Można po prostu użyć jednej z kilku rodzajów działających na rynku kart płatniczych.
Urządzenia działają już na opolskim Dworcu Głównym prawie rok. Umożliwiają zakup biletów jednorazowych i okresowych do wszystkich stacji, do których bezpośrednio dojeżdżają pociągi ze stacji Opole Główne. Oczywiście można przy okazji skorzystać z większości handlowych i ustawowych zniżek oferowanych przez przewoźnika.
Zobacz: Od dziś kolej płaci za spóźnienia pociągów. Ale kiedy?
Od 6 października z automatów można skorzystać także przy pomocy kart płatniczych. Moduł płatności bezgotówkowej obsługuje karty: Visa, Visa Elektron, Master Card, Master Card Electron, Maestro. To dobra informacja dla tych klientów, którzy nie mają czasu, lub po prostu nie lubią stać w kolejce. Maszyny są na tyle szybkie i bezawaryjne, że kolejka przy nich to raczej niespotykany widok.
Dwóch stalowo-szarych gablot z 15-calowymi kolorowymi monitorami nie sposób nie zauważyć. Stoją przy peronie pierwszym, tuż obok wejścia do holu dworca.
- To świetne rozwiązanie, zwłaszcza dla osób takich jak ja, które nie cierpią stać w kolejkach - zachwala Paweł Kurowski, masażysta z Opola. - W automatach kupuję bilety od czasu, do czasu, zwykle, kiedy są dłuższe ogonki do kas. Podoba mi się, że są szybkie w obsłudze, bo oszczędzają mój czas. Uważam, że powinny stać na każdej stacji.
Za to samo chwali je także Ewelina Szynter, licealistka z Opola, którą wraz z koleżankami spotkaliśmy na dworcu w zeszłym tygodniu.
Zobacz: Opole. Remont dworca i jego placu za ok. 20 mln zł
- Przy kasie było już sporo ludzi, a ja choć do pociągu jest jeszcze piętnaście minut, wolę ten czas spędzić na peronie, gadając z dziewczynami - tłumaczy.
Ona podobnie, jak wcześniej Paweł, kupowała bilet tylko do następnej stacji, ale docenia, że za bilet można już zapłacić kartą. W końcu nie zawsze ma się przy sobie gotówkę.
Z obserwacji pracowników obsługujących automaty wynika, że w taki sposób bilety kupuje najczęściej młodzież.
- Dlatego kilka razy prowadziliśmy specjalne akcje zachęcające osoby starsze do korzystania z automatów. Pokazywaliśmy, jak działają i pomagaliśmy kupić bilet. W efekcie coraz więcej biletów sprzedaje się właśnie tą drogą - opowiada Renata Junkers, kontroler zakładowy ds. kasowych w Opolskim Zakładzie Przewozów Regionalnych.
Do tej pory automaty przyjmowały tylko gotówkę: bilon i banknoty, oczywiście wydawały także resztę. Niewykorzystany bilet można zwrócić w kasie biletowej, warunkiem jednak jest jego potwierdzenie przez upoważnionego pracownika np. kierownika pociągu.
Nieco inaczej będzie w przypadku płatności kartami - w przypadku takiego zwrotu trzeba się zgłosić do kasy wyposażonej w moduł płatności bezgotówkowej - są oznakowane specjalnymi nalepkami. Po wydrukowaniu biletu, wydrukowane także będzie pokwitowanie. Należy je zachować, bo jako dowód zakupu może się przydać do ewentualnej reklamacji.
- Oczywiście mogą się zdarzyć problemy techniczne np. włożenie karty do nieodpowiedniej szczeliny. W takiej sytuacji oczywiście trzeba to zgłosić i złożyć reklamację, również w odpowiedniej kasie - podkreśla Renata Junkers.
Automaty z miesiąca na miesiąc cieszą się coraz większym powodzeniem, bo rośnie liczba biletów przez nie wydawanych.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?