Opolskie firmy przystąpiły do klastra motoryzacyjnego Silesia Automotive

Edyta Hanszke
Opolskie firmy przystąpiły do klastra motoryzacyjnego Silesia AutomotiveJednym z opolskich członków klastra jest firma Polaris z Opola.
Opolskie firmy przystąpiły do klastra motoryzacyjnego Silesia AutomotiveJednym z opolskich członków klastra jest firma Polaris z Opola. Edyta Hanszke
Dziewięć firm z naszego regionu przystąpiło do klastra motoryzacyjnego. Współpracą zainteresowane są także regionalne jednostki badawcze.

W gronie 9 firm, które chcą współdziałać w klastrze są: Polaris, APE i Turck z Opola, MM Systemy z Kątów Opolskich, A.Berger i Komet Urpol z Kędzierzyna-Koźla, Pakprofil z Kolonowskiego, ZEM z Namysłowa i Narzędziownia Bogdan Pszenica ze Strojca.

„Silesia Automotive” powstała z inicjatywy Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, spółki InnoCo i Landster Business Development Center. Jej celem jest wykreowanie województwa śląskiego i opolskiego jako silnych ośrodków branży motoryzacyjnej. Dotychczas do klastra należało ponad 20 firm, wśród nich m.in. General Motors Manufacturing Poland z Gliwic, producent Opla.

Współpracą z klastrem zainteresowane są również opolskie uczelnie (politechnika i uniwersytet), Park Naukowo-Technologiczny w Opolu i Instytut Ciężkiej Syntezy Organicznej z Kędzierzyna-Koźla.

- Opolskie środowisko poddostawców dla branży motoryzacyjnej to dosyć spora grupa firm o ugruntowanej pozycji na rynku i konkurencyjnej ofercie produktowej - mówi Iwona Święch-Olender, kierownik opolskiego Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera. - Sam sektor na Opolszczyźnie dostrzega potrzebę współpracy wewnątrzsektorowej, dlatego OCRG postanowiło skonsolidować opolskie przedsiębiorstwa i wesprzeć ich ofertą „uszytą” na potrzeby waśnie tej branży. Ponieważ jednak byliśmy świadomi, że istnieje na Górnym Śląsku silny ośrodek, który zrzesza i wspiera firmy z branży automotive, uznaliśmy, że korzystniej będzie połączyć siły z dużą, znaczącą jednostką niż tworzyć własną i konkurować o członków. Tym bardziej, że dla firm przyłączenie się do instytucji zrzeszającej największe koncerny automotive z województwa śląskiego może stać się furtką do pozyskania nowych kontaktów, a w dalszej perspektywie – stałych odbiorców - dodaje.

Przystąpienie firm z województwa opolskiego jest dobrowolne. Złożenie deklaracji członkowskiej - jak informuje Iwona Święch-Olender - wiąże się z szeregiem profitów, a mianowicie firmy mają m.in. dostęp do wiedzy o projektach badawczych i badaniach naukowych prowadzonych na potrzeby branży, mogą inicjować pożądane kontakty z jednostkami naukowo – badawczymi, uczestniczyć w badaniach na temat zasobów ludzkich, uzyskać bieżący dostęp do cyklicznych analiz i prognoz dotyczących trendów w zatrudnieniu (płace, fluktuacja, rotacja, etc.), wymieniać dobre praktyki z firmami z Górnego Śląska, uczestniczyć w giełdach kooperacyjnych, etc.

W roku 2015, w oparciu o ustalenia z przedstawicielami klastra, firmy z terenu województwa opolskiego zostały zwolnione z opłat członkowskich i mogą korzystać z oferty klastra całkowicie bezpłatnie.

Formuła Silesii Automotive jest otwarta. Każda z firm, która byłaby zainteresowana przystąpieniem do klastra, może wypełnić deklarację i stać się pełnoprawnym członkiem. Oczywiście w następnych latach to będzie się wiązało z ponoszeniem opłat (2500 zł MŚP, 5000 zł – duże przedsiębiorstwa; jest to opłata roczna)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska