Kampania społeczna "Jedni z wielu" bazuje na zdjęciach polskich Romów - autentycznych postaci, których życie wykracza poza powszechny stereotyp - mówi Paweł Czuba, koordynator kampanii. - Są wśród nich nauczyciele, urzędnicy, przedsiębiorcy. Pokazując ich, chcemy uświadomić Polakom, że stereotypowy obraz Roma jest nieprawdziwy i krzywdzący.
Charakterystyczne czarno-białe zdjęcia, autorstwa Chada Evansa Wyatta, są prezentowane na wystawach (na Opolszczyźnie zorganizowano je w Opolu i Kędzierzynie-Koźlu), w specjalnym albumie, na billboardach (wiszą także na ulicach opolskich miast). Romowie zostali też bohaterami kalendarza, reklam radiowych i internetowych.
Ponieważ - jak zauważają pomysłodawcy kampanii, finansowanej z pieniędzy unijnych - stereotypy biorą się z niewiedzy, celem akcji jest także zwiększenie wiedzy Polaków o Romach. Niedawno m.in. w nto w ramach kampanii ukazał się specjalny dodatek o historii, kulturze i życiu współczesnym Romów. Powstała też internetowa encyklopedia wiedzy o tej mniejszości - Romopedia, gdzie znalazło się 120 kluczowych haseł. Link do niej, podobnie jak inne materiały - na stronie internetowej www.jednizwielu.pl
- Mam wielką nadzieję, że wszystkie te działania pozytywnie wpłyną na postrzeganie Romów, tak samo, jak miało to miejsce na Dolnym Śląsku, gdzie przeprowadzono pierwszą odsłonę kampanii w latach 2012-2013 - mówi Agata Szakiel, specjalista ds. PR wrocławskiej Fundacji Integracji Społecznej Prom, realizującej projekt promujący Romów. - W efekcie udało się nam doprowadzić do poprawy wizerunku Romów u 17,5 proc. mieszkańców regionu. Chcemy ten sukces powtórzyć - zapowiada.
Inga Mirga, pracująca jako asystent edukacji romskiej w Kędzierzynie-Koźlu, mówi, że dzięki kampanii społeczność nie tylko polska, ale też romska zobaczyła, iż są wśród Romów ludzie wykształceni, którzy pragną pomagać innym w zaakceptowaniu inności, której nie powinniśmy się bać.
- Kampania pokazała społeczeństwu, że są Romowie, którzy ciężko pracują, płacą podatki, starają się, by tolerancja i akceptacja była rozumiana i praktykowana w pełnym tego słowa znaczeniu - ocenia Inga Mirga.
Ambasadorami kampanii zostali m.in. kompozytor Jan Kanty Pawluśkiewicz, Jacek Milewski, autor publikacji i programów o tematyce cygańskiej, założyciel szkoły romskiej, aktorzy Jowita Budnik i Antoni Pawlicki, którzy zagrali główne role w dramacie "Papusza", filmie o życiu romskiej poetki Bronisławy Wajs.
Zdaniem Pawlickiego nie chodzi o to, że Romowie są niestereotypowi, ale o to, żebyśmy dostrzegli, że wszyscy ludzie mogą być po prostu różni, a ulegając stereotypom stajemy się ubożsi o poznanie kultury romskiej i Romów jako ludzi.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?