reklama

Opole musi mieć nowe drogi i mosty. Inaczej stanie w korkach

Artur  Janowski
Artur Janowski
Zaktualizowano 
Jeśli w najbliższych latach ratusz nie zbuduje nowej przeprawy przed Odrę, to za czternaście lat miasto czeka paraliż komunikacyjny - ostrzegają eksperci.

Opracowanie firmy katowickiej Inkom wczoraj po raz pierwszy zaprezentowano w ratuszu. Jego przygotowanie zlecił Miejski Zarząd Dróg, aby ocenić, jak zaplanowane już nowe drogi wpłyną na ruch w mieście, a także poszukać odpowiedzi na pytanie, co czeka nas w komunikacji za kilkanaście lat.

Analiza - warta 61 tys. zł - powstała na podstawie badań ruchu drogowego, prognozowanego wzrostu liczby samochodów, ale także kierunków rozwoju miasta. Założono, że powinno przybywać fabryk i zabudowanych terenów mieszkaniowych.

- Nie lubię słowa "katastrofa", ale jeśli układ dróg i mostów w mieście nie będzie rozbudowywany, to w 2026 roku właśnie to słowo dobrze określi sytuację na ulicach Opola - przyznał Piotr Trybuś, dyrektor firmy Inkom.

Eksperci prognozują, że za 14 lat w godzinach szczytu na obwodnicy staniemy w korku. Problemy z przejazdem zwiększą się na wielu ulicach w ścisłym centrum, a także np. na ul. Wrocławskiej (szczególnie na odcinku dojazdowym do Karolinki).

Jeśli prognoza miałaby się sprawdzić, to w 2026 roku średnia prędkość poruszania się samochodu w mieście w komunikacyjnym szczycie miałaby spaść do niecałych 20 km na godzinę.

- Przy czym trzeba mieć świadomość, że ten szczyt będzie się z roku na rok wydłużał - ostrzega Jarosław Olszewski, projektant, który był współautorem opracowania. - Dziś mówimy o godzinach porannych i popołudniowych, ale niewykluczone, że w przyszłości będzie tak jak w większych miastach, gdzie szczyt to czas pomiędzy godziną 6.30 a 17.

Autorzy opracowania ocenili, że aby zbudować wszystkie zaplanowane przez miasto nowe drogi, potrzeba astronomicznej kwoty 2,7 miliarda złotych. Kiedy projektanci zrezygnowali z mniej ważnych, to i tak wartość wszystkich potrzebnych inwestycji oceniono na 2,1 mld zł. W tej kwocie jest m.in. budowa obwodnicy południowej, trasy bolkowskiej, a także średnicowej przez Pasiekę. Nie opowiedzieli się jednak za żadną z tras.

- Każda ma spełniać inna rolę - tłumaczy Piotr Trybuś z Inkomu. - Bolkowska i średnicowa to próba rozwiązania problemu w centrum miasta, z kolei obwodnica południowa to głównie sprawa ruchu tranzytowego.

Wedle ich wyliczeń najtańsza w realizacji byłaby trasa bolkowska, a najdroższa - obwodnica południowa. Tyle, że pieniądze to nie wszystko, a na decyzję może wpłynąć sprawa ochrony środowiska, bo już wiadomo, że ekolodzy chcą zablokować budowę drogi przez Pasiekę czy Bolko.

Tymczasem wedle MZD, który reprezentował wicedyrektor Piotr Rybczyński, wszystkie zaplanowane przez miasto drogi trzeba wykonać.

- Każda z nich jest potrzebna dla rozwoju komunikacyjnego miasta i to też potwierdziło to opracowanie - przekonuje Piotr Rybczyński.

Przypomnijmy, że miasto wciąż stoi przed decyzją o budowie jako pierwszej którejś z tras i przepraw przez Odrę. Niebawem drogowcy zlecą wykonanie koncepcji trasy przez Bolko, przez Pasiekę, a także obwodnicy południowej. Co ważne, każda z trzech tras ma być opracowana w trzech wariantach.

Jesienią - gdy koncepcje mają być gotowe - urząd miasta chce je skonsultować z
opolanami i dopiero potem wybrać jedną trasę do realizacji.

- Jeśli ktoś myśli, że mamy dużo czasu, to jest w błędzie - ostrzega Piotr Rybczyński. - Przygotowywanie i realizowanie takiej inwestycji trwa czasem 5-7 lat. Zakładając, że nie będzie dużych protestów.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 16

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

j
j23

Totalny bełkot za 60 tysięcy złotych.

Dlaczego bełkot?

do 2026 liczba ludności w Opolu ma spaść według prognozy sprzed kilku lat do 112-117 tysięcy, ba ale wtedy przeszacowano liczbę ludności w górę (obliczano liczbę ludności w Opolu w 2012 na 126 tys a spis wykazał 122)

Ponadto wśród tych 112 wzrośnie liczba starszych niż 70 lat o 3 tysiące ( w tym 2 tysiące kobiet).

Miasto się wyludnia, staruszków o laskach coraz więcej a ruch samochodowy ma zakorkować miasto?

Ten bełkot był w jedynym celu, aby uzasadnić inwestycje drogowe w mniejszej skali na zasadzie eksperci mówią 2.700 milionów a my chcemy przeputać skromne 200-300-500.

Co to oznacza 2.700 milionów. Mniej więcej, że rodzina 4 osobowa w Opolu musiałaby wydawać na drogowe inwestycje przez 13 lat regularnie co miesiąc ok. 500 złotych. W jakim szczytnym celu? Aby się nie zakorkować. Ba, ale nowe drogi to także koszt ich utrzymania!

Ludzie z MZD są niebezpiecznymi fantastami tracącymi publiczne pieniądze na marne ekspertyzy.

 

t
twixi

Mosty to dobra rzecz ,mało korków ,itp mówicie rowery . Kto siądzie z was na rower rano w garniturze i gdy pada deszcz.

n
nowa

kiedy go będą dudować??

p
pasieka

Budowa nowego mostu przyda sie.Bez mostu przejazd, do miasta to tylko korki.Piszcie kto jest za i dlaczego.

r
rik

Spokojnie z tym zakorkowaniem ,wkrótce ceny benzyny będą takie ,że ludzie będą mieli samochody ,ale jeździć mogą rowerami .

j
jas

I takie pieprzenie bedzie trwać bezkońca bo glupoty przybywa w zastaszajacym tempie.
Nie ma czlowieka na miare Pogana niestety, oprócz grzesznego życia w ciagu dwóch kadencji zrobil obwodnice a tym obecnym nieudacznikom 2 kadencje to za mało na wytyczenie trasy.
A ja powtarzam że lepiej z madrym stracic niż z głupim znależć

G
Gandharwa

popieram w 100% - tym bardziej, że obwodnica północna przejmuje dużą część ruchu tranzytowego, który po wprowadzeniu opłat na A4 i A1 będzie większy (zamiast jechać autostradami przez Gliwice będzie się robiło skrót Częstochowa-Opole)

Najkorzystniej obecnie byłoby dodać drugą nitkę do obwodnicy północnej, bo inne są w marzeniach i na inne dziesięciolecia - brak pieniędzy i realnych planów

G
Gandharwa

Chłopie, uspokój się.
Zapytaj się lepiej skąd te cyfry (2,7 mld, 2,1 mld) skoro jeszcze pół roku temu wszystkie trzy przeprawy przez Odrę (południowa, bolkowska, średnicowa) miały kosztować w sumie 270 mln PLN? 8-krotny wzrost? Nieźle to świadczy o planistach.

Nie tak dawno wyczytałem też, że w roku 2030 obwodnicą piastowską (to ta od CH Karolinka do węzła Niemodlińska w kier na Chmielowice) ma jeździć 40 tys pojazdów na dobę, czyli 2 razy więcej niż dziś na opolskim odcinku A4. Równie dobrze mogliby napisać, że 200 tys poj/doba)

Ostatnia sprawa: skąd pieniądze? Sprzedaż ECO to ok 250 mln PLN...a tu mowa o 2,1 mld...

Dlatego jako ekolog Ci powiem, że popieram budowę obwodnicy południowej oraz rozbudowę o drugi most i nitkę obwodnicy północnej. Te dwie przeprawy i budowy będą już dużym wyzwaniem dla budżetu miasta. Opowiadam się też za doinwestowaniem MPK oraz rozbudowie infrastruktury rowerowej. Bo każdy jeden na rowerze to mniej pojazdów na ulicach = mniej korków.

A Bolko i Pasiekę zostawmy w spokoju. Każdy potrzebuje miejsca na wyciszenie się. Nie samym hałasem i spalinami się żyje.

Gdzie są "ekolodzy"? Protestować, pisać, blokować, przypinać się kajdankami do drzew... Nie? Tutaj póki co nie mozna zrezygnować z prostestu za zlecenie?

p
pimp
Piepszyscie o niżu demograficznym, o spadającej liczbie ludności na Opolszczyźnie, teraz ceny paliw idą w góre! Ja się do cholery pytam kto wymyśla te bzdury!!?? Skoro ma być jeszcze gorzej w ruchu drogowym to ja się spytam, kto go będzie generować?? Szczury, psy, koty??? Jedni zaprzeczają drugim... Po co nam nowe drogi, obwodnice? Jeśli Opolszczyzna za 15 lat wyludni się o 1/3 a cena paliwa będzie pewnie około 10 zł. to po pierwsze nie będzie miał kto jeździć a po drugie jak ktoś będzie jeździć to tylko ten kto będzie pracował za granicą.

Racja !! najprostsze rozwiazanie to wprowadzenie oplat za wszystko co dotyczy jezdzenia autem po miescie od razu ruch spadnie !!!ahahahah
g
gość
O co ten swąd przecież jesteśmy tak prężnym regionem że wystarczą dukty leśne i kładki a po co więcej .

Regionem? Nie, województwem i to już niedługo.
G
Gość

O co ten swąd przecież jesteśmy tak prężnym regionem że wystarczą dukty leśne i kładki a po co więcej .

e
ehhh

Piepszyscie o niżu demograficznym, o spadającej liczbie ludności na Opolszczyźnie, teraz ceny paliw idą w góre! Ja się do cholery pytam kto wymyśla te bzdury!!?? Skoro ma być jeszcze gorzej w ruchu drogowym to ja się spytam, kto go będzie generować?? Szczury, psy, koty??? Jedni zaprzeczają drugim... Po co nam nowe drogi, obwodnice? Jeśli Opolszczyzna za 15 lat wyludni się o 1/3 a cena paliwa będzie pewnie około 10 zł. to po pierwsze nie będzie miał kto jeździć a po drugie jak ktoś będzie jeździć to tylko ten kto będzie pracował za granicą.

r
rkstlyz hoss

Opole musi mieć nowe drogi i mosty lub przejść na transport publiczny i rowerowy.

l
lucky luck

Korki...w 2026?Przy obecnie galopujących cenach paliw?Kogo będzie stać aby "puścić z dymem" sporą część paliwa aby postać sobie w korku?Gdybym mieszkał w Opolu a stan zdrowia pozwalałby na jazdę rowerem to nie zastanawiałbym się ani chwili

b
bolo

Najkorzystniej obecnie byłoby dodać drugą nitkę do obwodnicy północnej, bo inne są w marzeniach i na inne dziesięciolecia - brak pieniędzy i realnych planów

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3