- Bardzo cieszymy się, że nasz zakład został uratowany i nie będziemy musieli już martwić się o przyszłość - mówi Wiesław Łątka, jeden z pracowników opolskiej wagonówki. - Mamy nadzieję, że teraz będziemy już mogli skupić się tylko i wyłącznie na pracy.
Opolska wagonówka to przedsiębiorstwo z tradycjami. Niestety w 2014 roku firma zbankrutowała, a władzę przejął w niej syndyk. W grudniu 2019 roku wydzierżawiła ją spółka PKP Intercity Remtrak, która serwisuje wagony PKP Intercity.
Jeszcze podczas trwającej dzierżawy części przedsiębiorstwa Sąd Gospodarczy w Opolu ogłosił upadłość likwidacyjną spółki Wagon Opole.
W listopadzie 2020 roku Remtrak wygrał licytację upadłej firmy i po opracowaniu długoterminowego planu rozwoju podjął decyzję o przejęciu przedsiębiorstwa.
- Cieszy nas ogromnie, że po wieloletnich problemach opolski zakład stanie na nogi i ponownie będzie ważnym punktem na kolejowej mapie Polski - mówi Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.
Od początku dzierżawy przez PKP Intercity Remtrak opolski zakład wykonał naprawy ponad 260 wagonów.
- I będziemy to robić nadal, od pierwszego poziomu utrzymania, gdzie wykonywane są m.in. przeglądy hamulców czy układów jezdnych aż do poziomu piątego, w którym wagony rozbierane są do gołej blachy i praktycznie budowane od nowa - mówi Krzysztof Wiktorowicz, prezes PKP Intercity Remtrak.
Obecnie w opolskiej wagonówce pracuje około 250 pracowników, ale nowy właściciel mówi o wzmocnieniu załogi, nawet do ponad 400 osób.
PKP Intercity Remtrak zapowiada też inwestycje w Opolu
W pierwszej kolejności planowana jest budowa śrutowni czyli miejsca, w którym piaskowane będą wagony przed malowaniem oraz lakierni. Konieczne będą również remonty ponad stuletnich hal.
- Będę rozmawiał o tym z ministrem Piotrem Glińskim, ministrem kultury i dziedzictwa narodowego, bo hale wpisane są do rejestru zabytków - mówi Janusz Kowalski, były wiceminister aktywów państwowych, który był zaangażowany w ratowanie wagonówki.
Jak przekonują politycy Zjednoczonej Prawicy, przejęcie opolskiej wagonówki oznacza korzyści dla wszystkich. Dla pracowników, bo udało się uratować kilkaset miejsc pracy. Dla Opolszczyzny i Opola, bo PKP Intercity właśnie tu będzie mógł realizować część programu modernizacji taboru kolejowego i tu płacić podatki, oraz dla samego PKP Intercity, bo inwestując w rozwój zakładu w Opolu będzie mógł szybciej unowocześniać tabor.
Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?