Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Opole wyda na rondo ponad 4 miliony złotych

Artur Janowski
Sławomir Mielnik / flyingimages.pl
Przebudowa skrzyżowania ulic Prószkowskiej z Krapkowicką i Chmielowicką ma kosztować 4,3 mln zł, a zakończyć się jesienią 2016 roku.

W ratuszu otwarto właśnie oferty firm, które chcą przebudować skrzyżowanie dróg krajowej i wojewódzkiej oraz zbudować tam tzw. rondo okularowe składające się z mniejszego oraz większego ronda.

Do postępowania stanęło 11 firm, a najtańszą ofertę o wartości 4,3 mln zł złożyła spółka Adac-Lewar.

- To najtańsza propozycja, ale nie można jeszcze mówić, że wygrana - zastrzega Aleksander Cyganiuk, naczelnik wydziału inwestycji i przetargów w Urzędzie Miasta Opola. - Musimy ją sprawdzić, ale jeśli nawet z jakichś względów by odpadła, to mamy sporo innych, które również są poniżej przyjętego kosztorysu o wartości ponad 5,1 mln zł.

Zobacz też: Inwestycje w Opolu

Kwota robi wrażenie, ale w tym przypadku nie chodzi tylko o rondo. Powstaną też dwa przystanki autobusowe, 20 miejsc parkingowych, ścieżka rowerowa i chodniki.

Konieczne będzie również przełożenie wielu sieci, a także oświetlenia oraz drzew. Przebudowy wymagać będą także zjazdy z ulicy, a samo rondo zostanie przesunięte względem obecnego skrzyżowania w stronę ulicy Krapkowickiej.

- Zakres inwestycji jest spory, poza tym wykonawca musi usypać sporo ziemi, bo to będzie podstawą nowego ronda - tłumaczy Arkadiusz Karbowiak, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg. - Na szczęście większość prac będzie wykonywana poza miejscem, w którym obecnie jeżdżą samochody, i dlatego nie przewidujemy dużych utrudnień dla kierowców.

Będzie bezpieczniej

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to najpóźniej w listopadzie 2016 roku kierowcy będą już jeździć przebudowanym skrzyżowaniem.

Wielu już od dawna na to czeka, bo budowę dużego ronda zapowiedziały już poprzednie władze miasta, ale dopiero w tym roku udało się skończyć projekt. Za jego szybką realizacją mocno lobbowały obecne władze Politechniki Opolskiej, której studenci i pracownicy też skorzystają na inwestycji.

- Chodzi tu o bezpieczeństwo wszystkich kierowców, bo w godzinach szczytu przejeżdża tu po kilka tysięcy samochodów - podkreśla prof. Marek Tukiendorf, rektor PO.

Ronda mają kilka przewag nad tradycyjnymi skrzyżowaniami. Po pierwsze zwiększają przepustowość skrzyżowań, gdyż nie wymuszają zatrzymania się pojazdów, a tylko zmniejszenie prędkości. Są też bezpieczniejsze, bo na rondach auta poruszają się w tym samym kierunku i nie ma zagrożenia zderzenia czołowego. Warto również pamiętać, że koszty utrzymania rond są niższe niż skrzyżowań z sygnalizacją świetlną.
_________________________________________________________________________________________
Zobacz też: Plac na Chabrach jest fantastycznie oświetlony [zdjęcia, wideo]

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na opole.naszemiasto.pl Nasze Miasto