Opolszczyzna dostała pięć milionów złotych na remont zabytków

Jarosław Staśkiewicz
Jarosław Staśkiewicz
Na 300 tysięcy złotych dotacji z Ministerstwa Kultury może liczyć zamek w Niemodlinie. Archiwum
Za te pieniądze będą remontowane obwarowania, kościoły, zamki, pałace i ratusze. Potrzeby były jednak wielokrotnie większe.

Dziedzictwo kulturowe, czyli program ministerstwa kultury, to jedno z najpoważniejszych źródeł pomocy dla właścicieli zabytków, którzy remontują swoje obiekty. Nic dziwnego, że o pieniądze starało się ponad 1700 różnych podmiotów z całej Polski: samorządów, parafii i prywatnych właścicieli.

Funduszy ministrowi starczyło jedynie dla około 400 z nich, a i tak przyznane dotacje są najczęściej mocno obniżone w stosunku do potrzeb.

Tak jest m.in. w przypadku opolskiej katedry, na której remont parafia otrzymała 400 tysięcy złotych, podczas gdy wnioskowała o kilkakrotnie wyższą kwotę. Kwotę obniżono, mimo że opolski wniosek został oceniony bardzo wysoko i znalazł się na 20. miejscu listy rankingowej.

Mimo niższej kwoty nikt nie myśli o zaprzestaniu prac przy trwającym obecnie remoncie prezbiterium.

- Będziemy zabiegać o pieniądze unijne za pośrednictwem urzędu marszałkowskiego, jak i o pieniądze transgraniczne we współpracy z urzędem wojewódzkim - zapowiedział ks. Waldemar Klinger, pełnomocnik biskupa opolskiego ds. remontu katedry.
Znacznie mniejszą dotację od oczekiwanej dostał też na remont ratusza Brzeg, dla którego było to kolejne podejście do ministerialnego programu. Zamiast 750 tysięcy z Warszawy wpłynie tylko 200 tys. zł.

- Kwota może nas nie w pełni satysfakcjonuje, ale w kolejnych latach będziemy czynili starania o jej sukcesywne zwiększenie, bowiem do trzech lat istnieje możliwość ubiegania się o zwrot części poniesionych nakładów - zapowiada burmistrz Jerzy Wrębiak.

Miasto chce w pierwszej kolejności wyremontować dach ratusza oraz hełm ratuszowej wieży.

Również w etapach prowadzone są prace przy restauracji miejskich obwarowań w Byczynie.

- Każda złotówka jest ważna, a ten remont staramy się robić drobnymi kroczkami, w miarę naszych możliwości - mówi z kolei Robert Świerczek, burmistrz Byczyny, która w tym roku otrzyma 250 tys. zł.

Co ważne, to już kolejna dotacja z tego samego programu, po którą sięgnął byczyński samorząd.

- Całość prac kosztowałaby około 30 mln złotych i nikt nam nie da jednorazowo takich pieniędzy, tym bardziej że sami nie mielibyśmy funduszy na wkład własny - dodaje burmistrz Świerczek.
W tym roku Byczyna planuje wykonać wzmocnienie gruntu przy baszcie piaskowej, a prace mają kosztować 800 tys. zł.

Wśród wniosków, którym ministerstwo przyznało pieniądze, doliczyliśmy się łącznie 18 zabytków z regionu, a suma dotacji powinna wynieść nieco ponad 5 mln złotych.

Na pieniądze mogą też liczyć m.in.: nyska bazylika (700 tys. zł na ostatni etap wymiany dachu), parafia ewangelicka w Pokoju (90 tys. na renowację prospektu organowego w kościele Zofii), gmina Głogówek (600 tys. zł na remont dachu i kolejne prace w średniowiecznym zamku), spółka Centrum (300 tysięcy na prace zabezpieczające zamek w Niemodlinie) czy klasztor w Czarnowąsach (również 300 tys. zł).

Niestety, przepadły wnioski m.in. parafii w Małujowicach, która planowała kontynuację robót w świątyni słynącej z bezcennych średniowiecznych polichromii, czy opolskiego klasztoru Franciszkanów. Te projekty uzyskały w konkursie blisko 80 punktów, ale ministerstwo kultury, ze względu na ogromną liczbę chętnych, podwyższyło z 70 do 80 punktów granicę, od której przyznawało dotację.

Lista rankingowa opublikowana na stronach MKiDN nie jest jeszcze ostateczna, wnioskodawcy mają czas do piątku na składanie odwołań. Jak pokazała jednak praktyka z poprzednich lat, o ile nie doszło do oczywistych pomyłek przy ocenie wniosków, szanse na zmianę punktacji i uzyskanie dotacji są już niewielkie.

Wideo

Komentarze 18

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

j
januszeg

Ochrona zabytkow?ochrona kosciolow chyba!!!Palace,dworki niszczeja,a koscioly kwitna,odnawianie koscielnej wlasnoci za panstwowe pieniadze to najwieksza glupota jaka moze byc,no ale w katolandzie tak juz jest

g
gość

Rzeczywiście, trochę za mało pieniędzy przeznaczono na zabytki świeckie. Jest tyle pałaców, dworków i starych kamienic, które wymagają remontu.

G
Gość
W dniu 04.03.2016 o 09:51, Gość napisał:

Skoro państwo ma łożyć na takie obiekty a KK widać chyba nie stać na ich remonty i być może i na bieżące utrzymanie - to chyba nic nie powinno stać na przeszkodzie, żeby np ono mogło je w ramach jakiegoś tam "porozumienia" po prostu przejąć od KK. Wtedy by się remontowało i utrzymywało je za swoje/nasze a ludzie tam zatrudnieni mogliby pracować i płacić podatki, ubezpieczenia itp tak jak my wszyscy. Czyż nie? Myślę, że wtedy byłoby przynajmniej o 90% mniej takiego jazgotu jaki teraz jest.

zgadzam się ze wszystkim, z wyjątkiem uzasadnionego w tym przypadku

jazgotu ;)

G
Gość

Skoro państwo ma łożyć na takie obiekty a KK widać chyba nie stać na ich remonty i być może i na bieżące utrzymanie - to chyba nic nie powinno stać na przeszkodzie, żeby np ono mogło je w ramach jakiegoś tam "porozumienia" po prostu przejąć od KK. Wtedy by się remontowało i utrzymywało je za swoje/nasze a ludzie tam zatrudnieni mogliby pracować i płacić podatki, ubezpieczenia itp tak jak my wszyscy. Czyż nie? Myślę, że wtedy byłoby przynajmniej o 90% mniej takiego jazgotu jaki teraz jest.

:)
W dniu 02.03.2016 o 18:57, ANDRZEJ napisał:

W SZKOLE PODSTAWOWEJ I ŚREDNIEJ UCZONO O TYM,CZYM JEST HISTORIA SZTUKI I KTO JĄ TWORZYŁ-KOŚCIÓŁ BYŁ TYM,KTÓRY WIÓDŁ PRYM W TEJ MATERII,KOMUNA SPUSTOSZYŁA MÓZGI PSEŁDOINTELIGENOM,KTÓRZY ZNAJĄ SIĘ NA WSZYSTKIM,NIESTETY W GROBACH PRZEWRACAJĄ SIĘ NASI PROTOPLAŚCI.........REMONTUJMY BLOKOWISKA.......BRAK SŁÓW

Pseudointeligenci chcieliby Cię pouczyć odnośnie ortografii i netykiety.
PS.
A z jakich środków Koścìół to finansował i był mesenasem, kto za to płacił, skąd pieniądze. Może by zapytać ojca dyrektora.
A
ANDRZEJ
W dniu 02.03.2016 o 14:52, Gość napisał:

Ale fanzolisz ! Jakim mecenasem sztuki ? Mecenas sztuki po seminarium ??? I po jakich sobie, chyba po otumanionych darczyńcach albo z przekrętów. Kler NIE pracuje ! Kler wciska ciemnotę. Nie mogę już słuchać i patrzeć jak rozkradają Polskę. Ze też nie mogliśmy mieć Rządu który by pogonił pieszo do watykanu tych darmozjadów. Tyle biednych rodzin a dla tych zboków i nierobów pieniądze płyną szerokim strumieniem.

W SZKOLE PODSTAWOWEJ I ŚREDNIEJ UCZONO O TYM,CZYM JEST HISTORIA SZTUKI I KTO JĄ TWORZYŁ-KOŚCIÓŁ BYŁ TYM,KTÓRY WIÓDŁ PRYM W TEJ MATERII,KOMUNA SPUSTOSZYŁA MÓZGI PSEŁDOINTELIGENOM,KTÓRZY ZNAJĄ SIĘ NA WSZYSTKIM,NIESTETY W GROBACH PRZEWRACAJĄ SIĘ NASI PROTOPLAŚCI.........REMONTUJMY BLOKOWISKA.......BRAK SŁÓW

G
Gość

Rząd i budżet to nie jest studnia bez dna... 400 tys. dla katedry opolskiej to i tak dużo.

t
toja
W dniu 02.03.2016 o 15:27, Tomek napisał:

Argument z du... Ja jestem katolikiem i chodze do kosciola, a nie popieram rozkradania polski przez czarna mafie

To nie był żaden agrunent za czy przeciw, przedstawiłem pewien punkt widzenia. Twój  argument " jestem katolikiem..." jest jeszcze bardziej do d...y. MNie nie chodzi o kler a o "Dobro Narodowe" którym szczycimy się na całym świecie,cały świat dba o swoje dobra narodowy czy tak?Nyska Bazylika ma szansę wpisania na listę Dziedzictwa Swiatowego "UNESCO- mówi ci to coś?Czy dalej patrzysz jednowymiarowo?

T
Tomek
W dniu 02.03.2016 o 15:13, toja napisał:

Dlaczego takie zacietrzewienie i obużenie??? Katolicy w Polsce stanowią 85-90% społeczeństwa, można przyjąć ,że 85-90% wpływów do budżetu to podatki wpłacane przez katolików. Część katolików też sie nie zgadza na wydatki typu -ochrona wszelkiej maści marszów i demonstracji przeciw homofobii etc. jak i dotacji fundacji Nowickie itp.A to też się dzieje i jakoś niezadowolenia nie widać!!! Ale gdy piszący nie rozumieją co jest " Dziedzictwem Narodowym i Kulturowym" to żadne argumenty takim "fachowcom" nie przemówią- są ślepi głusi i ograniczeni!


Argument z du... Ja jestem katolikiem i chodze do kosciola, a nie popieram rozkradania polski przez czarna mafie
t
toja

Dlaczego takie zacietrzewienie i obużenie??? Katolicy w Polsce stanowią 85-90% społeczeństwa, można przyjąć ,że 85-90% wpływów do budżetu to podatki wpłacane przez katolików. Część katolików też sie nie zgadza na wydatki typu -ochrona wszelkiej maści marszów i demonstracji przeciw homofobii etc. jak i dotacji  fundacji Nowickie itp.A to też się dzieje i jakoś niezadowolenia nie widać!!! Ale gdy  piszący nie rozumieją co jest " Dziedzictwem Narodowym i Kulturowym" to żadne argumenty takim "fachowcom" nie przemówią- są ślepi głusi i ograniczeni!

G
Gość
W dniu 02.03.2016 o 14:40, Gość napisał:

Kościół przez wieki był największym mecenasem sztuki, więc nic dziwnego, że pozostawił po sobie najwięcej najstarszych dzieł, wymagających dzisiaj konserwacji.

Ale fanzolisz ! Jakim mecenasem sztuki ? Mecenas sztuki po seminarium ??? I po jakich sobie, chyba po otumanionych darczyńcach albo z przekrętów. Kler NIE pracuje ! Kler wciska ciemnotę. Nie mogę już słuchać i patrzeć jak rozkradają Polskę. Ze też nie mogliśmy mieć Rządu który by pogonił pieszo do watykanu tych darmozjadów. Tyle biednych rodzin a dla tych zboków i nierobów pieniądze płyną szerokim strumieniem.

G
Gość

Kościół przez wieki był największym mecenasem sztuki, więc nic dziwnego, że pozostawił po sobie najwięcej najstarszych dzieł, wymagających dzisiaj konserwacji.

T
Tomek

To nie torun aby dostawac pelne dotacje z pis

r
ruda

To ,że jakieś drobne kwoty s przeznaczane na inne obiekty niż kościelne ,to tylko przykrywka .

W rzeczywistości gro funduszy zgarnia rzymska mafia . Tym sposobem fundusze , które powinny być przeznaczane na rozwój i wiele innych potrzeb , są kolejną dotacją Watykańczyków .

G
Gość

To ,że jakieś drobne kwoty s przeznaczane na inne obiekty niż kościelne ,to tylko przykrywka .

W rzeczywistości gro funduszy zgarnia rzymska mafia . Tym sposobem fundusze , które powinny być przeznaczane na rozwój i wiele innych potrzeb , są kolejną dotacją Watykańczyków .

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3