To pilotażowa usługa Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości dla małych i średnich przedsiębiorstw, których w Polsce i na Opolszczyźnie jest najwięcej.
Zobacz: Pomoc dla opolskich młodych firm. Wszystko w jednym miejscu
Na czym polega pomoc asystenta?
- Etap I - diagnoza potrzeb biznesowych (szczegółowy wywiad z klientem, analiza dokumentów oraz wskazanie metod rozwiązania zdiagnozowanych potrzeb).
- Etap II - wsparcie doradcze w zakresie zidentyfikowanych w etapie I potrzeb.
Ponieważ projekt jest dofinansowany z publicznych pieniędzy, firmy biorące w nim udział muszą ponieść koszt w wysokości 120 zł.
Na Opolszczyźnie z takiej usługi można skorzystać w Stowarzyszeniu Promocja Przedsiębiorczości.
- Naszą pomoc kierujemy zwłaszcza do mikroprzedsiębiorstw. Choć te najmniejsze firmy wytwarzają aż 30% Produktu Krajowego Brutto, to zajmują się głównie handlem oraz naprawami i mają dość niewielki udział w eksporcie (zaledwie 15%) – mówi Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP.
- Najważniejszą jednak bolączką mikroprzedsiębiorstw jest krótka egzystencja (na rynku co czwarta firma mikro upada po 1 roku) oraz trudność rozwoju. W efekcie, mikroprzedsiębiorstwa bardzo rzadko przekształcają się w małe lub średnie firmy. Chcemy pomóc im pokonać hamujące ich rozwój bariery tak, aby zachęcić ich do dalszego rozwoju - podkreśla.
Zobacz: Własna firma. Będą pożyczki zamiast dotacji
Z innych badań wynika, że mikroprzedsiębiorca działa wg zasady „tu i teraz”:
- zaspokaja głównie rynek lokalny starając się ustabilizować na nim swoją pozycję,
- niechętnie podejmuje ryzyko finansowania zewnętrznego,
- nie planuje działań inwestycyjnych i nie nawiązuje współpracy z instytucjami zewnętrznymi (choćby szkoleniowymi czy finansowymi), aby swą sytuację poprawić.
W czym pomoże asystent
Doradztwo i konsultacje dotyczą czterech podstawowych obszarów działalności firmy:
- spełnianie wymogów formalno-prawnych dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej (wywiązywanie się z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy, w tym składanie dokumentów do ZUS i Urzędu Skarbowego);
- marketing przedsiębiorstwa (przygotowanie strategii marketingowej, analizy SWOT, analizy wpływu czynników zewnętrznych i wewnętrznych na pozycję strategiczną firmy itp.)
- organizacja przedsiębiorstwa (organizacja pracy, zarządzenie czasem, dobór personelu, podział obowiązków i odpowiedzialności itp.)
- finanse przedsiębiorstwa (opracowanie kosztorysu przedsięwzięcia, zarządzanie kapitałem obrotowym, pozyskiwanie źródeł finansowania, postępowanie w przypadku zagrożenia "zatorem płatniczym", wypowiedzenie umowy kredytowej przez bank itd.)
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?