Opolszczyzna może mieć swoją nowoczesną kolej?

Radosław Dimitrow
Radosław Dimitrow
Z powodu chaosu w Kolejach Śląskich ucierpieli też Opolanie, najbardziej – pasażerowie odjeżdżający ze stacji w Strzelcach Opolskich i Kędzierzynie-Koźlu. Marzli na dworcach, nie mogąc się doczekać spóźnionych lub odwołanych pociągów.
Z powodu chaosu w Kolejach Śląskich ucierpieli też Opolanie, najbardziej – pasażerowie odjeżdżający ze stacji w Strzelcach Opolskich i Kędzierzynie-Koźlu. Marzli na dworcach, nie mogąc się doczekać spóźnionych lub odwołanych pociągów. Radosław Dimitrow
Opolszczyzna może mieć swoją nowoczesną kolej, chociaż stworzenie takiej nie jest łatwe, czego dowiodła kompromitacja na Śląsku - przekonują samorządowcy i kolejarze.

Przed 9 grudnia, czyli datą "katastrofy Kolei Śląskich", wielu samorządowców i kolejarzy mówiło tak: - Jeżeli na Śląsku uda się stworzyć w całości samorządową kolej, będzie to początek końca Przewozów Regionalnych. W wielu województwach marszałkowie pójdą tym śladem.

"Katastrofa..." pokazała jednak, że robienie samorządowej kolei jest piekielnie trudne, a najmniejszy błąd może się skończyć chaosem.

Z tym, że na Śląsku - jak twierdzą opolscy kolejarze - zrobiono nie jeden, nie dwa, ale dziesiątki błędów. - Kiedy już się tam wszystko posypało, staliśmy po spokojniejszej stronie i bezradnie tylko patrzyliśmy na ten chaos - mówi jeden z kolejarzy z Opolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych.

Całe to nieszczęście wydarzyło się w czasie, kiedy najgłośniej od lat mówi się o likwidacji Przewozów Regionalnych i tworzeniu przez samorządy swoich przewoźników. - Wszyscy już wiedzą, że jeśli to robić, to tylko łagodnie, jak choćby na Dolnym Śląsku - mówią sami kolejarze.

O zmianach na torach mówi się ostatnio bardzo głośno. W Sejmie wzmożono prace nad stworzeniem ustawy umożliwiającej likwidację spółki Przewozy Regionalne (powstała ona w oparciu o ustawę i tylko w ten sam sposób może zostać zlikwidowana), a samorządowcy coraz głośniej twierdzili, że jest ona biznesowym trupem i jej dofinansowywanie mija się z celem.

Najdalej poszedł marszałek województwa śląskiego Adam Matusiewicz. W czerwcu 2012 roku zdecydował, że powierzy transport kolejowy stworzonej przez siebie spółce Koleje Śląskie i dziękuje Przewozom. Jak to się skończyło, wiedzą wszyscy w kraju.

- Według naszych kolejarzy, na Śląsku - w imię rewolucji - złamano zbyt wiele zasad, które obowiązują na torach. Najpierw kupowano tam tabor przeróżnego typu i na ostatnią chwilę - tłumaczy jeden z kolejarzy. - Pracownicy spółki wcześniej go nie znali. W efekcie mała awaria, którą doświadczony maszynista mógłby sam usunąć, "uziemiała" pociąg na cały dzień...

Kolejny grzech to zła organizacja rozkładu. Np. pociągom, które miały przyjeżdżać na Opolszczyznę, założono w rozkładzie siedmiominutowy postój na stacji.

- To byłoby możliwe, gdyby np. do Strzelec Opolskich przyjeżdżały szynobusy - mówią kolejarze. - Jednak u nas pojawiły się składy z wagonami. Trzeba więc było na stacji odpiąć lokomotywę i przetoczyć ją na drugi koniec pociągu. To była wielka strata czasu.

Błędy z każdym dniem się mnożyły: brakowało komunikacji z drużynami konduktorskimi, bo spółka nie zaopatrzyła swoich pracowników w telefony komórkowe. Dochodziło nawet do kuriozalnych sytuacji, gdy jeden pociąg składał się z tzw. byka, czyli potężnej lokomotywy towarowej i zwykłego wagonu.

W efekcie szefowie spółki Koleje Śląskie zostali odwołani, a marszałek Matusiewicz podał się do dymisji.

Ta klęska nie oznacza, że na Opolszczyźnie nie ma szans na nowoczesną kolej. - Na pewno prace nad likwidacją Przewozów Regionalnych trochę się opóźnią - uważa Piotr Wach, opolski senator PO.

- Ale nie zostaną zatrzymane, bo spółka z tak kolosalnym długiem nie poradzi sobie. Powinno u nas powstać coś na kształt kompanii przewozowej, w której udziały miałyby województwa śląskie, opolskie i dolnośląskie.
O stworzeniu takiej kompanii mówił przed 9 grudnia nto także wicemarszałek Tomasz Kostuś. Takie rozwiązanie mogłaby wesprzeć także opozycja w sejmiku. Jerzy Czerwiński, radny wojewódzki PiS, twierdzi, że dla naszej kolei widzi dwa rozwiązania: - Albo wspólna spółka z województwami sąsiednimi, albo większy udział państwa przy tworzeniu narodowego przewoźnika. To drugie rozwiązanie podoba mi się nawet bardziej.

Jedno jest jednak pewne. Zmiany muszą być wprowadzane ostrożnie i z dużym wyprzedzeniem. - Nie widzę możliwości, by na szybko zastępować Przewozy Regionalne - przestrzega Bartłomiej Horaczuk, zastępca dyrektora departamentu infrastruktury i gospodarki w opolskim urzędzie marszałkowskim.

- W województwie kujawsko-pomorskim w styczniu rozstrzygnięty zostanie przetarg na usługi przewozowe w 2014 roku. Robi się to po to, aby przewoźnik miał co najmniej rok na przygotowanie się do nowego zadania. To pokazuje, że nie należy iść przykładem śląskim, a każda zmiana musi być przemyślana.

Sami kolejarze wskazują, że teraz obowiązujący może być model dolnośląski. - Tamtejsze koleje samorządowe powoli przejmują połączenia obsługiwane przez Przewozy Regionalne. - To ewolucja, a nie rewolucja jak na Śląsku - mówi Paweł Lasowski, szef Związku Zawodowego Maszynistów w opolskim zakładzie. - U nas można taką spółkę tworzyć w oparciu o pracowników PR.

Sylwester Brząkała, dyrektor opolskiego zakładu PR, uważa, że kolej regionalna może być nowocześniejsza.

- My zaczęliśmy działalność z tak gigantycznym długiem, że nie mieliśmy nawet szans na wielkie inwestowanie - tłumaczy. - Pieniądze zamiast na tabor szły na obsługę tego długu. Marszałkowie, nasi właściciele, muszą jednak zdecydować, jaką chcą mieć kolej. Bo może się okazać, że tworzenie nowej wcale nie jest bardziej opłacalne.

Co ciekawe, same PR mają szanse na wyjście z finansowego dołka, bo firma domaga się od Skarbu Państwa zwrotu około 700 mln zł zaległości. - Z tymi pieniędzmi PR mogą być już konkurencyjne - uważa jeden z urzędników zajmujących się transportem.

Na pewno jednak na Opolszczyźnie do 2015 roku działać będą Przewozy Regionalne. Do tego czasu mają bowiem podpisaną umowę z zarządem województwa.

Wideo

Komentarze 46

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
gość

Zapewne kiedy na dobre zabraknie pieniążków- władza tego tworu postanowiła siedzieć do końca choćby na popiele - koszt tej biurokracji rośnie, ilość ludzi poniżej miliona. W referendum powinno dla każdej miejscowości być pytanie z 2 odpowiedziami Wrocław lub Katowice, dlatego, że śląscy nieudacznicy chcą przejąć większość bez żadnej dyskusji , bo potrzebują kasę na czarną dziurę i spłatę kolejowego eksperymentu - tak tą kpinę będą spłacać 2 najbliższe lata. Pomijając awersję do Wrocławia- tam i tak łatwiej się będzie można dogadać niż w tym skłóconym śląskim titanicu, pierwsza wyrwa- Tychy nie do uszczelnienia już jest.

k
kolejarz

Jestem za zlikwidowaniem wojewodztwa opolskiego i opolskich przewozow regionalnych- dzieci w zerowce potrafia zrobic porzadny rozklad jadzdy-kiedy bedzie referendum w sprawie lokwidacji wojewodztwa?

G
Gość

Mam pytanie do kolejarzy:

Czemu kiedy w 2012 roku wojsko jedzie pociągiem na ćwiczenia, to wagony w tym pociągu są towarowe, a kiedy wojsko w 1939 roku jechało pociągami na wschód (do ZSRR), to wagony były bydlęce? Z czego wynika ta różnica?

w
władysław

A teraz są nieumyte wagony, cuchnące siedzenia, pluskwy które opanowały pociągi, podwyżki, likwidacje !
Z czym wy chcecie do ludzi ... Śmieszne !

s
sara

Po co nam kolej skoro niedługo województwo opolskie nie będzie istniało... Zlikwidują je nasi politycy z PO !

j
ja nie zostaję
Współczuję wam opolanie że macie takie władze, które o was nie dbają tylko o siebie i swoje brzuchy ...

Niestety i chcą żeby tu ludzie płacili podatki ... Tylko na co skoro jest coraz gorzej ...
k
kowalczyk

Współczuję wam opolanie że macie takie władze, które o was nie dbają tylko o siebie i swoje brzuchy ...

J
JaN46
Kolejny odcinek - opolskich iluzji - "własna kolej", a tu pach - zamknięcie 3 linii. W jakim Wy świecie żyjecie- całą kasę przeżera opolska administracja, tak samo pewnie rozbudowana jak w 4 razy większych województwach i to jest prawdziwy powód tej sytuacji. A będzie jeszcze gorzej, bo Ci Państwo przecież siebie nie zlikwidują, najpierw utrudnią życie ludziom z ościennych powiatów, bo przecież są ich zakładnikami, a jak będą jakieś protesty opowiedzą jakąś bajkę na dobranoc w swojej opolskiej telewizyjce. Pod Grodkowem już są miejscowości bez jakiejkolwiek komunikacji.

Krajem rządzą historycy, więc nie dziwota, że marzą o udzielnych księstwach, dzielnicach. A każde z nich, takie malutkie państewko musi przecież posiadać własne, oddzielne geszefty. Jak one są (czy też będą) zorganizowane i czy to się opłaca, to inna bajka. Jeszcze trochę i powstaną kolejne absurdy, jakieś nowe byty, np. własne służby porządkowe, może nawet własne oddziały wojskowe.
Widać, wylęgarnie idiotycznych pomysłów i prowizorki mają się u nas dobrze.
Jak z tą koleją (regionalną) u naszych sąsiadów w woj. śląskim, gdzie od jakiegoś czasu kilkadziesiąt linii zastępuje się autobusami.
d
dolnoślązak

Kolejny odcinek - opolskich iluzji - "własna kolej", a tu pach - zamknięcie 3 linii. W jakim Wy świecie żyjecie- całą kasę przeżera opolska administracja, tak samo pewnie rozbudowana jak w 4 razy większych województwach i to jest prawdziwy powód tej sytuacji. A będzie jeszcze gorzej, bo Ci Państwo przecież siebie nie zlikwidują, najpierw utrudnią życie ludziom z ościennych powiatów, bo przecież są ich zakładnikami, a jak będą jakieś protesty opowiedzą jakąś bajkę na dobranoc w swojej opolskiej telewizyjce. Pod Grodkowem już są miejscowości bez jakiejkolwiek komunikacji.

m
malwina

Z pasażerów robią idiotów na każdym kroku ... Lepiej zróbcie to żeby pociągi się nie spóźniały z Brzegu !!!

b
byłypasażer

Wesołych świat i dużo pracy decydentom Opola i władzom PKP życzą byli podróżni i bezrobotni przez kolej !

J
JaN46
Nowoczesną kolej ? Jak nawet stara nie jeździ w dni nauki szkolnej przed świętami ! Kto tutaj rządzi ???

Rządzi Leoncio i jego dzieciarnia. Kapujesz?
d
dolnoślązak

Nowoczesną kolej - idziecie na dno, kolej u Was to wkrótce zwiną

o
occupied noraj
W dupę z taką koleją ... Z Brzegu pociąg codziennie rano jest opóźniony 30 minut ! Nie zdążamy do pracy ...

Cos mi sie wydaje ze wasz ryzy chce oddac kolej polskie niemcom zniknie PKP pojawi sie DB a potem tylko mala ustawa ze kolor flago jeszt malo kolorowy i orzel jakis nie normalny jak polskosc i po ptokach , beduiem niemcami -
buhahahahahahahahhaahaa
a
arek

Nowoczesną kolej ? Jak nawet stara nie jeździ w dni nauki szkolnej przed świętami ! Kto tutaj rządzi ???

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3