Opolskie firmy szukają rynków poza Unią Europejską

Edyta Hanszke
Udział eksportu w sprzedaży hurtowni Opoltrans wynosi od 5 do 8 proc. Większość trafia do krajów unijnych, ale także na Ukrainę czy Białoruś. Firma ma 40 oddziałów w Polsce i właśnie uruchamia spółkę na Ukrainie.
Udział eksportu w sprzedaży hurtowni Opoltrans wynosi od 5 do 8 proc. Większość trafia do krajów unijnych, ale także na Ukrainę czy Białoruś. Firma ma 40 oddziałów w Polsce i właśnie uruchamia spółkę na Ukrainie. archiwum opoltrans
Od przeszło roku nasze przedsiębiorstwa podwoiły wymianę handlową z krajami pozaunijnymi, zwłaszcza na wschodzie. Rosja, Ukraina, Norwegia, kraje Półwyspu Arabskiego - to najczęstsze kierunki współpracy.

Na przykład Nutricia z Opola eksportuje swoje produkty do krajów arabskich, Mostostal Zabrze z Kędzierzyna-Koźla – wieże wiertnicze dla przemysłu petrochemicznego w Norwegii, Kler z Dobrodzenia – meble do Rosji, Opoltrans z Opola – części samochodowe na Ukrainę, Białoruś i do Rosji, Mega z Nysy, produkująca naczepy, przyczepy, zabudowy do pojazdów, eksportuje swoje produkty do Afryki, Norwegii, Ukrainy, Rosji i Kazachstanu.

Z danych Opolskiej Izby Gospodarczej, która jako jedyna w regionie zajmuje się potwierdzaniem dokumentów wymaganych przy współpracy z krajami pozaunijnymi, wynika, że od drugiego półrocza ub.r. liczba transakcji realizowanych przez opolskie firmy rośnie.

- Podczas gdy w całym 2013 roku wystawiliśmy 521 dokumentów legalizacyjnych, to w drugim półroczu 2014 roku było ich 622, a w całym roku ubiegłym 935 - wylicza Grażyna Koryzma z OIG. - W pierwszym półroczu br. takich legalizacji (m.in. potwierdzeń świadectw wydanych przez urzędy weterynaryjne, sanitarne, inspekcję handlową, dokumentów handlowych i przewozowych) było 625, czyli niemal tyle samo co przez poprzednie sześć miesięcy.

Grzegorz Jasek, dyrektor ds. handlowych w sieci hurtowni motoryzacyjnych Opoltrans w Opolu, mówi, że choć eksport dotychczas poza Unię Europejską nie odgrywa znaczącej roli w działalności firmy, to właśnie jest ona na etapie uruchamiania spółki na Ukrainie. - Na razie barierą są cła i opłaty sprawiające, że trudniej nam tam konkurować, ale rynki byłego bloku wschodniego mogą być w przyszłości atrakcyjne - ocenia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska