Nadal trwają prace na przywróceniem działania e-usług oraz stron internetowych Pz.gov.pl, Epuap.gov.pl oraz Cepik.gov.pl - podano w komunikacie o godzinie 13.11.
Systemy informatyczne "padły" nad ranem. W urzędach w całej Polsce nie można było ani zarejestrować samochodu, ani zgłosić urodzenia dziecka, ani załatwić żadnej innej sprawy, bo większość wiąże się z koniecznością połączenia się z bazami internetowymi.
- Pracę rozpoczęliśmy dziś o 7.30, a już 15 - 20 minut później przestał działać Cepik - informowała Edyta Nowak, po naczelnika Wydziału Komunikacji w strzeleckim starostwie. - Odesłaliśmy około 15 osób, które chciały załatwić dziś u nas sprawę. Potem petenci przestali przychodzić. Teraz (ok. godz. 13.30 - red.) powoli odzyskujemy dostęp.
Także rzeczniczka prezydenta Opola podała, że po godzinie 13.00 urzędnicy zaczęli odzyskiwać dostęp do baz danych. - To nie jest jeszcze normalny tryb pracy, ale dużo lepiej niż przed południem - komentowała Katarzyna Oborska-Marciniak.
AKTUALIZACJA
Awaria systemów została usunięta. Wszystkie systemy dziedzinowe i serwisy www oraz e-usługi działają prawidłowo. Działanie serwisu Obywatel.gov.pl oraz e-usług dla obywateli zostało przywrócone - poinformowało po godzinie 14:00 Ministerstwo Cyfryzacji.
Systemy informatyczne (obywatel.gov.pl, pz.gov.pl, cepik.gov.pl, epuap.gov.pl, System Rejestrów Państwowych, CEPiK i ePUAP) „padły” nad ranem.
Urzędnikom obsługującym strony najważniejszych serwisów informatycznych do komunikacji obywateli z administracją państwową na ekranach komputerów pojawiały się komunikaty: „Błąd wczytywania strony” .
- Od rana mamy awarię Systemu Rejestrów Państwowych. W Centralnym Ośrodku Informatyki działa sztab kryzysowy, który stara się ja możliwie jak najszybciej usunąć - mówił money.pl Karol Manys, rzecznik prasowy Ministerstwa Cyfryzacji. Rzecznik Centralnego Ośrodka Informatyki Igor Ryciak zapewniał, że zgromadzone w systemach dane są „całkowicie bezpieczne”.
Co to jest System Rejestrów Państwowych (SRP)
Połączył najważniejsze polskie rejestry: PESEL, Rejestr Dowodów Osobistych, Rejestr Stanu Cywilnego, System Odznaczeń Państwowych, Centralny Rejestr Sprzeciwów.
Pozawala odzyskać odpisy aktów stanu cywilnego (urodzenia, zgonu czy małżeństwa) w najbliższym urzędu stanu cywilnego.
Komunikacja pomiędzy rejestrem PESEL a Rejestrem Stanu Cywilnego pozwala przy okazji sporządzenia aktu urodzenia dla dziecka, zameldować je oraz nadać mu numer PESEL. Wszystko dzieje się w jednym okienku w trakcie tej samej wizyty.
SRP ułatwia również ubieganie się o dowód osobisty. O wydanie dowodu osobistego możemy zwrócić się do organu dowolnej gminy/miasta w kraju – niezwiązanego z naszym miejscem zameldowania czy zamieszkania. Co więcej, o wydanie dowodu możemy się elektronicznie, a do urzędu udamy się po odbiór dokumentu. Również utratę lub uszkodzenie dowodu możemy zgłosić w organie dowolnej gminy.
Zmiana sposobu prowadzenia ewidencji ludności umożliwiła jednoczesne wymeldowanie z dotychczasowego adresu w trakcie czynności zameldowania pod nowym adresem.
Możemy też dziś, dzięki SRP, zgłosić wymeldowanie i wyjazd za granicę w formie elektronicznej – warunkiem jest posiadanie Profilu Zaufanego lub podpisu kwalifikowanego.
Co to jest CEPiK
CEPiK, czyli Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, łączy w sobie dwie ewidencje:
• centralną ewidencję pojazdów (CEP),
• centralną ewidencję kierowców (CEK).
CEPiK integruje dane pochodzące z różnych źródeł, zapewnia wsparcie dla:
• procesów związanych z rejestracją pojazdów i wydawaniem dokumentów potwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami,
• procesów związanych z przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów,
• działań organów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo państwa i obywateli.
System ma za zadanie ograniczyć negatywne zjawiska społeczne w obrocie pojazdami, a także upowszechnić dostęp do własnych danych oraz danych o posiadanych pojazdach i dokumentach.
CEPiK udostępnia też usługi elektroniczne, które ułatwią obywatelom dostęp do własnych danych oraz danych o posiadanych pojazdach, posiadanych dokumentach i uprawnieniach do kierowania pojazdami, danych o wykroczeniach lub przestępstwach i przypisanych im punktach. Dostępne będą również usługi powszechne w zakresie CEP, które po podaniu określonego zestawu danych wejściowych udostępnią dane techniczne pojazdu, informacje przeprowadzonych badaniach technicznych wraz z odnotowanym w ich trakcie odczytem stanu licznika przebiegu pojazdu oraz obowiązkowym ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej (OC).
Co to jest ePUAP
ePUAP (elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) to ogólnopolska platforma teleinformatyczna, która umożliwia komunikację obywateli i przedsiębiorców z podmiotami publicznymi. Pozwala również komunikować się podmiotom administracji publicznej pomiędzy sobą.
Dzięki ePUAP możesz wysłać pismo albo przesłać dokumenty do urzędu bez konieczności odwiedzania jego siedziby. Możesz założyć Profil Zaufany, za jego pomocą podpisywać swoją korespondencję — nie musisz w każdym przypadku używać papieru do komunikacji z urzędem.
OPOLSKIE INFO - 8.06.2018