Opolskie gminy ślą wnioski o pieniądze z rządowego Programu Przebudowy Dróg

Artur  Janowski
Artur Janowski
Udostępnij:
Do urzędu wojewódzkiego, który zbiera propozycje samorządów, wpłynęło 78 wniosków na sumę 64,6 mln zł.

Jest o co walczyć.

Rządowy program zakłada dofinansowanie remontu lub przebudowy drogi gminnej lub powiatowej w wysokości 50 procent.

Opole chce dzięki tej pomocy wyremontować fragmenty ulic 1 Maja, Wiejskiej oraz Poświatowskiej. W sumie miasto stara się o prawie 6 mln zł wsparcia.

- Wprawdzie maksymalnie możemy dostać fundusze na dwie ulice, ale może jakieś pieniądze nie będą wykorzystane i wtedy uda się także zdobyć fundusze na trzecią - tłumaczy Mirosław Pietrucha, rzecznik prezydenta .

To może być trudne, bo pieniędzy jest mniej niż potrzeb. Kto je dostanie, dowiemy się w styczniu 2009.

Do 5 grudnia wnioski muszą być ocenione po względem formalnym. Potem nastąpi przyznanie dotacji.

Przebudowy lub remonty mają się zacząć i zakończyć w 2009 roku. Na ten rok dotacja, przeznaczona dla Opolszczyzny, wynosi 62,5 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

l
la strada
Budują drogę gminną lub powiatową w odległości 250 m- zadbaj o swoje dzieci.

Dzieci mieszkające w pobliżu ruchliwych dróg bardziej narażone na rozwój nowotworów

Badania przeprowadzone w 2000 roku w Denver wykazały, że dzieci mieszkające w odległości mniejszej niż 250 jardów od dróg o obciążeniu 20.000 pojazdów na dobę są sześć razy bardziej narażone na wystąpienie wszystkich typów nowotworów i osiem razy na powstanie leukemii . Niniejsze studium skupiło się na ustaleniu związków miedzy ruchem drogowym o dużym natężeniu i liniami wysokiego napięcia a wszystkimi nowotworami wieku dziecięcego; pomiary pochodzą z roku 1979 i 1990. Wykazały one małe związki z liniami wysokiego napięcia i silne związki z autostradami. Wskazały, że zanieczyszczenie pochodzące od Lotnych Związków Organicznych (VOC) mogą być aktywatorem / katalizatorem raka wywołującym problemy z tym związane.

Pearson, Robert L., Howard Wachtel, Kristie Ebie. ,,Ważone odległościami natężenie ruchu drogowego w bliskości do ludzkich siedzib jest czynnikiem zagrożeń związanych z białaczką i innymi nowotworami u dzieci.'' Czasopismo Stowarzyszenia zarządzania powietrzem i zanieczyszczeniami nr 50 (2000 rok) str. 175 do 180.
d
dar13
W dniu 28.11.2008 o 23:15, ~bolo~ napisał:

Ocena wpływu poruszania się pojazdów przekraczających dopuszczalne w Polsce naciski na oś na degradację sieci drogowej, opis systemu udzielania zezwoleń i pobierania opłat za przejazd po niedostosowanych odcinkach dróg oraz mapy obrazujące polską sieć drogową, na którą w latach 2004-2010 dopuszczone zostaną pojazdy o maksymalnym nacisku 11,5 tony/oś, z zaznaczeniem odcinków niedostosowanych, na przejazd którymi niezbędne będzie uzyskanie zezwolenia i uiszczenie dodatkowej opłatyOcena degradacyjnego wpływu pojazdów przekraczających dopuszczalne obciążenie na oś na polską sieć drogowąPodczas eksploatacji nawierzchnia drogowa ulega zużyciu i zniszczeniu, na co wpływają dwa podstawowe czynniki: ruch pojazdów i klimat, z czego główną przyczynę zniszczeń stanowi pierwszy z nich. Im większa masa (ciężar) pojazdu, tym większe oddziaływanie niszczące na nawierzchnię. Liczy się zatem nie tylko natężenie (liczba pojazdów w jednostce czasu), lecz także, a niekiedy przede wszystkim, ich ciężar wyrażany obciążeniem osi. W Polsce dopuszczalne obciążenie osi wynosi 100 kN (10 T).Każde zwiększenie obciążenia pojazdu ponad dopuszczalny prawem limit przynosi wymierną stratę w postaci zwiększonych i narastających uszkodzeń nawierzchni drogowej. Jeśli stan nawierzchni sieci drogowej jest dobry, to zwiększenie zniszczeń wskutek przeciążenia pojazdów jest mniejsze niż wtedy, gdy nawierzchnia jest nierówna i charakteryzuje się złym stanem technicznym. W tym wypadku dochodzi bowiem zwiększenie agresywności obciążenia pojazdem wskutek efektu oddziaływania dynamicznego. Wziąwszy pod uwagę stan dróg w Polsce trzeba wyraźnie stwierdzić, że pojazdy o ponadnormatywnym obciążeniu przynoszą znacznie większe szkody niż w krajach Europy Zachodniej. Efektem jest dalsze pogarszanie stanu nawierzchni. W rezultacie dopuszczenie większego limitu obciążenia, które miało przynieść pożytek przewoźnikowi, działa przeciwko niemu, przyczyniając się do pogorszenia stanu nawierzchni, który staje się rzeczywistym zagrożeniem bezpieczeństwa ruchu.Nawierzchnia drogowa nie jest niszczona przez samochody osobowe z obciążeniem osi rzędu 5 kN (0,5 T), lecz przez samochody ciężarowe. Niszczące działanie pojazdu na nawierzchnię rośnie w funkcji potęgowej obciążenia. Z powszechnie przyjmowanego prawa czwartej potęgi wynika, że przejazd jednego samochodu ciężarowego normatywnego 100 kN/oś wywiera taki wpływ na nawierzchnię, jak przejazd 160 tys. samochodów osobowych. Natomiast pojazd ciężarowy o nacisku dwukrotnie większym – 200 kN/oś – powoduje 16-krotnie większe zniszczenie nawierzchni.Wymagania wobec ruchu drogowego – ograniczenia wobec pojazdówNiszczenie nawierzchni i obiektów mostowych pod działaniem ruchu drogowego wymusza konieczność wprowadzenia ograniczeń pojazdów pod względem:· masy całkowitej · obciążenia osi · wymiarów. W Polsce warunki te określone są w następujących przepisach prawnych:Prawo o ruchu drogowym - ustawa z 20 czerwca 1997 r. Ustawa o drogach publicznych z 21 marca 1985 r. · Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 lutego 1993 r. dotyczące wymiarów i mas pojazdów Jednocześnie nawierzchnie dróg poszczególnych klas dostosowane są do określonego przepisami obciążenia ruchem (obciążenia osi pojazdu) zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.


Co to za naukowy belkot???
K
KEVINozimek
Szczerze mówiąc to te pieniądze powinny zostać wykorzystane na budowę autostrad i dróg ekspresowych a nie na pospolite łatanie dziur.

EURO 2012 się zbliża a porządnych dróg jak nie było - tak nie ma!
~bolo~
Ocena wpływu poruszania się pojazdów przekraczających dopuszczalne w Polsce naciski na oś na degradację sieci drogowej, opis systemu udzielania zezwoleń i pobierania opłat za przejazd po niedostosowanych odcinkach dróg oraz mapy obrazujące polską sieć drogową, na którą w latach 2004-2010 dopuszczone zostaną pojazdy o maksymalnym nacisku 11,5 tony/oś, z zaznaczeniem odcinków niedostosowanych, na przejazd którymi niezbędne będzie uzyskanie zezwolenia i uiszczenie dodatkowej opłaty

Ocena degradacyjnego wpływu pojazdów przekraczających dopuszczalne obciążenie na oś na polską sieć drogową

Podczas eksploatacji nawierzchnia drogowa ulega zużyciu i zniszczeniu, na co wpływają dwa podstawowe czynniki: ruch pojazdów i klimat, z czego główną przyczynę zniszczeń stanowi pierwszy z nich. Im większa masa (ciężar) pojazdu, tym większe oddziaływanie niszczące na nawierzchnię. Liczy się zatem nie tylko natężenie (liczba pojazdów w jednostce czasu), lecz także, a niekiedy przede wszystkim, ich ciężar wyrażany obciążeniem osi. W Polsce dopuszczalne obciążenie osi wynosi 100 kN (10 T).

Każde zwiększenie obciążenia pojazdu ponad dopuszczalny prawem limit przynosi wymierną stratę w postaci zwiększonych i narastających uszkodzeń nawierzchni drogowej. Jeśli stan nawierzchni sieci drogowej jest dobry, to zwiększenie zniszczeń wskutek przeciążenia pojazdów jest mniejsze niż wtedy, gdy nawierzchnia jest nierówna i charakteryzuje się złym stanem technicznym. W tym wypadku dochodzi bowiem zwiększenie agresywności obciążenia pojazdem wskutek efektu oddziaływania dynamicznego. Wziąwszy pod uwagę stan dróg w Polsce trzeba wyraźnie stwierdzić, że pojazdy o ponadnormatywnym obciążeniu przynoszą znacznie większe szkody niż w krajach Europy Zachodniej. Efektem jest dalsze pogarszanie stanu nawierzchni. W rezultacie dopuszczenie większego limitu obciążenia, które miało przynieść pożytek przewoźnikowi, działa przeciwko niemu, przyczyniając się do pogorszenia stanu nawierzchni, który staje się rzeczywistym zagrożeniem bezpieczeństwa ruchu.

Nawierzchnia drogowa nie jest niszczona przez samochody osobowe z obciążeniem osi rzędu 5 kN (0,5 T), lecz przez samochody ciężarowe. Niszczące działanie pojazdu na nawierzchnię rośnie w funkcji potęgowej obciążenia. Z powszechnie przyjmowanego prawa czwartej potęgi wynika, że przejazd jednego samochodu ciężarowego normatywnego 100 kN/oś wywiera taki wpływ na nawierzchnię, jak przejazd 160 tys. samochodów osobowych. Natomiast pojazd ciężarowy o nacisku dwukrotnie większym – 200 kN/oś – powoduje 16-krotnie większe zniszczenie nawierzchni.

Wymagania wobec ruchu drogowego – ograniczenia wobec pojazdów

Niszczenie nawierzchni i obiektów mostowych pod działaniem ruchu drogowego wymusza konieczność wprowadzenia ograniczeń pojazdów pod względem:

· masy całkowitej

· obciążenia osi

· wymiarów.

W Polsce warunki te określone są w następujących przepisach prawnych:

Prawo o ruchu drogowym - ustawa z 20 czerwca 1997 r.
Ustawa o drogach publicznych z 21 marca 1985 r.
· Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 lutego 1993 r. dotyczące wymiarów i mas pojazdów

Jednocześnie nawierzchnie dróg poszczególnych klas dostosowane są do określonego przepisami obciążenia ruchem (obciążenia osi pojazdu) zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
Przejdź na stronę główną Nowa Trybuna Opolska
Dodaj ogłoszenie