Opole. Na terenie miasta będą trzy tysiące czujników parkingowych. Rozpoczęto instalację. Gdzie się pojawią?

Piotr Guzik
Piotr Guzik
Opole. Na terenie miasta będą trzy tysiące czujników parkingowych. Rozpoczęto instalację. Gdzie się pojawią?
Opole. Na terenie miasta będą trzy tysiące czujników parkingowych. Rozpoczęto instalację. Gdzie się pojawią? Piotr Guzik
Około trzech tysięcy - tyle czujników parkingowych ma być zamontowanych w najbliższych miesiącach na terenie Opola. Większość ulokowana będzie w strefie płatnego parkowania. Dzięki temu kierowcom ma być łatwiej znaleźć wolne miejsce na pozostawienie auta. To element prac związanych z uruchomieniem w mieście ITS, czyli inteligentnego systemu sterowania ruchem.

Obecnie czujniki montowane są na terenie parkingu na Wyspie Bolko, w pobliżu Parku 800-lecia Opola. Następnie urządzenia ulokowane będą na małym parkingu za jazem za wjazdem na wyspę, a także w okolicy mostu im. Ireny Sendlerowej, prowadzącego z Pasieki na Bolko.

- Instalacja polega na tym, że wierci się płytka dziurę i w niej umieszcza spoiwo wraz z czujnikiem. Czujniki są zasilane bateriami, które można łatwo wymieniać - mówi Adam Leszczyński, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg.

W kolejnych tygodniach czujniki mają być ulokowane na terenie strefy płatnego parkowania, w każdym z wytyczonych miejsc. Przed drogowcami sporo pracy, bowiem do zamontowania mają w sumie około trzech tysięcy takich urządzeń. Z tego względu trudno jest na tym etapie dokładnie określić ile potrwa cały proces.

Co ciekawe, czujników tego typu nie będzie na parkingach realizowanych w ramach budowy centrów przesiadkowych przy stacjach kolejowych Opole Główne, Opole Wschodnie i Opole Zachodnie.

- Dzieje się tak, ponieważ one nie są objęte systemem ITS. Nie znaczy to jednak, że nie będzie tam żadnego systemu monitorującego i informującego o dostępności miejsc parkingowych. Tablice z ich liczbą miejsc mają być ulokowane przy wjazdach - tłumaczy Adam Leszczyński.

Rzecznik MZD informuje, że dzięki montażowi czujników w strefie płatnego parkowania oraz na parkingach w rejonie Wyspy Bolko kierowcom ma być łatwiej znaleźć wolne miejsce.

- Informacje o liczbie wolnych miejsc będzie można śledzić na specjalnym portalu i tablicach informacyjnych, które będą postawione w obrębie skrzyżowań w strefie, długich odcinków ulic oraz innych lokalizacjach, tak aby te informacje były jak najbardziej dostępne - wskazuje

.

Montaż czujników to element systemu ITS. Ma on objęć blisko pół setki najbardziej ruchliwych skrzyżowań oraz przejść dla pieszych w Opolu. Pojawią się na nich kamery monitoringu, zaś specjalne oprogramowanie będzie analizować ruch na drogach i tak dostosowywać cykle świateł, aby poruszanie się samochodem po mieście było jak najbardziej płynne.

System ma też dawać preferencję autobusom komunikacji miejskiej, a także pojazdom uprzywilejowanym poruszającym się na sygnale, jak karetki pogotowia czy wozy strażackie. Całość ma być gotowa do końca tego roku i pochłonie około 39 mln zł.

System ITS w Opolu. Na których skrzyżowaniach?

Lista skrzyżowań, które mają być włączone do systemu inteligentnego sterowania ruchem:

  • Niemodlińska – Wojska Polskiego – Hallera,
  • obwodnica Północna – Luboszycka,
  • obwodnica północna – Oleska,
  • obwodnica Północna – Częstochowska,
  • obwodnica Północna – Wrocławska,
  • Wrocławska – Domańskiego – Partyzancka,
  • Wrocławska – Niemodlińska – Nysy Łużyckiej,
  • Niemodlińska – Spychalskiego,
  • Ozimska – Witosa – Tysiąclecia - Częstochowska,
  • Ozimska – Wiejska – Głogowska
  • Ozimska – Sandomierska, Ozimska – Horoszkiewicza
  • Ozimska – Plebiscytowa, Ozimska – Katowicka
  • Ozimska – Reymonta
  • 1–go Maja – Reymonta
  • Batalionów Chłopskich – Oleska-Bohaterów Monte Cassino
  • Plebiscytowa – 1 Maja – Fabryczna
  • Jerzego i Ryszarda Kowalczyków – Mieszka I – Jagiellonów
  • Budowlanych – OBI
  • Jagiełły – Wolności (Czarnowąsy)
  • Sosnkowskiego – Horoszkiewicza – Szarych Szeregów
  • Sosnkowskiego – Auchan
  • Sosnkowskiego - Mikołajczyka
  • Sosnkowskiego – Pużaka
  • Oleska – Pużaka – Wiejska – Lipowa
  • 1 Maja – Katowicka
  • Spychalskiego – pl. Piłsudskiego – Wrocławska – Lubliniecka
  • Oleska – Chabrów – Okulickiego
  • Reymonta – wiadukt (przejazd rowerowy)
  • Niemodlińska – Dambonia
  • Szarych Szeregów – Sosnkowskiego

Przejścia dla pieszych, które mają być objęte systemem ITS:

  • Hallera
  • Niemodlińska – Koszyka – Prószkowska
  • Niemodlińska – Styki
  • Ozimska – Piotrkowska
  • Strzelecka – Groszowicka
  • Budowlanych – Chorzowska
  • Sobieskiego – Sołtysów
  • Piastowska – Zamkowa
  • 1 Maja – Korfantego
  • 1 Maja – Kołłątaja
  • Pużaka – Grabowa
  • Grudzicka
  • Chabrów – Konwalii
  • Ozimska – Kani
  • Częstochowska – Górna
  • Strzelecka – Morcinka
  • Witosa (ok. ul. Tarnopolskiej)
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska