Opolszczyzna żeglugą kiedyś stała. Zobacz barki, pchacze i statki pasażerskie pływające po Odrze. Unikatowe zdjęcia z lat 70., 80. i 90.

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Pchacz z barkami przepływa pod Mostem Piastowskim w Opolu. Tadeusz Kwaśniewski
Zapraszamy do obejrzenia kolejnej galerii zdjęć z archiwum Nowej Trybuny Opolskiej, tym razem tych przedstawiających lata świetności żeglugi na Odrze i Kanale Gliwickim.

Dzięki fotografiom Tadeusza Kwaśniewskiego, Jerzego Grzegorzewicza, Tadeusza Horoszkiewicza i Bogusława Rogowskiego możemy przenieść się w czasie, gdy barki i pchacze były stałym elementem opolskich dróg wodnych.

A żegluga na Odrze i Kanale Gliwickim kwitła przez długie dziesięciolecia. Drogą wodną transportowano głównie węgiel ze śląskich kopalń do portów w Koźlu, Opolu, Wrocławiu czy Szczecinie, ale także nawozy sztuczne z Zakładów Azotowych w Kędzierzynie-Koźlu, a nawet... małe fiaty produkowane w tyskiej fabryce.

Jakie znaczenie miała żegluga śródlądowa pokazuje fakt, że 25 czerwca 1970 w Zakładach Azotowych Kędzierzyn uruchomiono port przeładunkowy na Kanale Kędzierzyńskim, który umożliwił transport nawozów sztucznych drogą wodną przez Kanał Gliwicki i Odrę.

Wcześniej zbudowano natomiast Kanał Kędzierzyński. Ma on około 5 km długości i łączy Zakłady Azotowymi Kędzierzyn z Kanałem Gliwickim.

Według założeń miał on odciążyć śląską magistralę kolejową i umożliwić dostawy nawozów azotowych odbiorcom właśnie drogą wodną - wspominał na łamach nto Bogusław Rogowski, dziennikarz, miłośnik historii Kędzierzyna-Koźla.

Jest on również pierwszym etapem planowanego kiedyś kanału Odra - Dunaj, wielkiej inwestycji, która nigdy nie została zrealizowana.

Dziś żegluga na Odrze i kanale Gliwickim praktycznie zamarła.

Kliknij w galerię zdjęć i zobacz, jak wyglądała kiedyś żegluga na Odrze i Kanale Gliwickim.

Bodnar nie może pełnić funkcji RPO

Wideo

Komentarze 25

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Zle sie dzieje w zegludze srodladowej !!

G
Gnido

Fota 30 to jest na pewno most Piastowski?

G
Gość
27 lutego, 9:37, Bezrobotny chetny do pracy:

Znamy dobrze tamten czas, wyglada na to ze juz nie wroci, Droga Redakcjo napiszcie felieton o wstrzymanej budowie portu w Kozlu, komu ta inwestycja stoi" koscia w gardle" ?

27 lutego, 10:14, Gość:

Niestety PO/PSL tylko likwidowało, sprzedawało - nic nowego nie budowało a na całym świecie transport wodny jest opłacalny. Popatrzcie w Holandii, Niemczech.

27 lutego, 11:39, Bezpartyjny:

Budowe Portu Kozle blokuje Rzad RP, tylko z jakiego powodu, ponoc to jest zjednoczona europa!?

27 lutego, 13:36, Gość:

Choć władze Kędzierzyna-Koźla mówią o dużym znaczeniu transportu i logistyki dla rozwoju tego miasta, wskazują na wyraźną barierę. Jest nią kwestia podłączenia kozielskiego portu do sieci kolejowej. Inwestor nie porozumiał się w tej sprawie z Polskimi Kolejami Państwowymi.

https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/porty/kedzierzynkozle-problemem-portu-jest-podlaczenie-do-sieci-kolejowej--74086.html

PKP Panstwo w panstwie !!

Z
Zenon Kliszczak

PiSozłodzieje zredukowali żeglugę do ZERA!

J
JaM

Niewątpliwie, Odra jako szlak żeglugowy, jest obecnie nie wykorzystywana. W latach 60-tych po rzece pływało 800 barek nie tylko z węglem. W latach 70-tych cementownia ODRA w opolskim porcie miała swoje silosy na cement i dalej transport rzeką.

W latach 80-tych wielkie konstrukcje z Metalchemu też korzystały z tej drogi wodnej. A przede wszystkim w Koźlu legendarne Technikum Żeglugi Śródlądowej i ich piękne marynarskie mundury !!!

G
Gość
27 lutego, 11:33, Igma:

Foto Nr. 11

Ruch jak na Renie w okolicy Bonn.

https://www.radakapitanow.pl/infusions/news/images/rk1_1.jpg

G
Gość

Projekt drogi wodnej E40 miałby połączyć Bałtyk z Morzem Czarnym przez Wisłę, Bug, Prypeć i Dniepr. Jej długość to 2 tys. km.

https://www.portalmorski.pl/zegluga/43380-premier-ukrainy-o-planach-budowy-szlaku-wodnego-miedzy-baltykiem-a-morzem-czarnym

G
Gość

Realizacja Odrzańskiej Drogi Wodnej ma być zagwarantowana w programie rządowym. Inwestycja o wartości 1,1 mld zł ma być realizowana w latach 2020-2028. Uchwała w tej sprawie ma być przyjęta w III kwartale.

https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/porty/bedzie-rzadowy-program-w-sprawie-odrzanskiej-drogi-wodnej-72869.html

G
Gość
27 lutego, 8:49, Igma:

W latach 70 Odra w Opolu była koloru czarnego i bardzo mocno spieniona.

Miejscowi powiadali, że to Neptun się spuścił.

Jest to prawda?

27 lutego, 11:33, Piotr:

Takie były czasy nie tylko jeśli chodzi o Odrę. Tu trzeba przyznać komunizm przechodził taki sam czas jak kapitalizm. Dopiero się trzeba było uczyć dbania o środowisko i to nie w formie fanatyzmu.

Za czym można potesknic to za wolniej płynącym czasem w stosunku do aktualnych zwariowanych czasow

Kiedy pogłębiano Odrę w Opolu - po kolejnych powodziach?

G
Gość
27 lutego, 9:37, Bezrobotny chetny do pracy:

Znamy dobrze tamten czas, wyglada na to ze juz nie wroci, Droga Redakcjo napiszcie felieton o wstrzymanej budowie portu w Kozlu, komu ta inwestycja stoi" koscia w gardle" ?

27 lutego, 10:14, Gość:

Niestety PO/PSL tylko likwidowało, sprzedawało - nic nowego nie budowało a na całym świecie transport wodny jest opłacalny. Popatrzcie w Holandii, Niemczech.

27 lutego, 11:39, Bezpartyjny:

Budowe Portu Kozle blokuje Rzad RP, tylko z jakiego powodu, ponoc to jest zjednoczona europa!?

Choć władze Kędzierzyna-Koźla mówią o dużym znaczeniu transportu i logistyki dla rozwoju tego miasta, wskazują na wyraźną barierę. Jest nią kwestia podłączenia kozielskiego portu do sieci kolejowej. Inwestor nie porozumiał się w tej sprawie z Polskimi Kolejami Państwowymi.

https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/porty/kedzierzynkozle-problemem-portu-jest-podlaczenie-do-sieci-kolejowej--74086.html

G
Gość

Port Opole ,tez w ruinie!!

B
Bezpartyjny
27 lutego, 9:37, Bezrobotny chetny do pracy:

Znamy dobrze tamten czas, wyglada na to ze juz nie wroci, Droga Redakcjo napiszcie felieton o wstrzymanej budowie portu w Kozlu, komu ta inwestycja stoi" koscia w gardle" ?

27 lutego, 10:14, Gość:

Niestety PO/PSL tylko likwidowało, sprzedawało - nic nowego nie budowało a na całym świecie transport wodny jest opłacalny. Popatrzcie w Holandii, Niemczech.

Budowe Portu Kozle blokuje Rzad RP, tylko z jakiego powodu, ponoc to jest zjednoczona europa!?

I
Igma

Foto Nr. 11

Ruch jak na Renie w okolicy Bonn.

P
Piotr
27 lutego, 8:49, Igma:

W latach 70 Odra w Opolu była koloru czarnego i bardzo mocno spieniona.

Miejscowi powiadali, że to Neptun się spuścił.

Jest to prawda?

Takie były czasy nie tylko jeśli chodzi o Odrę. Tu trzeba przyznać komunizm przechodził taki sam czas jak kapitalizm. Dopiero się trzeba było uczyć dbania o środowisko i to nie w formie fanatyzmu.

Za czym można potesknic to za wolniej płynącym czasem w stosunku do aktualnych zwariowanych czasow

G
Gość
27 lutego, 9:37, Bezrobotny chetny do pracy:

Znamy dobrze tamten czas, wyglada na to ze juz nie wroci, Droga Redakcjo napiszcie felieton o wstrzymanej budowie portu w Kozlu, komu ta inwestycja stoi" koscia w gardle" ?

https://www.wikiwand.com/pl/Śródlądowe_drogi_wodne#/Międzynarodowe_drogi_wodne_w_Polsce

Dodaj ogłoszenie