Opuszczony dworzec widmo PKP Szumirad. Jeszcze 20 lat temu można było stąd dojechać do Wrocławia [ZDJĘCIA]

Mirosław Dragon
Mirosław Dragon
Dworzec PKP Szumirad oraz opuszczony domek dróżnika
Dworzec PKP Szumirad oraz opuszczony domek dróżnika Mirosław Dragon
Absurdów jest tutaj wiele: stacja kolejowa nazywa się Szumirad, mimo iż stoi w sąsiedniej Chudobie. Na torowisku rosną drzewka, a mimo to jeszcze niedawno na przejazdach kolejowych stał znak stopu. Zobaczcie dworzec widmo na Opolszczyźnie, czyli PKP Szumirad.

Stacja kolejowa PKP Szumirad mieści się w miejscowości Chudoba, podczas gdy wioska Szumirad jest ponad 3 kilometry dalej.

Jeszcze 20 lat temu, w pierwszych latach XXI wieku, była to czynna linia kolejowa. Ze stacji PKP Szumirad można było dojechać do Wrocławia, a w drugą stronę do Opola. Co prawda, z przesiadkami w Kluczborku lub w Fosowskiem, ale nie był to żaden problem. Pociągi były ze sobą skomunikowane, jeden czekał z odjazdem na przyjazd drugiego.

Stacja PKP Szumirad leży na linii kolejowej Kluczbork - Fosowskie. To boczna linia, która została wyłączona z ruchu. I nie ma co spodziewać się przywrócenia jej do ruchu, ponieważ torowisko jest zniszczone i wyrósł na nim już cały zagajnik młodych drzewek.

- To jest linia kolejowa 175 (Strzelce Opolskie - Kluczbork). Dawniej można było dojechać tą linią z Kluczborka aż do Kędzierzyna-Koźla, przez Strzelce Opolskie, Zalesie Śląskie, Leśnicę - informuje Łukasz Turek z Kluczborka, autor Kolejowej Strony Łukasza.

Połączenie kolejowe Fosowskie - Kluczbork zostało zbudowane w 1868 roku. Ruch pasażerski na tym odcinku zlikwidowano na koniec 2004 roku. Później przez jakiś czas kursowały jeszcze pociągi towarowe, a w 2016 roku przestały tędy jeździć nawet drezyny służby utrzymania ruchu.

Za to jeszcze kilka lat temu przed przejazdem przez torowisko porośnięte drzewami stał znak stopu. Za niezatrzymanie się przed nieczynnym torowiskiem kierowcy karani byli przez policję 100-złotowym mandatem i 1 punktem karnym. Według nowego taryfikatora byłoby to już 300 zł i 2 punkty karne, na szczęście nonsensowny znak został zdemontowany.

Obok stacji PKP Szumirad na pobliskie rampie przy torach kolejowych była także 35-tonowa waga wagonowa. Dzisiaj na rampie jest tylko dzikie wysypisko śmieci.

Obok dworca jest też opuszczony domek dróżnika, malowniczo porośnięty bluszczem, z zarwanymi stropami.

Nie da natomiast wejść od dawnej poczekalni i biura dyżurnego ruchu. Wejścia są dobrze zamknięte

Linia kolejowe Kluczbork - Fosowskie jest nieczynna, a stacja PKP Szumirad zamknięta na cztery spusty, w budynku dworca, jak również w dwóch sąsiadujących budynkach kolejowych są nadal zamieszkałe mieszkania.

Opuszczona szkoła w Kamieńcu, śródleśnej osadzie koło Szumiradu

Tak wygląda wieś widmo na północy Opolszczyzny. Kiedyś w Kam...

Strefa Biznesu: Takie plany mają pracodawcy. Co czeka rynek pracy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Andrzej Gajda
odgrzewany mielony!
G
Gość
24 lutego, 18:21, brązowy miś:

Nie ma co się spodziewać że połączenie wrócą przez nieudolność naszych władz wojewódzkich ale przecież ta sama władza rządzi naszym województwem która robiła cięcia i zamykała te linie na początku lat 2000 powinna priorytetowo przywrócona być ta linia pomiędzy Strzelcami a Kluczborkiem linia do Namysłowa to tego powinniśmy pomyśleć o wznowioniu połączeń do Niemodlina i większe zangażowanie w rządowy program kolej plus czyli Racibórz-Racławice dalej Fosowskie - Tarnowskie Góry i chyba w kategoriach science fiction linia do Krapkowic tak sami ją zlikwidowaliście razem ze swoim koalicjantem z MN ale nasi włodarze tkwią od lat w jakimś śnie zimowym niech wezmą przykład z województwa dolnośląskiego tam masowo są przywracane połączenia kolejowe remonty i tam jakoś się da ale tam województwem nie rządzi ekipa nieudaczników tylko ludzie którzy chcą coś zrobić mają jakąś wizję transportu to samo dotyczy się zakupu nowego taboru dla naszego województwa skoro nasz marszałek Szymon O. odpowiedzialny za transport nic nie robi to powinień złożyć dymisję

To fakty PO, PSL i MN likwidowali PKP.

b
brązowy miś
Nie ma co się spodziewać że połączenie wrócą przez nieudolność naszych władz wojewódzkich ale przecież ta sama władza rządzi naszym województwem która robiła cięcia i zamykała te linie na początku lat 2000 powinna priorytetowo przywrócona być ta linia pomiędzy Strzelcami a Kluczborkiem linia do Namysłowa to tego powinniśmy pomyśleć o wznowioniu połączeń do Niemodlina i większe zangażowanie w rządowy program kolej plus czyli Racibórz-Racławice dalej Fosowskie - Tarnowskie Góry i chyba w kategoriach science fiction linia do Krapkowic tak sami ją zlikwidowaliście razem ze swoim koalicjantem z MN ale nasi włodarze tkwią od lat w jakimś śnie zimowym niech wezmą przykład z województwa dolnośląskiego tam masowo są przywracane połączenia kolejowe remonty i tam jakoś się da ale tam województwem nie rządzi ekipa nieudaczników tylko ludzie którzy chcą coś zrobić mają jakąś wizję transportu to samo dotyczy się zakupu nowego taboru dla naszego województwa skoro nasz marszałek Szymon O. odpowiedzialny za transport nic nie robi to powinień złożyć dymisję
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska
Dodaj ogłoszenie