Opole. Miasto podpisało umowę z firmą Solaris na dostawę autobusów elektrycznych. Kiedy pojawią się na ulicach miasta?

Piotr Guzik
Piotr Guzik
Opole z umową na dostawę autobusów elektrycznych. Kiedy pojawią się na ulicach? Anatol Chomicz
Firma Solaris ma dostarczyć do Opola pięć autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pojazdy zaczną kursować po mieście w maju przyszłego roku. Będą jeździć tylko na jednej linii - nr 25.

Wynika to z uwarunkowań unijnego dofinansowania dla zakupu pojazdów. Opole uzyskało je na drodze konkursu z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, w którym jednym z warunków było "zelektryfikowanie" konkretnej linii komunikacyjnej. Wybrano linię nr 25 ze względu na fakt, że autobusy na niej kursujące przejeżdżają przez duże osiedla i centrum miasta, umożliwiając też poruszanie się pomiędzy placówkami medycznymi czy szkołami wyższymi.

Wartość całego projektu to około 18,7 mln zł, z czego blisko 14 mln zł pochodzi z Unii Europejskiej. Za te pieniądze oprócz pięciu autobusów zakupiona będzie infrastruktura konieczna do ich obsługi oraz ładowania. Trzy stacje ładowania będą na zajezdni Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego przy ul. Luboszyckiej, a jedna na pętli przy ul. Prószkowskiej, na wysokości II kampusu Politechniki Opolskiej.

W piątek 26 marca w ratuszu podpisano umowę z firmą Solaris, która jako jedyna złożyła ofertę przetargową na to zadanie. Wynika z niej, że będzie ona miała około roku na dostawę pojazdów oraz montaż infrastruktury.

- Plan jest taki, aby te autobusy wyjechały na ulice Opola w maju - mówi Arkadiusz Wiśniewski, prezydent Opola.

Waldemar Wlazło z firmy Solaris wskazywał, że w dokumentacji przetargowej wymagano, aby autobus był w stanie przejechać na jednym ładowaniu akumulatorów minimum 52 kilometry.

- W naszych pojazdach umieszczamy jednak znacznie mocniejsze ogniwa. Dzięki temu pojazdy te mają większe możliwości w kwestii mobilności. Możliwa jest nawet eksploatacja całodobowa, przy doładowywaniu pojazdu na trasie za pomocą pantografu - wskazuje.

Autobusy elektryczne dostarczone przez Solaris mają mieć co najmniej 80 miejsc. To drugi zakup miasta od tej firmy. Poprzednio Opole kupiło 10 tradycyjnych, 12-metrowych autobusów tej marki. Był to element szerszego programu modernizacji taboru MZK, za sprawą którego w ostatnich latach w Opolu pojawiło się ponad 60 nowych autobusów, w tym pojazdów przegubowych, mających 18-metrów długości.

Arkadiusz Wiśniewski zaznacza, że miasto nie wyklucza zakupu kolejnych autobusów elektrycznych. Ma to być jednak uzależnione od dostępności dofinansowań.

Handlowcy w galeriach rezygnują z pozwu

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Jeszcze MZK będzie miało problemy z elektrykami, tylko o nich nie wie.

Przede wszystkim napęd elektryczny jest słabszy w porównaniu do spalinowego.

Z
Zofian

W tym roku zima w Warszawie pokazała ile warte są autobusy elektryczne na akumulatory, połowa przy większym mrozie wyleciała z obiegu.

A
Andrzej

jakiż to sukces, prąd z elektrowni Opole, elektrownia węgiel z Polski, Rosji lub Ukrainy CZYLI SAMO ZDROWIE !!

o utylizacji akumulatorów strach pisać !!!

Dodaj ogłoszenie