Budowa parkingu wielopoziomowego w miejscu dawnego dworca PKS w Opolu trwa od początku 2020 roku. Konstrukcja, w której znajdzie się około 350 miejsc parkingowych oraz gdzie na poziomie zerowym będzie osiem stanowisk dla autobusów komunikacji pozamiejskiej i międzynarodowej, jest już w sporej mierze gotowa. Inwestycja do tej pory nie wiązała się jednak z poważniejszymi utrudnieniami, za wyjątkiem obowiązującego od kilku miesięcy zwężenia ul. 1 Maja na wysokości powstającego parkingu.
To jednak zmienić się ma w poniedziałek 28 czerwca. Wtedy bowiem wejść w życie ma tymczasowa organizacja ruchu, za sprawą której przez centrum Opola będziemy jeździć zupełnie inaczej.
Opole Główne. Wielkie zmiany w organizacji ruchu w centrum
Powodem jest zamknięcie ulicy 1 Maja na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Reymonta oraz Armii Krajowej. Związane jest to z przebudową tej drogi. Ma ona związek z realizacją centrum przesiadkowego, bowiem inwestycja przewiduje m.in. wykonanie dwóch nowych zatok autobusowych na wysokości gmachu parkingu wielopoziomowego.
To wymusza szereg zmian w poruszaniu się w okolicy inwestycji. Pierwszą jest uczynienie ulicy Reymonta drogą dwukierunkową na odcinku pomiędzy ul. 1 Maja a Damrota. Druga to zmiana kierunku ruchu na ul. Damrota, na odcinku pomiędzy ul. Reymonta i Kołłątaja. Obecnie można tamtędy jechać tylko w stronę ul. Kołłątaja, za tydzień będzie można jechać tylko w stronę ul. Reymonta.
Zmiany te wynikają m.in. z konieczności utrzymania ruchu autobusów Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w centrum Opola. Ulicą Damrota będą bowiem jeździć autobusy linii 8, 10, 12, 14 15, 21 i 25.
To oznacza również, że ul. Kołłątaja będzie zaślepiona - nie będzie możliwości wyjechania z niej na ul. 1 Maja.
Na tym nie koniec. Zmieniona będzie też organizacja ruchu na wiadukcie na ul. Struga, a konkretnie na odcinku pomiędzy wylotem ze "ślimaka" prowadzącego od ul. Armii Krajowej a skrzyżowaniem z ul. 1 Maja. Na rzeczonym odcinku możliwy będzie tylko ruch w kierunku centrum Opola. Dojazd w kierunku Groszowic i Metalchemu możliwy będzie tylko ze wspomnianego "ślimaka" (dla jadących ul. Armii Krajowej od strony skrzyżowania z ul. Dubois), albo estakadą najazdową na wysokości dworca kolejowego.
Opole Główne. Te zmiany w organizacji ruchu mają obowiązywać do jesieni
Uwaga kierowcy! W przypadku wyjazdu ze "ślimaka" prowadzącego z ul. Armii Krajowej na wiadukt na ul. Struga nadal obowiązywać będzie nakaz jazdy w prawo!
Nie będzie on jednak tyczył się autobusów Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego, które będą korzystały z tego pojazdu, by mogły skręcać w lewo i jechać na ul. Reymonta. Tyczy się to linii nr 8 (kierunek Wawelno), 12 (kierunek Dambonia), 5, 9, 13, 15, 25 (kierunek os. im. AK) i 21 (kierunek Brzezie). Autobusy będą też mogły skręcać w lewo w samego "ślimaka" z ul. Armii Krajowej. Pozostałe pojazdy już nie.
Dodajmy, że autobusy linii nr 5, 9 i 13 jadące w stronę Zaodrza będą skręcać w lewo z ul. 1 Maja w Dubois, na następnie jechać w prawo w ul. Armii Krajowej, z której będą potem wracać na nominalną trasę.
Taka organizacja ruchu ma obowiązywać w centrum Opola co najmniej do połowy września. Potem kierowcy i pasażerowie MZK muszą liczyć się z kolejnymi zmianami i utrudnieniami, które będą wiązały się z dalszą przebudową układu komunikacyjnego w tej części Opola.
Termin ukończenia całego centrum przesiadkowego Opole Główne to jesień 2022 roku. Koszt to około 65 mln zł.
Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?