Opolszczyzna. Nieostrożność, a czasem głupota kierowców to przyczyny wypadków i kolizji na przejazdach kolejowych [ZDJĘCIA]

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Do tego zdarzenia doszło w kwietniu 2020 roku na przejeździe w Kluczborku.
Do tego zdarzenia doszło w kwietniu 2020 roku na przejeździe w Kluczborku. Policja Kluczbork
Rok 2020 był najbezpieczniejszy w historii PKP Polskich Linii Kolejowych jeśli chodzi o wypadki na przejazdach drogowo-kolejowych. Również na Opolszczyźnie.

Jak wynika z danych Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu w ubiegłym roku w naszym regionie doszło tylko do jednego wypadku i to na niestrzeżonym przejeździe, w którym zginęła jedna osoba.

Do tragedii doszło 30 stycznia w Nowej Schodni. Pod rozpędzony pociąg Intercity relacji Warszawa - Wrocław wjechał samochód ciężarowy z naczepą.

Jego kierowca poniósł śmierć na miejscu. Na przejazdach strzeżonych wypadków nie zanotowano.

Dla porównania w 2019 roku na niestrzeżonych przejazdach doszło do czterech wypadków, w których zginęły trzy osoby a jedna została ranna. Na przejazdach strzeżonych wypadek był jeden, jedna osoba została ranna.

Jeśli chodzi o cała Polskę, to w 2020 roku doszło do 140 zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych. To o 14 proc. mniej niż rok wcześniej, gdy odnotowano 163 zdarzenia - informuje Mirosław Siemieniec z PKP Polskie Linie Kolejowe. - W 2019 roku zginęło 37 osób, w 2020 były 32 ofiary śmiertelne.

Podstawowe błędy kierowców na przejazdach kolejowo-drogowych to ignorowanie znaku stop i włączonych czerwonych świateł, wjeżdżanie pod opadające rogatki, omijanie slalomem zamkniętych półrogatek oraz wjeżdżanie na tory w momencie, gdy nie ma miejsca na zjazd z przejazdu.

Według PKP Polskie Linie kolejowe poprawa bezpieczeństwa wynika m.in. z przebudowywania przejazdów kolejowo-drogowych z niestrzeżonych na te strzeżone.

Np. w Opolu w ubiegłym roku przebudowane zostały dwa przejazdy. Na ul. Częstochowskiej oraz Tysiąclecia. Oba na linii Kolejowej Opole - Kluczbork. PKP Polskie Linie Kolejowe, zbudowały i uruchomiły tam sygnalizację świetlną i dźwiękową oraz rogatki.

Oprócz Opola, szlabany oraz światła pojawiły się też na przejeździe w Osowcu (droga krajowa nr 45), natomiast w Kałach zamontowano sygnalizację świetlną i dźwiękową. Wszystkie przejazdy są na linii Opole - Kluczbork.

W sumie PKP PLK w ramach szerokiego programu poprawy bezpieczeństwa przebudowuje na Opolszczyźnie 14 przejazdów drogowo-kolejowych. Koszt inwestycji to 23 mln złotych. Inwestycja współfinansowana jest z Unii Europejskiej.

Ćwiczenia WOT w pasie przygranicznym z Białorusią

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Błędna diagnoza . To nie glupota a rzadko nieostrożność są przyczynami tych wypadków . Sa inne okolicznosci i czynniki których nie umiemy zauważać ani o nich mówić .

G
Gość

Po remontach na liniach pociągi znacznie zwiększyły prędkość a także zwiększył się ruch. Niestety za tym nie poszła wyobraźnia kierowców.

Dalej Janusz myśli że można z pierwszego wagonu wysiąść, nazbierać grzybów i wskoczyć do ostatniego.

Nawet nie wiedzą że można staranować szlaban i uciec pojazdem oraz to że od zamknięcia szlabanu czy zaświecenia sygnalizacji do przejazdu pociągu mija ok 40 sekund (sam ostatnio mierzyłem).

Potem niestety maszynista ma przed oczami to co zostanie z Janusza i musi z tym żyć.

Dodaj ogłoszenie