Opolszczyzna wyda 200 mln zł na tory i zakup nowych pociągów

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Pierwsze nowe składy mają przyjechać na Opolszczyznę w przyszłym roku.
Pierwsze nowe składy mają przyjechać na Opolszczyznę w przyszłym roku. Mariusz Kapała/Polska Press
Opolszczyzna chce wyremontować trzy linie kolejowe i kupić osiem nowych składów. Wszystko to dzięki unijnym pieniądzom.

Remontu doczekają się trzy niezelektryfikowane linie kolejowe: Opole - Kluczbork, Opole - Nysa oraz Nysa - Brzeg. I to pomimo tego, że Przewozy Regionalne w ramach restrukturyzacji zapowiedziały likwidację jednej czwartej połączeń w województwie opolskim.

Cięcia najbardziej dotkną linii Nysa - Brzeg, ale też pozostałych.
- Mimo to stawiamy na kolej, trzy linie, o których tu mowa, wpisane są do planu transportowego województwa opolskiego do 2020 roku - mówi Bartłomiej Horaczuk, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Gospodarki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego.

Dziś linie Kluczbork - Opole - Nysa oraz Nysa - Brzeg są w opłakanym stanie technicznym. 50-kilometrowy odcinek pomiędzy Nysą a Opolem szynobus pokonuje w prawie 1,5 godziny!

27 milionów euro na odbudowę torowisk

Nieco ponad godzinę zajmuje podróż z Kluczborka do Opola, tyle samo przejazd pomiędzy Nysą a Brzegiem.
- Z Regionalnego Programu Operacyjnego mamy prawie 27 milionów euro na odbudowę torowisk i całej infrastruktury - mówi dyrektor Horaczuk.

Reszta potrzebnej kwoty to będzie wkład własny spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Ona również przygotuje dokumentację techniczną całego przedsięwzięcia i przeprowadzi remont. Na wszystkich trasach wymienione zostaną podkłady i szyny oraz urządzenia sterowania ruchem, gruntowna modernizacja czeka też perony oraz przejazdy drogowo-kolejowe.

Jako pierwsza będzie remontowana trasa Opole - Kluczbork. Równolegle mają być prowadzone prace na węźle kolejowym w Jełowej. Jest to związane z odbudową linii kolejowej w stronę Murowa dla pociągów towarowych dowożących surowiec do tartaku w Murowie i wywożących z niego gotowe produkty.

Ruch pociągów na zamkniętą ponad 20 lat temu linię ma wrócić w ciągu dwóch lat. Wówczas to zakończy się rozbudowa tartaku, który ma być jednym z największych tego typu zakładów w tej części Europy. Potem robotnicy przeniosą się na trasę Opole - Nysa, a na końcu na linię Nysa - Brzeg.

Na tym jednak nie koniec. Zarząd Województwa Opolskiego przygotowuje się właśnie do rozpisania przetargu na zakup nowych pociągów, które wozić będą pasażerów opolskich Przewozów Regionalnych: czterech składów elektrycznych i dwóch spalinowych szynobusów. Na te zakupy mamy 15,5 mln euro.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska