Opolski przedsiębiorca: Slogany przemysłu z nauką nie połączą

Krzysztof Świderski
Opolski przedsiębiorca: Slogany przemysłu z nauką nie połączą
Opolski przedsiębiorca: Slogany przemysłu z nauką nie połączą
Zygmunt Szulc, współwłaściciel opolskiej firmy Explomet, specjalizującej się w spajaniu metodą wybuchową materiałów trudnych do połączenia mówi o współpracy nauki z biznesem.

Ostatnio dużo mówi się o współpracy nauki z przemysłem.  Jak wygląda to w praktyce, z perspektywy opolskiego przedsiębiorcy?
W języku polskim jest mnóstwo ciekawych słów i wciąż przybywają nowe. Np. "innowacyjność”. Ale ono już dawno straciło swój sens, bo jest zdecydowanie nadużywane. Epatują nim urzędnicy i naukowcy. Kolejne modne słowa to "transfer wiedzy” czy "komercjalizacja rezultatów”. To komunały, słowa magiczne, którymi zaklina się rzeczywistość. Zastępują prawdziwe działanie.

Wiedza nie trafia do przedsiębiorców?
Transfer wiedzy postrzegany jest u nas niezwykle jednostronnie. Jest sobie nieomal na nieboskłonie nauka, a na dole jakiś tam przaśny przedsiębiorca. I on powinien chłonąć tę wiedzę, jaką zechce mu objawić nauka. Tymczasem  w Polsce jest ona różna. Nie zawsze zajmuje się tym, co ma jakiekolwiek praktyczne zastosowanie. W sytuacji swobodnie lewitującego wierzchołka przestała zajmować się tym, co dzieje się w przemyśle, w gospodarce, szerzej rozumując. Sama sobie wystarczy.

Jak więc powinna wyglądać wasza współpraca?
Ja uważam, i jestem przekonany, że podobnie sądzi większość przedsiębiorców, że transfer wiedzy powinien mieć charakter dwustronny. Nauka musiałaby pochylić się nieco nad tym przemysłem, a przemysł powinien podnieść na akademików oczęta znad symbolicznej tokarki, wymienić rozumne spojrzenia. Bo skąd niby naukowcy mają wiedzieć, co potrzeba
przedsięborcom, skoro nie wiedzą, czym się oni zajmują?
My w naszej firmie od lat przyjmujemy na staże studentów i doktorantów z kilkunastu ośrodków akademickich, w tym co najmniej dwóch zagranicznych. To wielki potencjał, który działa w dwie strony. Oni wiedzą, co robimy, a my w razie potrzeby mamy się do kogo zwrócić. Prowadzimy np. wraz z Politechniką Opolską badania zmęczeniowe i stanów naprężeń nowego typu materiałów wielowarstwowych. To badania wyjątkowe w skali świata. Dajemy kolegom z PO materiały, jakie wytwarzamy, wymyślamy pomysły, a oni przerabiają to naukowo, w sposób niezwykle twórczy. Oto jedna z dróg.

A co ma pan przeciw "komercjalizacji rezultatów”?
Dla przedsiębiorcy wiedza nie jest towarem masowym. Będzie nią zainteresowany, nawet chętnie zapłaci, gdy będzie miał ją na wyłączność. Zastosuje, sprzeda i zarobi, a inni będą go gonić. Tymczasem urzędnicy wymyślili, że rezultaty badań trzeba udostępniać wszystkim zainteresowanym. Tak to nie działa.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3