Niemal 654 tys. zł dofinansowania na usuwanie azbestu nie wykorzystał w ub.r. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu. Opolszczyzna znalazła się w gronie 7 regionów, które nie spożytkowały pieniędzy na ten cel.
Choć pula, z której nie skorzystała Opolszczyzna, nie jest najwyższa (np. w woj. kujawsko-pomorskim zostało 1,1, mln zł), to jesteśmy jedynym regionem, któremu zostało 100 proc. z przydzielonych na ubiegły rok pieniędzy.
W sumie na 15 województw, które przed rokiem miały otrzymać niemal 16 mln zł dofinansowania, zostało niewypłacone 4 mln zł. Pięć województw nie wykorzystało jeszcze puli przyznanych im w 2015 r. (opolskiego wśród nich nie ma).
- W latach 2015-2016 wojewódzkie fundusze nie wykorzystają łącznie ponad 5 mln zł. To więcej niż 20 proc. ogólnej puli przeznaczonej przez NFOŚiGW na ten ważny społecznie cel - podaje Sławomir Kmiecik, rzecznik prasowy NFOŚiGW.
Roland Spyra z WFOŚiGW w Opolu potwierdza dane narodowego funduszu, ale zaznacza, że w poprzednich latach nie było problemu z przesuwaniem pieniędzy na ten cel na kolejny rok. - Nie od nas zależy, czy uda nam się wypłacić te pieniądze w danym roku - wyjaśnia. - To gminy składają do nas wnioski na podstawie danych zebranych od mieszkańców. W programie konieczny jest 15- procentowy udział własny samorządów lub mieszkańców, a dofinansowanie (do 50 proc. z narodowego funduszu i do 35 proc. z wojewódzkiego) dotyczy usunięcia i utylizacji azbestu, a nie np. sfinansowania nowego pokrycia dachu czy elewacji.
Od 2012 r. fundusz w Opolu przeprowadził 7 naborów wniosków. Skorzystało z nich 65 opolskich gmin, którym wypłacono 1,2 mln zł. Rządowy program usuwania azbestu ma potrwać do 2032 r.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?