W całym mieście, poza jedną tabliczką na budynku Radia Opole, nie ma śladu powodzi z 1997 roku. Sam jestem w posiadaniu setek listów-komunikatów, które otrzymaliśmy wówczas od mieszkańców zlanych części miasta i czytaliśmy potem na antenie radia O’le. Chętnie gdzieś przekazałbym je jakiejś instytucji. Sęk w tym, że nikt w Opolu nie zajmuje się gromadzeniem pamiątek z powodzi. Nie chodzi o to, by zamknąć je w skrzyni, ale pokazywać. Może w postaci stałej ekspozycji, albo albumu. Z pewnością powinniśmy o powodzi pamiętać chociażby ze względów bezpieczeństwa. W jakiej formie? Może czas o tym podyskutować - Ryszard Sobieszczański, szef społecznego komitetu przeciwpowodziowego, który w lipcu 1997 roku działał na os. Dambonia.
Z naszą redakcją skontaktował się także pan Norbert Klimek, mieszkaniec Nowej Wsi Królewskiej. - Mam wszystkie numery nto od pierwszego dnia powodzi do ostatniego. Jak by ktoś był tym zainteresowany… - powiedział.
Dariusz Król z biura prasowego urzędu miasta przyznaje, że powódź jest częścią historii miasta. - Dlatego należałoby ją upamiętnić. Musimy się jednak zastanowić nad formułą.
Pamiątki z powodzi można przynosić do działu historycznego MŚO przy ul. Wojciecha
Zorganizowaniem wystawy zainteresowana jest Urszula Zajączkowska, dyrektor Muzeum Śląska Opolskiego. - Sama bardzo dobrze pamiętam te czasy, bo przez 10 dni byłam uwięziona w jednym z wieżowców. Chętnie przyjmiemy wszelkie pamiątki związane w powodzią. Równie cenne jak zdjęcia będą listy i wszelka korespondencja, gazety czy jakieś przedmioty związane tym okresem. To wszystko można przynosić do działu historycznego MŚO przy ul. Wojciecha 13. Oczywiście wystawę zorganizujemy jeśli uda się zebrać reprezentacyjną kolekcję – zastrzega dyrektor Zajączkowska.
Andrzej Buła, marszałek województwa, myśli z kolei o wydaniu albumu. Pomysł ogłosił podczas wystawy upamiętniającą 20 rocznicę powodzi - Fotoreporterzy mają już swoje albumy. My chcemy przygotować album ze zdjęciami mieszkańców – mówi marszałek.
Zdjęcia w wersji elektronicznej wysyłać można wysyłać na adres: [email protected], w tytule maila wpisując „Zdjęcia z powodzi”.
Jeśli ktoś ma trudności w zeskanowaniu zdjęć, to można je dostarczyć także w wersji papierowej na adres gabinetu marszałka (Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego, ul. Piastowska 14, 45-082 Opole z dopiskiem na kopercie „Zdjęcia z powodzi”). Zdjęcia zostaną zwrócone właścicielom po zeskanowaniu. Fotografie do albumu wybierze specjalna kapituła.
Martyna Kolemba, rzecznik wojewody, zapowiada z kolei, że w czwartek w holu urzędu zostanie odsłonięta statuetka poświęcona powodzi.
Zobacz OPOLSKIE INFO [7.07.2017]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?