Ośrodek Doskonalenia Techniki Jazdy „Delta” w Polskiej Nowej Wsi. Tutaj zrobią z Ciebie prawdziwego kierowcę

Akcja specjalna Ciężka jazda
Na macie poślizgowej toru "Delta" w Polskiej Nowej Wsi kierowcy uczeni są m.in. tego, jak działają wszystkie systemy bezpieczeństwa, w które wyposażone są dzisiejsze samochody ciężarowe.
Na macie poślizgowej toru "Delta" w Polskiej Nowej Wsi kierowcy uczeni są m.in. tego, jak działają wszystkie systemy bezpieczeństwa, w które wyposażone są dzisiejsze samochody ciężarowe. Archiwum
Zostanie zawodowym kierowcą samochodu ciężarowego nie jest proste. Nie wystarczy bowiem samo zdobycie prawa jazdy kategorii C lub C plus E. Kandydaci na takiego szofera muszą przejść przede wszystkim szkolenie, które nazywa się kwalifikacją wstępną.

Kierowca samochodu ciężarowego to dziś jeden z najbardziej poszukiwanych zawodów na polskim rynku pracy i całkiem dobrze płatny. Jednak zostanie nim, to nie taka łatwa sprawa. Same uprawnienia kategorii C (na ciężarówkę) lub C plus E (na ciężarówkę z przyczepą) nie wystarczą.

Takie uprawnienia są dopiero wstępem do tego zawodu – mówi Bogdan Harmata, specjalista do spraw szkoleń Ośrodka Doskonalenia Techniki Jazdy „Delta” w Polskiej Nowej Wsi pod Opolem, do której zawitała "Ciężka jazda". – Kandydaci na kierowcę zawodowego muszą przejść przede wszystkim szkolenie, które nazywa się kwalifikacją wstępną.

Składa się ono z części teoretycznej oraz praktycznej, te drugie z zajęć w ruchu drogowym, a także z jazdy w warunkach specjalnych, na macie poślizgowej, która dostępna jest między innymi w Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy „Delta” w Polskiej Nowej Wsi.

Jeśli chodzi o tą ostatnią cześć, to ustawodawca określił, by taki świeżo upieczony kierowca dokonał prób skręcania na śliskiej nawierzchni oraz hamowania – mówi Bogdan Harmata. – Ale generalnie pokazujemy, jak nie wpaść w poślizg i jak nie doprowadzić do groźnej sytuacji na drodze. Zapobieganie, przewidywanie i edukacja są bowiem najlepsze dla bezpieczeństwa na drodze.

Na macie poślizgowej kierowcy uczeni są również, jak działają wszystkie systemy bezpieczeństwa, w które wyposażone są dzisiejsze samochody ciężarowe.

Pokazujemy na przykład, jak pojazd zachowuje się, kiedy wyłączone są te systemy, np. ABS czy ESP, a jak z włączonymi, lub z działającym tylko jednym z tych systemów – dodaje Bogdan Harmata.

Całość szkolenia kończy się egzaminem państwowym zdawanym w naszym ośrodku przed komisją powołaną przez wojewodę.

Praca kierowcy pojazdu ciężarowego jest bardzo odpowiedzialna. Ze względu na masę ciężarówki, wypadki z ich udziałem należą do najbardziej tragicznych.

Samochód osobowy, bus, czy motocykl, nie mówiąc już o pieszych i rowerzystach, w starciu z ciężarówką, nie mają większych szans. Również droga hamowania takiego zestawu jest o wiele dłuższa niż „małego” samochodu.

Doświadczony i rozsądny kierowca ciężarówki widząc inny pojazd, który wymusza mu pierwszeństwo, czy zajeżdża drogę, wie, że nie jest w stanie wyhamować czterdziestu ton na krótkim odcinku – mówi Bogdan Harmata. - I nie daj Boże, gdy w środku są dzieci, to stara się zrobić wszystko, by w ten pojazd nie uderzyć, co zazwyczaj kończy się zjazdem takim zestawem do rowu. To między innymi, dlatego tak ważne są takie szkolenia.

Ośrodek Doskonalenia Techniki Jazdy stopnia podstawowego i wyższego „Delta” znajduje się przy lotnisku Aeroklubu Opolskiego, przy ul. Kościelnej 55 w Polskiej Nowej Wsi pod Opolem.

- Naszymi klientami są zarówno klienci indywidualni, jak i duże przedsiębiorstwa, a szkolimy na praktycznie wszystkich pojazdach, osobowych, dostawczych, ciężarowych – wylicza Bogdan Harmata.

Partnerem cyklu "Ciężka jazda" jest Opolskie Zrzeszenie Przewoźników Drogowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska