Opolskie powiaty i gminy chcą przejąć PKS-y

fot. Radosław Dimitrow
- Codziennie dojeżdżam PKS-em do szkoły - mówi Mariusz Drozd z Piotrówki. - Autobus to w mojej wiosce jedyna możliwość, żeby dojechać na lekcje.
- Codziennie dojeżdżam PKS-em do szkoły - mówi Mariusz Drozd z Piotrówki. - Autobus to w mojej wiosce jedyna możliwość, żeby dojechać na lekcje. fot. Radosław Dimitrow
Urząd marszałkowski w Opolu nie chciał przejąć transportowych spółek, więc biorą się do tego powiaty i gminy. Ratują w ten sposób nierentowne kursy i miejsca pracy.

Opinia

Opinia

Andrzej Kasiura, członek Zarządu Województwa Opolskiego:
- Przejęcie PKS-ów przez samorządy to dobra wiadomość. Starostowie i burmistrzowie doskonale wiedzą, gdzie autobusy powinny kursować i w jakim kierunku powinny się rozwijać transportowe przedsiębiorstwa. Zmiana właściciela to także szansa na wyremontowanie zniszczonych dworców i przystanków. Pod tym względem samorządy mają duże możliwości. Mogą np. starać się o pieniądze z UE.

To odpowiedź samorządów na plany prywatyzacji PKS-ów. Ponieważ spółki nie przynosiły zysków, dotychczasowy właściciel - Ministerstwo Skarbu Państwa - chciało je sprzedać prywatnym inwestorom. Problem w tym, że taka decyzja mogła oznaczać likwidację wielu połączeń.

- Nastawione na zysk prywatne firmy nie będą zainteresowane utrzymywaniem kursów, które dziś przynoszą straty - uważa Piotr Pośpiech, starosta kluczborski. - W ten sposób do wielu wiosek autobusy mogłyby całkowicie przestać przyjeżdżać.

Takiej sytuacji nie wyobraża sobie Mariusz Drozd z Piotrówki (pow. strzelecki), dla którego autobus to jedyna możliwość dotarcia do szkoły w Strzelcach Opolskich.

- Bo przez wieś nie kursują pociągi, a ja nie mam jeszcze prawa jazdy - tłumaczy Mariusz.

Właśnie dlatego samorządowcy uznali, że lepiej będzie, gdy PKS-y trafią pod ich skrzydła. W Nysie, Głubczycach i Kluczborku spółki mają być przejęte przez powiaty. W Strzelcach Opolskich PKS-em zajmie się gmina. Wciąż ważą się losy największego w regionie przewoźnika, czyli PKS w Opolu. Wicestarosta opolski, Krzysztof Wysdak, mówi, że powiat rozważa taką możliwość, ale najpierw chce się zapoznać z sytuacją finansową spółki.

Ta w przypadku innych PKS-ów na Opolszczyźnie jest przeciętna. Mimo że mają obroty sięgające kilkunastu milionów złotych rocznie, to ostatecznie z trudem wychodzą na zero. Są też takie spółki jak PKS Nysa, która skończy rok z 500 tys. złotych pod kreską.

Straty PKS-ów byłyby jeszcze większe, gdyby nie to, że od wielu już lat ratują się, świadcząc inne usługi: sprzedają paliwo, części samochodowe, prowadzą myjnie i stacje kontroli pojazdów.

Na przejęcie spółek przez samorządy z nadzieją patrzą związki zawodowe. PKS-y zatrudniają w regionie około 1000 osób.

- To idealne rozwiązanie - mówi Emilian Mikosz, przewodniczący związku zawodowego w Strzelcach Opolskich. - Gmina nie będzie nas "żyłować", tak jak robią to prywaciarze. Na pewno będzie się też starać zachować miejsca pracy.

Kiedy PKS-y mogłyby przejść pod skrzydła samorządów? W tej sprawie starostowie i burmistrzowie spotkają się na początku grudnia. Niektóre samorządy wysłały już do ministerstwa wniosek o przejęcie danej spółki. Wiele zależy teraz od szybkości pracy ministerstwa. To zapewnia, że zmiana właściciela nie powinna trwać dłużej niż kilka miesięcy.

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
W dniu 25.11.2009 o 12:42, czytelnik napisał:

Moim zdaniem powinni zlikwidować, całkiem PKS-y i puścić pywaciaży.Zabrać dopłaty i myslę że wtedy wszysy by odetchneli. A prywatni przewoźnicy napewno by załatali lukę. Przykład - woj. małopolskie


Ty wielki czytelniku jak bys wiecej czytał a nie słuchał pierduł to byś wiedział ze dopłaty do PKS-w dawno i nieprawda .A prywatni przewoźnicy napewno zatykają luke tylko ze wgodzinach szczytu czyli najlepsze kursu a gdzie niedzele ,swieta a niewspomne o małych wioskach tam ich niema bo sie nieopłaca,Wiec niezabieraj głosu jak niemasz zielonego pojecia.
p
państwowy

Tak i będzie obraz pełnej szczęśliwości. Prywaciarz wszędzie dojedzie, nawet pod drzwi domu podwiezie i na życzenie spod domu odbierze. Tylko czemu już teraz tego nie robi, nikt mu tego nie zabrania, czemu prywatni jeżdżą tylko na tych trasach gdzie są zyski?. "Wszyscy by wtedy odetchnęli" , tylko od czego?

c
czytelnik

Moim zdaniem powinni zlikwidować, całkiem PKS-y i puścić pywaciaży.Zabrać dopłaty i myslę że wtedy wszysy by odetchneli. A prywatni przewoźnicy napewno by załatali lukę. Przykład - woj. małopolskie

G
Gość
W dniu 25.11.2009 o 10:07, trans napisał:

Oczywiście!!Najlepiej niech przejmą PKSy gminy i powiaty. Będzie Super.Po co mają je przejmować prywatne firmy, które i tak nie dostaną żadnych dotacji na odnowienie dworców itp a urzędy owszem.Wtedy dalej bedzie taki bałagan jak jest w tej chwili, że na jednej trasie w przeciągu pół godziny jedzie 10 autobusów a później przez 5 godzin nie ma żadnego bo wydano 8 zezwoleń pks-owi a prywatnemu tylko 2 i że prywatny jest konkurencją to pks jedzie co 2 -3 min po to by prywatny przewoźnik zrezygnował całkowicie a wtedy on i tak podniesie ceny .(...)


zgadzam się z powyższa wypowiedzą.
Gminy i powiaty nie mają bladego pojęcia o usługach transportowych. To że znają potrzeby "dojazdowe" mieszkańców nie jest żadnym argumentem dla nikogo mającego choć gram mózgu. Sami będa likwidować nierentowne linie.
Tutaj chodzi tylko o stołki kierownicze w spółkach a kto tego nie widzi to jest po prostu ślepy.

Spółki powinny być przekazane samorządowi województwa albo zostać sprywatyzowane.
Zastanawiam się tylko po co redaktorzy pytają o zdanie w tej kwestii A.Kasiurę skoro to J.Sebesta jest Marszałkiem. Ale gdy przychodzi do krytykowania za cokolwiek wtedy ochoczo leca do Sebesty. jak to w końcu jest?
m
mama

Nie żartuj
Strzeleckie Wodociągi są spółką gminną , a zatrudnienie "biurowych" tak mocno wzrosło, ze juz biur brakuje.

G
Gość

Pierwszego zwolnić tego rabniętego związkowca- PIERDZISTOŁKA , NIEROBA. Bimbałeś 40 lat i widmo zagonienia cię do roboty jest jedynym powodem aktywności . Tylko pamiętaj ,ze jak gmina przejmie pks , to wam Goc tak da popalić ,ze będziesz na kolanach prosił o litość. w spółdzielni wygonił 30 leserów to i tu zrobi to samo .

t
trans

Oczywiście!!
Najlepiej niech przejmą PKSy gminy i powiaty. Będzie Super.
Po co mają je przejmować prywatne firmy, które i tak nie dostaną żadnych dotacji na odnowienie dworców itp a urzędy owszem.
Wtedy dalej bedzie taki bałagan jak jest w tej chwili, że na jednej trasie w przeciągu pół godziny jedzie 10 autobusów a później przez 5 godzin nie ma żadnego bo wydano 8 zezwoleń pks-owi a prywatnemu tylko 2 i że prywatny jest konkurencją to pks jedzie co 2 -3 min po to by prywatny przewoźnik zrezygnował całkowicie a wtedy on i tak podniesie ceny .
Dalej bedzie polityka jednego przewoźnika, który będzie sobie regulować rynek przewozowy jak jest teraz bo po co prywatni przewoźnicy po co konkurencja jeżeli może być tak, że gmina czy powiat wyda sobie zezwolenie minutę czy 5 min przed prywatnym przewoźnikiem i pozbiera mu ludzi a gdy on będzie chciał zmienić zezwolenie to albo będzie musiał czekać pół roku żeby je otrzymać tak jak jest teraz albo nie otrzyma takiego zezwolenia wogóle bo jest zagrożeniem dla PKSu.
Wg mnie jest to idiotyczny pomysł bo tak naprawdę nic się nie zmieni a za nierentowne linie będziemy nadal płacić wszyscy poprzez podatki itp tak jak jest teraz .
Po co prywatyzacja i modernizacja transportu jak może być tak jak jest teraz, że na linie gdzie potok pasażerów na 20 km wynosi 5 osób puszcza się autobus 50 osobowy na linii o długości 60 km przykład : trasa Dorodzien- Opole jeżdzą takie autobusy a w środku 5 osób.
Jest tak dlatego bo prywatnemu przewoźnikowi nikt za straty nie zapłaci i on dla 5 osób podeśle jak najmniejszy autobus lub busa a PKSowi w razie straty miasto czy gmina, starostwo oczywiscie dopłaci i tak to się kręci i bedzie tak dalej że jak PKS przejmie gmina czy powiat dalej nie będzie nowych połączeń a nieekonomiczne zimne i śmierdzące autosany bedą się kulać 40km/h dalej. pozdrawiam i mam nadzieje że w końcu ktoś się za ten kołchoz weźmie.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3