Opolszczyzna > Dziesiąty szynobus za 8,5 mln zł

Edyta Hanszke ehanszke@nto.pl
W sumie urząd marszałkowski wydał na 11 szynobusow 80 mln zł.
W sumie urząd marszałkowski wydał na 11 szynobusow 80 mln zł.
Udostępnij:
Kosztował 8,5 mln zł. Wyjedzie na opolskie trasy w tym miesiącu. Jest w nim 140 miejsc siedzących, a drugie tyle pasażerów zmieści się na stojąco.

Zainstalowano w nim rampy wjazdowe dla osób niepełnosprawnych na wózkach i przystosowano dla nich toalety. WC jest wyposażone nawet w przewijak dla niemowląt.

Do tego w szynobusie są miejsca na rowery i wózki oraz monitory i głośniki.

Te ostatnie mają służyć do informowania podróżnych, do jakiej stacji zbliżają się, gdzie mogą się na niej przesiąść, o zmianach w rozkładzie jazdy, a także do reklamowania regionu, np. filmami o urokach Opolszczyzny.

Nowy szynobus pojawi się na trasach, na których nie ma trakcji elektrycznej: Nysa - Opole, Nysa - Brzeg, Opole - Kluczbork i Nysa - Kluczbork.

Wyprodukowała go firma z Nowego Sącza.

To dziesiąty taki pojazd kupiony przez nasze województwo od 2004 r. i przekazany do użytku spółce Przewozy Regionalne.

Kolejny ma trafić do nas do końca kwietnia br. i będzie to ostatni z zaplanowanych zakupów.

W sumie urząd marszałkowski wydał na nie 80 mln zł.

- Jesienią ubiegłego roku kupiliśmy jeszcze cztery używane elektryczne jednostki trakcyjne za 5,5 mln zł - mówi Bartłomiej Horaczuk, zastępca dyrektora departamentu infrastruktury i gospodarki opolskiego urzędu marszałkowskiego.

W tym roku na przewozy kolejowe z budżetu województwa zostanie przeznaczone 45 mln zł, w tym 8 mln zł na remonty jednostek elektrycznych. - Sądzimy, że wystarczy to na odnowienie 5-5 składów, bo jedna naprawa kosztuje od 1 do 3 mln zł zależnie od zakresu - mówi Bartłomiej Horaczuk.

Samorząd dopłaca przewoźnikowi po 13 zł do kilometra. Dotacja wystarcza na obsługę 3,5 mln km rocznie. Codziennie na Opolszczyźnie uruchamiane są 243 pociągi obsługujące trasy regionalne, a jeździ nimi 8 mln pasażerów rocznie.

Zdaniem przedstawiciela urzędu marszałkowskiego tabor kolejowy w naszym regionie mamy już niezły. Gorzej sytuacja wygląda z torami, ale na to władze regionalne nie mają bezpośredniego wpływu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Nowa Trybuna Opolska
Dodaj ogłoszenie