Te środki „schodzą”, dlatego uważamy, że inicjatywa była potrzebna – mówi Elżbieta Bekier, pedagog w Szkole Podstawowej nr 2 w Głuchołazach, gdzie skrzyneczkę powieszono wiosną 2021 roku. - Dziewczęta mówią, że niejednokrotnie są zaskoczone menstruacją i taka skrzyneczka, to dla nich wybawienie. Rzadko, ale zdarza się, że dziewczęta nie mają funduszy na takie środki, a wtedy ratują się papierem toaletowym, czy chusteczkami higienicznymi.
Głuchołaska szkoła nr 2 została zakwalifikowana do udziału w programie pilotażowym „Podpaski w szkole dla każdej dziewczyny” prowadzonym wspólnie przez sieć Rossmann i Kulczyk Foundation.
W ramach programu otrzyma środki do higieny oraz publikacje edukacyjne o menstruacji.
W Głuchołazach skrzyneczki wiszą już też w bibliotece publicznej, w Centrum Kultury, w szkole podstawowej nr 1.
W gminie Gogolin czy Kędzierzynie Koźlu władze zapowiedziały, że środki higieniczne dla pań pojawią się we wszystkich toaletach gminnych obiektów publicznych oraz w szkołach.
- Wiedza dziewcząt w tym zakresie nie zawsze jest pełna, rzetelna i nie zawsze są przygotowane na tę sytuację – mówi Elżbieta Bekier. - Nie chodzi tu tylko o środki higieniczne, ale o ich stan emocjonalny i przygotowanie psychiczne. Widzimy, że jest potrzeba edukacji w tym zakresie. Mamy nadzieję, że nasze działania sprawią, że menstruacja przestanie być tematem wstydliwym i przemilczanym i stanie się neutralnym tematem rozmów.
Akcję wieszania w damskich toaletach różowych skrzyneczek z artykułami higienicznymi na wypadek miesiączki, czyli z tamponami i podpaskami, rozpoczęła w Polsce fundacja Różowa Skrzyneczka. Pierwsza taka skrzyneczka zawisła w 2019 roku we Wrocławiu, w budynku Centrum praw Kobiet. Obecnie fundacja szacuje że jest ich ok. 1,5 tysiąca. W samych szkołach ok. 1,2 tysiąca.
Przeprowadzone w lutym 2020 roku badania opinii społecznej na zlecenie Kulczyk Fondation wykazały, że ok. 20 procent kobiet okresowo nie ma pieniędzy na zakup potrzebnych środków higieny osobistej. W grupie osób o najniższych dochodach (poniżej 800 złotych miesięcznie) 40 procent kobiet przyznało, że musiały rezygnować z zakupu podpasek, aby kupić inne ważne produkty dla domu. Miesiączka pozostaje też w prawie połowie rodzin tematem, który nie jest poruszany otwarcie w domu. Ok. 30 procent kobiet potwierdziło, że w momencie pierwszej menstruacji brakowało im wiedzy o fizjologii swojego organizmu.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?