Opolska policja wzięła się za edukowanie rowerzystów

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
- Funkcjonariusze prowadzą również działania profilaktyczne, zachęcają rowerzystów do jazdy w kamizelkach odblaskowych i kaskach. Mundurowi wezmą  również pod lupę kierowców, będą sprawdzać, jak reagują, kiedy na drodze spotykają cyklistów.
- Funkcjonariusze prowadzą również działania profilaktyczne, zachęcają rowerzystów do jazdy w kamizelkach odblaskowych i kaskach. Mundurowi wezmą również pod lupę kierowców, będą sprawdzać, jak reagują, kiedy na drodze spotykają cyklistów. Janusz Wojtowicz/Polskapresse
Przez całe lato opolscy policjanci będą się baczniej przyglądać, jak na drogach zachowują się amatorzy dwóch kółek. - Ale nie o samo karanie nam chodzi - zapewnia podinspektor Maciej Milewski z wydziału ruchu drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu, która organizuje akcję "Rowerem bezpiecznie do celu".

Trochę życzliwości i wzajemnego zrozumienia, a każdy pieszy, rowerzysta czy kierowca będą bezpieczni na drodze, a co za tym idzie - niepotrzebne staną się kampanie policji - uważa Sławomir Szota, oficer rowerowy z Opola.

Jak jednak pokazuje praktyka, na razie z tą życzliwością i wyrozumiałością bywa różnie, KW Policji w Opolu rozpoczęła więc akcję pod hasłem "Rowerem bezpiecznie do celu".

- Wciąż na naszych drogach dochodzi do zbyt wielu wypadków z udziałem rowerzystów - mówi podinspektor Maciej Milewski z wydziału ruchu drogowego KWP w Opolu. - A jeśli dochodzi już do takiego zdarzenia, to ginie w nim rowerzysta, bo jego nie chroni karoseria czy poduszki powietrzne.

Na przykład 18 kwietnia 56-latek kierujący ciężarowym renault, wyjeżdżając z drogi podporządkowanej, najechał na 22-letnią rowerzystkę. Dziewczyna zginęła na miejscu. Tego samego dnia do tragedii doszło w Brzeźcach pod Kędzierzynem-Koźlem. Tam rowerzysta wyjechał z drogi podporządkowanej wprost pod nadjeżdżającego opla corsę. Zginął na miejscu.
Tylko w tym roku na drogach Opolszczyzny w 47 wypadkach śmierć poniosło pięciu cyklistów, a 42 zostało rannych.

- Co ważne, pięć ofiar to właśnie sprawcy tych wypadków, podobnie jak 14 rannych- dodaje podinspektor Milewski.

Jak przyznają funkcjonariusze drogówki, największy problem mają z ludźmi starszymi, przeważnie mieszkańcami wiosek. - Nie da się ich przekonać, żeby w nocy zapalili światełko w rowerze, mieli na sobie elementy odblaskowe i na głowie kask - tłumaczy Maciej Milewski.

Jak wynika z policyjnych statystyk, we wszystkich kategoriach wiekowych winę za spowodowanie wypadku, w którym bierze udział samochód i rower, najczęściej ponoszą kierowcy samochodów.
- Odwrotna sytuacja jest tylko w przypadku seniorów, w wieku powyżej 60 lat - dodaje policjant.

Podczas wakacji drogówka w całym regionie będzie więc zwracać szczególną uwagę na wykroczenia popełniane przez cyklistów. Pierwsza akcja ruszyła już w miniony weekend. Policjanci sprawdzali, czy amatorzy jednośladów korzystają ze ścieżek rowerowych. Zwracano też uwagę, czy przejeżdżają przez jezdnie w miejscach dozwolonych, czy są trzeźwi i podczas jazdy nie korzystają z telefonów komórkowych itp. Posypały się mandaty i upomnienia.

- Oczywiście będziemy się również przyglądać wykroczeniom popełnianym przez kierowców - zastrzega podinspektor Maciej Milewski.

Fakty

Winy rowerzystów

Przejeżdżanie przez jezdnię w niedozwolonych miejscach, w tym na przejściach dla pieszych.
Jazda drogą, kiedy obok jest ścieżka rowerowa.
Zmiana pasa ruchu bez uprzedniego sygnalizowania tego manewru.
Zjeżdżanie z chodnika wprost pod koła samochodu.
Jazda po chodniku, kiedy jest to zabronione.
Jazda bez trzymania.
Jazda nieoświetlonym rowerem i bez kasku.

Winy kierowców

Wymuszanie pierwszeństwa na przejazdach dla rowerzystów.
Omijanie rowerzystów w odległości mniejszej niż zapisana w kodeksie drogowym odległość jednego metra.
Wyprzedzanie na przejazdach dla rowerów.
Niezachowanie bezpiecznej odległości od jadącego przed samochodem cyklisty.

Wideo

Komentarze 19

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

T
TUKAN

Z praktyki wiem, że ci kierowcy co najwięcej gardłują to albo nigdy nie jechali rowerem w mieście albo to ci sami "rowerzyści" co jadą jak barany nie patrząc na to co się w koło dzieje.

A policja szuka kasy a nie edukacji, bo gdyby chciała edukować i zapobiegać to wystarczy np:

- jedzie "rowerzysta" bez świateł,

- policja zatrzymuje, poucza o obowiązku posiadania oświetlenia i w ramach edukacji daje do ręki najtańszy komlet światełek + kamizelke odblaskową wystawiając mandat 20zł = koszta sprzętu.

- kolejne zatrzymanie bez świateł 100 zł mandat + kamizelka i światełko.

Przy takim podejściu można mówić o edukacji, powiem więcej wystarczyły by same kamizelko bo widać je z 3 km nawet jak nie ma się światła co w mieście jest wystarczające aby rowerzysta był widoczny po zmroku i w dzień.

G
Gość
W dniu 08.07.2014 o 11:13, Kierowca napisał:

No i bardzo dobrze czas im się wziąć za 4 litery bo to co się wyrabai na opolskich drogach z rowerami to masakra jest. Szczególnie wkurza mnie kiedy (jak wymienione w artykule) zjeżdżają z chodnika bo mają taki kaprys bez żadnego ostrzeżenia, jadą po ulicy jak obok jest piękna nowa droga rowerowa, albo przejeżdżają z nie małą jak na rower prędkością przez przejście dla pieszych... Jak tu być spokojnym za kółkiem ??  A zwróć takiemu uwagę to kopnie Ci w lusterko i ucieknie po chodniku w osiedla... Zero litości dla takich... !!

piękna nowa droga rowerowa w Opolu ? Może jeszcze spójna z resztą i jej długość przekracza 1000?

G
Gość

do obroncow rowerzystow.

na zachodzie europy policja sprawdza czy rowerzysta ma  w swym rowerze sprawne;hamulce,

swiatla aktywne i odblaskowe  przednie i tylne,

ponadto sprawdza tez rowerzstow na trzezwosc.

biada takiemu rowerzyscie ktory jedzie wieczorem bez  wlaczonych swiatel

( gdyz dynamo ciezko idzie) taki rowerzysta tam jest traktowany jako  potencjalny sprawca wypadku.

 

 no a w miastach niech tylko policja pochwyci rowerzyste jadacego po chodniku dla pieszych lub w strefie z zakazem ruchu kolowego.SA ZNAKI ZAKAZUJACE TAM JAZDY ROWEREM

G
Gość
W dniu 08.07.2014 o 14:11, Gandharwa napisał:

Pewnie, a Ty dla własnego bezpieczeństwa zakładaj przed odpaleniem silnika kamizelkę odblaskową. Nie wiadomo, kiedy złapiesz gumę a potem będzie pretencja, że Cię kto potracił :-)) Jak czytałeś artykuł to wiesz, że w większości wina jest po stronie kierowców a nie rowerzystów, za to rowerzyści są bardziej poszkodowani w przypadku kolizji....

 

 

tak takie Dowborki biedne - sam jeżdżę autem i rowerem i punkt widzenia zależy od miejsca siedzenia. Rowerzysta często stara sie udowodnić kierowcy - ja tu jestem PAN ja mam prawa a chodzi tylko o to aby ku*** dojechać bezpiecznie!! 

G
Gandharwa

Pewnie, a Ty dla własnego bezpieczeństwa zakładaj przed odpaleniem silnika kamizelkę odblaskową. Nie wiadomo, kiedy złapiesz gumę a potem będzie pretencja, że Cię kto potracił :-))

 

Jak czytałeś artykuł to wiesz, że w większości wina jest po stronie kierowców a nie rowerzystów, za to rowerzyści są bardziej poszkodowani w przypadku kolizji....

 

 

W dniu 08.07.2014 o 13:24, L-P napisał:

Obowiązku jazdy w kasku nie ma, ale dla swojego bezpieczeństwa lepiej założyć. Bo potem pretensje do kierowców.A coś dzieje się najczęściej z winy nieobliczalnych rowerzystów (rozmarzonych dziewoj z rozwianym włosem / ich męskich odpowiedników / dziadków jadących przed siebie na oślep / wjeżdżających na pasy / zjeżdżających z chodnika ot tak, bez spojrzenia czy stopu)/.

z
z Niemodlina

Niewyobrażalna tragedia.

L
L-P

Obowiązku jazdy w kasku nie ma, ale dla swojego bezpieczeństwa lepiej założyć. Bo potem pretensje do kierowców.

A coś dzieje się najczęściej z winy nieobliczalnych rowerzystów (rozmarzonych dziewoj z rozwianym włosem / ich męskich odpowiedników / dziadków jadących przed siebie na oślep / wjeżdżających na pasy / zjeżdżających z chodnika ot tak, bez spojrzenia czy stopu)/.

G
Gandharwa

Być może to Ty nie znasz przepisów? Czy kierowca zawsze musi zatrzymać sią przed przejazdem dla rowerzystów, widząc nadjeżdżającego rowerzystę?

 

Tu może na przykładzie: (rondo w Opolu)

 

 

Kolorem fioletowym zaznaczono istniejące od dwóch lat przejazdy dla rowerzystów. Chodzi mi o przejazd "A" przez ulicę Budowlanych. Ty właśnie opuściłeś rondo i jedziesz do Zakrzowa (pod górę mapki). Widzisz rowerzystę zbliżającego się do przejazdu "A". Co robisz? Zatrzymujesz się?

 

W dniu 08.07.2014 o 11:03, tadek napisał:

Bardzo dobrze. W końcu będzie bezpieczniej. Głównie jeżdżę autem i fakt kierowcy nie są bez winy, ale rowerzyści nie są również święci. Trochę edukacji i mandatów się przyda. Jak zatrzymuję się przed przejazdem dla rowerów to rowerzysta się zatrzymuje i mnie przepuszcza. Dlatego powinna być obowiązkowa karta rowerowa/prawo jazdy. Osoby nieznające przepisów nie powinny korzystać z ruchu drogowego.

G
Gość

jadę samochodem i moje obserwacje: raz lala ściągała jadąc rowerem żakiet!!  raz pewna babeczka jechał w deszczu ulicą i .. w jednej ręce kierownica w drugiej duży ciężki męski parasol  !!! gdzie tu mózg????????  

r
rumburak

WOW wina rowerzysty jazda bez kasku. A który to przepis nakazuje w kasku jeździć ?

G
Gandharwa

Cytuję:

Fakty

Winy rowerzystów
(...)
> Jazda nieoświetlonym rowerem i bez kasku.

 

Niech pan redaktor spojrzy łaskawie do PoRD i mi wskaże, jaki przepis mówi o obowiązku posiadania kasku przez rowerzystów?

 

Wg mnie to kolejna akcja pn.: "ratujmy budżet". Zbyt mało pieniędzy z fotoradarów więc zabierzymy się za rowerzystów. Wyłapywanie ich na chodnikach jest proste, nawet radiowozu nie trzeba a "wina" oczywista. Zawsze też się może okazać, że brak w rowerze światła przedniego czy dzwonka "o nieprzeraźliwym dźwięku".

 

Gdyby policji chodziło rzeczywiście o edukacje, to by przed tą akcją skontaktopwali się z nami. Jest kilka organizacji rowerowch w Opolu, zrzeszających ludzi, organizujących masy krytyczne. To świetna okazja by wyjść i porozmawiać, sprawdzić policyjnym okiem stan rowerów czy wiedzę po nowelizacji prawa w kwietniu 2011roku. Ale najwyraźniej chodzi tylko o mandaty.

 

Odnośnie jeżdżenia po "ścieżkach rowerowych" ...często dla rowerzysty (i kierowcy) jest bezpieczniej jak rowerzysta jedzie po prostu ulicą. Przykład to np osiedle Chabry. są tam chodniki z drogami dla rowerów oraz dodatkowo zakaz jazdy rowerem po ul. Chabrów. Jadąc tą drogą dla rowerów jestem dla kierowcy niewidoczny, bo za żywopłotem. przecinam liczne drogi osiedlowe...jadąc drogą rowerową na wprost mam jako rowerzysta pierwszeństwo, przejeżdżając przez drogę osiedlową nie muszę więc zwalniać. Tylko czy kierowcy o tym wiedzą, że za żywopłotem mają rowerzystę z pierwszeństwem, chcąc skręcić z Chabrów w osiedle? Do wypadku tam nie doszło chyba tylko dlatego, że rowerzyści jadą ulicą lub jadąc chodnikiem zatrzymują się przed przejazdem przez drogę osiedlową.....

 

I
Inżynier

Głównym problemem na drogach pomiędzy kierowcami a rowerzystami jest społeczna niechęć do poruszania się rowerzystów po jezdniach, spowodowana przede wszystkim przez niebezpieczne zachowania kierowców wobec rowerzystów (niebezpieczne wyprzedzanie z niezachowaniem bezpiecznej odległości min. 1m od wyprzedzanego jednośladu, przyzwolenie na przekraczanie prędkości w miastach, nieustępwanie pierwszeństwa rowerzystom, brak zrozumienia potrzeb rowerzystów, wykrzykiwanie okrzyków: zjeżdżaj na chodnik itp) ale i również przez bardzo słabą edukację, jak powinno się poruszać rowerem po jezdni (edukacja dotyczy zarówno kierowców jak i rowerzystów). Właśnie dlatego duża część rowerzystów kierując się poczuciem własnego bezpieczeństwa (należy to rozróżnić, że poczucie bezpieczeństwa a rzeczywiste bezpieczeństwo to dwie różne rzeczy) używa chodnika zamiast jezdni. Używając chodnika często zdarza się rowerzystom przejeżdżać przez przejścia dla pieszych - nie róbmy tego bo wg. statystyk policyjnych najwięcej wypadków z udziałem rowerzystów to właśnie uderzenia z boku, dlatego apeluję do wszystkich kolegów i koleżanek rowerzystów o zjechanie z chodnika na jezdnię, będzie bezpieczniej, wygodniej i szybciej. Im więcej rowerzystów będzie poruszało się po jezdniach, tym kierowcy bardziej będą nas postrzegać i na nas uważać. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest tworzenie sieci niezależnych dróg rowerowych (które powinny spełniać odpowiednie normy i wytyczne, obecnie duża część z nich ma niewygodną i krzywą nawierzchnię (z kostki) oraz poprowadzona jest w niebezpieczny sposób: to po jednej stronie drogi, to po drugiej, to się nagle skończy żeby za 100m zacząć się od nowa, problemem jest również niezachowanie skrajni rowerowej (za równo poziomej jak i pionowej)). Coraz więcej osób uważa rower nie tylko jako sposób na spędzanie wolnego czasu, ale również jako codzienny środek transportu w mieście, uważam że jest to bardzo dobra alternatywa dla zakorkowanych, zakopconych spalinami centrum miast oraz zatłoczonej i często spóźniającej się komunikacji miejskiej, dlatego prosiłym wszystkich kierowców o zrozumienie potrzeb rowerzystów, bo każdy rowerzysta więcej to jeden samochód mniej. Pozdrawiam

K
Kierowca
W dniu 08.07.2014 o 11:01, Romet napisał:

Niech wybuduj porządne drogi dla rowerzystów a potem mogą edukować  :ph34r:

To że nie ma drogi rowerowej nie zwalnia rowerzystów z przestrzegania obowiązujacych zasad...

K
Kierowca

No i bardzo dobrze czas im się wziąć za 4 litery bo to co się wyrabai na opolskich drogach z rowerami to masakra jest. Szczególnie wkurza mnie kiedy (jak wymienione w artykule) zjeżdżają z chodnika bo mają taki kaprys bez żadnego ostrzeżenia, jadą po ulicy jak obok jest piękna nowa droga rowerowa, albo przejeżdżają z nie małą jak na rower prędkością przez przejście dla pieszych... Jak tu być spokojnym za kółkiem ??  A zwróć takiemu uwagę to kopnie Ci w lusterko i ucieknie po chodniku w osiedla... Zero litości dla takich... !!

h
hieronim
W dniu 08.07.2014 o 11:01, Romet napisał:

Niech wybuduj porządne drogi dla rowerzystów a potem mogą edukować  :ph34r:

Kierowców samochodów jakoś karają, a też nie mają porządnych dróg. Myślę że mandaty pomogą niektórym rowerzystom zrozumieć obowiązujące zasady na drodze, którą współużytkują.

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3