszeniu, czy zwiększoną moc - wyjaśnia Arkadiusz Święcki, mechanik teamu. Oprócz tego musi spełniać normy bezpieczeństwa: ma zamontowany bezpieczny zbiornik paliwa, system gaśniczy, klatkę bezpieczeństwa, rajdowe fotele, pasy bezpieczeństwa itd. Klasa T2 jest alternatywą dla zawodników i amatorów sportów motorowych, posiadających mniejsze budżety niż zespoły fabryczne.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska