Opolscy przedsiębiorcy w czasie epidemii korzystają z Platformy Usług Elektronicznych ZUS. Tą drogą przekazali 83 proc. wniosków

Edyta Hanszke
Edyta Hanszke

Wideo

Zobacz galerię (1 zdjęcie)
Opolscy przedsiębiorcy zainteresowani ofertą tarczy antykryzysowej, którą realizuje ZUS, w większości skorzystali z elektronicznej formy kontaktu z placówkami zakładu na Opolszczyźnie - podaje rzecznik Sebastian Szczurek.

- Na 15 700 wniosków o zwolnienie z opłacania składek, odroczenie w płatnościach oraz wypłatę świadczenia postojowego tylko 2700 to były dokumenty papierowe. Te, które wpłynęły do nas drogą pocztową i te wrzucone do specjalnych skrzynek na korespondencję przed naszymi placówkami - wylicza rzecznik regionalnego ZUS.

To oznacza, że po formularze papierowe sięgnęło zaledwie 17 procent wnioskujących. Obecnie, w skali całego kraju wpływ dokumentów papierowych o dostępne formy pomocy dla samozatrudnionych i mikroprzedsiębiorców to 31 procent. Większość osób korzysta ze ścieżki elektronicznej.

Co to jest PUE ZUS?

By korzystać z Platformy Usług Elektronicznych wystarczy mieć 18 lat, założyć konto na platformie i potwierdzić swoją tożsamość.

Jakie korzyści daje konto na PUE? Platforma umożliwia przeglądanie danych zgromadzonych w ZUS, przekazanie dokumentów ubezpieczeniowych, składanie wniosków i otrzymywanie na nie odpowiedzi.

Od stycznia do końca marca w województwie opolskim profil założyło 1451 nowych użytkowników PUE. To więcej niż w IV i III kwartale 2019 roku, kiedy konta postanowiło założyć odpowiednio 1249 i 1349 mieszkańców regionu.

Z PUE ZUS korzysta obecnie w całej Polsce ponad 2 mln 476 tys. osób. To nie tylko pracodawcy, ale też - coraz liczniej - ubezpieczeni pracownicy i seniorzy korzystający ze świadczeń.

- W województwie opolskim profil na Platformie Usług Elektronicznych ma ponad 53 tysiące osób. Użytkowników przybywa - kontynuuje Sebastian Szczurek. - Dokładnie rok temu korzystających z konta na PUE ZUS było nieco ponad 46 tysięcy. O szybko rosnącej popularności naszego portalu świadczy fakt, że na początku 2013 roku - tuż po uruchomieniu kanału PUE - swój profil miało zaledwie 1386 osób.

Jak założyć profil na PUE w czasie epidemii

Każdy kto chce zarejestrować swój profil i go uwierzytelnić musi potwierdzić swoją tożsamość, a może to zrobić na trzy sposoby:

  • elektronicznie - użyć podpisu elektronicznego (kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego ePUAP),
  • elektronicznie - użyć systemu bankowości elektronicznej w banku, który świadczy z ZUS taką usługę, jeżeli wcześniej potwierdziliśmy swoją tożsamość np. przy zakładaniu rachunku (w placówce banku lub przez kuriera, który dostarczył umowę).
  • Trzecia metoda - osobista wizyta w placówce ZUS, gdzie pracownik sali obsługi klientów weryfikuje tożsamość konkretnej osoby na podstawie okazanego dowodu tożsamości, najczęściej - dowodu osobistego - w związku z czasowym ograniczeniem bezpośredniej obsługi interesantów w ZUS nie jest obecnie możliwa.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie